خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

الخميس ٢٠ ذو الحجّة ١٤٤٠

Thursday, August 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - زنان و خانواده زمان :   ۱۳۹۸/۴/۱۰ - ۰۹:۱۶ شناسه خبر : ۸۰۴۵۴۱
یک متخصصی علوم رفتاری بررسی کرد:
حریم های خصوصی که عمومی می شود
ابهری گفت:بارداری، مدل لباس، ازدواج دوم سلبریتی و در همین راستا نمایش با اسلحه توسط سلبریتی دیگر گوشه هایی از رفتارهای نادرست اینگونه از اشخاص است که ممکن است برای نوجوانان و جوانان الگوی منفی باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، مردم اخبار داغ جامعه را بیشتر از شبکه های اجتماعی رصد می کنند. اخباری که بیشتر زرد رنگ هستند و بیشتر مربوط به هنرمندان و آقازاده ها است. اخباری که گاهی مردم برای سلبریتی ها درست و گاهی خود سلبریتی باعث می شود تا در صدر اخبار شبکه های اجتماعی قرار گیرد. از همین اخبار، قضاوت های درست و نادرست صورت می گیرد اما چقدر این اخبار به سطح آگاهی مردم اضافه می کند؟ چرا مردم به سمت گرفتن این قبیل از اخبار بیشتر تمایل دارند؟ سلبریتی ها چرا به عنوان الگوهای جامعه بیشترین تولید کننده اخبار زرد با یک شوی نمایشی هستند؟

در همین رابطه با «مجید ابهری» متخصص علوم رفتاری به گفتگو پرداختیم که در زیر می خوانید:

 

چرا مردم تمایل دارند در فضای مجازی بیشتر به سمت اخبار زرد و حریم خصوصی افراد وارد شوند؟

قبل از ورود هر فناوری به جامعه، باید بسترسازی فکری، فرهنگی و کاربردی، در مورد آن صورت پذیرد در غیر این صورت عوارض و آسیب های آن بسیاری بیشتر از فواید و محاسن آن می شود.

یکی از موارد، فضای مجازی و اینترنت است. مثل یک ویروس همه گیر، وارد جامعه ما شده است.

بدون آنکه نهادهای متولی و خانواده ها درمورد امتیازات و آسیب های آن، آموزش های لازم را به جامعه داده و مخصوصا نسل جوان را در مقابل، این بیماری فرهنگی واکسینه کنند.

متاسفانه در فضای مجازی و سایت های مختلف ارتباطی ابعاد منفی بیشتر مورد توجه قرار گرفت تا دربرقراری ارتباطات مفید و تبادل دانش های مورد نیاز.

برخی از افراد همانند سلبریتی ها هم خود حریم خصوصی را عمومی می کنند و پس ا ز آن نیزناراحت می شوند، چرا قشر هنرمند به این سمت و سوی کشانده شده است؟

در این میان، بسیاری از کارشناسان، موضوع حریم خصوصی یا تجسس در امور دیگران را در ارتباط با سایت های مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.البته ورود به حریم خصوصی دیگران نه تنها از نظر شرعی و اخلاقی رفتاری غیرمجاز و ناپسند است بلکه از نظر قانونی مستوجب مجازات پیش بینی شده خواهد بود.

در این میان چهره های محبوب و گروه های مورد علاقه جامعه که به سلبریتی ها شناخته می شوند در این میان، گوی سبقت را از بقیه ربوده اند و از آنجا که مردم به خصوص جوانان علاقمند به کسب آگاهی درمورد اینگونه چهره ها چه در ابعاد زندگی خصوصی و چه در ارتباط با زندگی هنری علاقمند، به کسب اطلاعات می باشند. بادقت نیز رفتارهای اینگونه افراد را دنبال می کنند.

از آنجا که محبوبیت امانتی از سوی جامعه و مردم به سلبریتی ها داده شده است بنابراین اینگونه اشخاص باید دقت کنند که جدا از روابط خصوصی و زندگی زناشویی آن ها بقیه رفتارها، حرکات و مشرب های سلبریتی ها در اتاق شیشه ای قرار دارند و باید مراقب رفتارهای خود باشند.

در این میان، از آنجا سلبریتی ها نیز انسان هستند، ممکن است دچار بعضی از ویژگی های نادرست انسان نظیرغرور، تکبر، خودشیفته ای و خود مطرحی شوند، برخی از آن ها اقدام به قرار دادن و انعکاس گوشه هایی از زندگی شخصی خود در فضای مجازی می کنند.

بارداری ، مدل لباس، ازدواج دوم سلبریتی و در همین راستا نمایش با اسلحه توسط سلبریتی دیگر گوشه هایی از رفتارهای نادرست اینگونه از اشخاص است که ممکن است برای نوجوانان و جوانان الگوی منفی باشد.

فرد دیگری از این جماعت بدون توجه به عوارض حرف ها و مطالبش عبارات و کلمات نادرست و ناخوشایند را بیان می کند سپس با یک عذر خواهی ساده قصد پوشش دادن این رفتار خود را دارد.

ازدواج دوم برای یک چهره هنری ممکن است ناپسند باشد چراکه قرار دادن تصاویر مربوط به آن یعنی بی حرمتی به بنیان خانواده و بی توجهی به آن است.

اگر یک لومپن با نمایش اسلحه و قدرت نمایی مرتکب جرم اجتماعی می شود باید مورد مواخذه قرار گیرد به مراتب یک سلبریتی بیشتر از اینگونه افراد در معرض نگاه های مردم و مخاطبان هستند رفتار او هم باید مورد موآخذه قرار گیرد.

پلیس فتا و نهاد های مرتبط باید با اینگونه افراد که هدایت بخشی از افکار جامعه، نوجوان و جوان را به عهده دارند، جلوگیری کرده و در پیشگاه قانون با رفتار یکسان برخورد کنند.

 

 بایدهنرمندان به عنوان الگوهای جامعه چگونه رفتار کنند؟

افکارعمومی از سلبریتی ها توقع دارند که رفتار و حرکات آن ها مطابق با موازین منطقی، فرهنگی و اجتماعی باشد. اشتباهات آن ها به طور مضاعف به نظر می رسد. باید توجه کرد اینگونه اشخاص براساس برخی از روابط و استعدادها رشد کرده اند و ناگهان گل می کنند نباید از آن ها توقع انسان کامل را داشته باشیم.

 

توصیه شما به عنوان یک رفتار شناس به هنرمندان چیست؟

از این عزیزان به عنوان یک رفتار شناس که بیش از 40 سال از عمر خود را صرف پژوهش و مطالعه کرده ام درخواست می کنم تنها در رشته های تخصصی خود اظهار نظر کنند چون قرار نیست این چهره ها لقمان حکیم باشند در همه زمینه ها از مسایل دارویی، سیاسی، ورزشی، جانوری و آب و  هوایی اظهار نظر کنند و بر اشتباهات خود پافشاری کنند.

 

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آسیب شناس اجتماعی:

ازدواج تا ۲۰ سال آینده به یک رفتار فانتزی و لوکس در جامعه تبدیل می شود

ابهری با بیان اینکه تا ۲۰ سال آینده با توجه به سالمندی جمعیت، ازدواج به عنوان یک رفتار فانتزی و لوکس در جامعه شناخته خواهد شد گفت: مسئولیت گریزی و ترس از دست دادن آزادی های دوران تجرد عدم تمایل جوانان به ازدواج است.

اخبار برگزیده شبستان