خبرگزاری شبستان

جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸

الجمعة ٨ ربيع الثاني ١٤٤١

Friday, December 6, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۸/۴/۵ - ۱۱:۳۲ شناسه خبر : ۸۰۳۳۹۶
پرتوی از آیه‌های مهدوی
تجلی عزت اهل بیت(ع) با ظهور/استیفای حق آل‌محمد(ص) در آخرالزمان
امیرمومنان(ع) در تفسیر آیه «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ...»، فرمودند: «اینان که در زمین ضعیف گشته اند، آل پیغمبر(ص) اند که خداوند مهدی آنها را بر می‌انگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند».

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: بنابر تفاسیر قرآن برخی آیات کلام الله مجید با وجود مقدس امام عصر(عج) ارتباطی وثیق دارد. در ذیل یکی از این آیات مرور می شود:

 

خداوند در آیه ۵ سوره «قصص» می فرماید: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» (و ما اراده کرده ایم بر کسانی که در زمین به ضعف و زبونی کشیده شدند، منت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (روی زمین) قرار دهیم).

 

نکته ها:

 

۱.کلمه «منت» در اینجا به معنای نعمت بزرگ و با ارزش است؛ نه منت زبانی به معن بازگو کردن نعمت به قصد تحقیر دیگران، که مسلما کار زشت و ناپسندی است.

 

۲.شکی نیست که هرگاه اراده الهی بر تحقق امری تعلق گیرد، آن مساله قطعا عملی خواهد شد و هیچ مانعی نمی تواند سد راه آن شود. قرآن می فرماید: « إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ » (همانا فرما اوست که هرگاه چیزی را اراده کند که باشد، پس آن چیز خواهد بود و محقق خواهد شد). (1)

 

۳.با این که همه نعمت ها از جانب خداوند است و بندگان در هر نعمتی رهین منت او هستند، اما او در مورد چند نعمت، تعبیر به منت فرموده که طبعا از اهمیت بالای آنها حکایت دارد، از جمله:

 

-نعمت اسلام: «كَذَلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ »(2)

-نعمت نبوت: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا» (3)

-نعمت هدایت: «بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ »(4)

-نعمت حاکمیت مومنان: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ»(5)

 

۴.مساله حاکمیت مستضعفان بر زمین، با عبارات و بیان های مختلفی در قرآن آمده است:

 

-«وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ» (خداوند به کسانی که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده اند، وعده خلافت در زمین را داده است)(6)

-« وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا ... ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ» (بعد از آ«که اقوام ستمگر پیشین را هلاک کردیم ... شما را جانشینان زمین قرار دادیم)(7)

-« أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ » (بندگان صالح ، وارث زمین می شوند).(8)

وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا»(ما مستضعفان را وارث شرق و غرب زمین گرداندیم).(9)

-« لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ- وَلَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ».(10)

 

۵.مراد از مستضعفان در این آیه- با توجه به مجهول بودن فعل (استضعفوا)- کسانی هستند که خود در این امر نقش نداشته اند و استکبار، آنها را به استضعفان کشانده است.

 

۶.مفضل بن عمر گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: »رسول خدا نظری به علی و حسن و حسین(ع) افکند، گریست و فرمود: «شما مستضعفان بعد از وفات من هستید»، چون خداوند فرمود: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» و این آیه تا روز قیامت بر ما جاری است.

 

۷.در روایات بسیار حضرت مهدی(عج) و حکومت آن بزرگوار در آخرالزمان، مصداق اَتَّم این آیه معرفی شده است. حضرت علی(ع) در تفسیر این آیه فرمود: «هم آل محمد یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم فیعزهم و یذل عدوهم» (اینان که در زمین ضعیف گشته اند، آل پیغبمرند که خداوند مهدی آنها را بر می انگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند».

 

۸.حکومت جهانی مستضعفان و حمایت از مظلومان تاریخ، اراده و خواست الهی است.(نرید)

 

۹.در حکومت خودکامه طاغوتی، نیروهای کارآمد به ضعف کشانده می شوند. (ااستضعفوا).

 

۱۰.آینده از آن مستضعفان است. (نجعلهم ائمه)

 

۱۱.امامت، همچون بعثت، نعمت ویژه ای است که خداوند بر مردم منت می نهد، قرآن در مورد بعثت پیامبر(ص) می فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا» در این جا هم می فرماید: « نمن ... نجعلهم ائمه».

 

پی نوشت ها:

1.سوره یاسین، آیه 82

2.سوره نساء، آیه 94

3.سوره آل عمران، آیه 164

4.سوره حجرات، آیه 17

5.سوره قصص آیه 55

6.سوره نور، آیه 55

7.سوره یونس، آیات 13 و 14

8.سوره انبیا، آیه 105

9.سوره اعراف، آیه 137

10.ابراهیم، آیات 13 و 14

برگرفته از «پرتوی از آیه های مهدوی»، محسن قرائتی به کوشش حسن ملایی

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

اوصاف شیعیان در کلام پدر امام زمان(عج)/ انتظار به روایت امام عسکری(ع)

امام حسن عسکری(ع) با وجودی که در اختناق زندگی می‌کرد اما همواره یار و پشتیبان شیعیان بود و ویژگی شیعه واقعی را مطرح فرمود، شیعه‌ای که واقعا منتظر امام خود باشد.

اخبار برگزیده شبستان