خبرگزاری شبستان

جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸

الجمعة ١٦ ذو القعدة ١٤٤٠

Friday, July 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : زنجان - زمان :   ۱۳۹۸/۳/۲۹ - ۰۸:۴۳ شناسه خبر : ۸۰۱۱۲۱
شبستان گزارش می دهد
بررسی نقش مدارس غیردولتی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت
بیش از سه دهه از فعالیت مدارس غیردولتی در کشور می گذرد و حال این سوال مطرح می شود که این مراکز تا چه اندازه توانسته‌اند نقش خود در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت را عملی کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، برکس پوشیده نیست که آموزش و پرورش یکی از دستگاه های مهم و اثر گذار در توسعه جامعه به شمار می آید، به گونه ای که در جوامع پیشرفته، دستگاه تعلیم و تربیت از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

آنچه این دستگاه ها را به عنوان یک سازمان اثرگذار متمایز ساخته، نقش آن در تربیت نیروی انسانی موثر در رشد جامعه است به گونه ای که اگر این نهاد بتواند نیروهای ارزشی و توانمند را به عنوان مدیران و مسئولان آینده جامعه تربیت کند، رشد و توسعه آن جامعه را تضمین نموده است.

 

از سه دهه گذشته در کنار مدارس دولتی، مدارس غیرانتفاعی به صورت رسمی در آموزش و پرورش فعالیت می کنند، یک تفاوت عمده بین مدارس دولتی و غیر دولتی در این است که والدین از قبل می دانند که باید پولی بابت شهریه ثابت و شهریه کارهای فوق برنامه به مالک یا سهامداران مدارس غیر دولتی بپردازند.

 

در استان زنجان هم مدارس غیردولتی در هر سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم فعالیت می کنند.

 

در آستانه ثبت نام مدارس برای سال تحصیلی 98-99 خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان مصاحبه ای را با مدیرکل آموزش و پرورش استان و رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی ترتیب داده است که در ذیل به اختصار آمده است.

 

استفاده از مشارکت مردمی جزو سیاست های آموزش و پرورش است

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان به بازدیدهای مستمر کارشناسان از نحوه ثبت نام در مدارس اشاره کرد و گفت: مدارس غیردولتی به عنوان نمادهای مشارکت های مردمی در آموزش پرورش هستند.

«ابراهیم رفیعی» با بیان اینکه ضمن حمایت از سرمایه گذاران در بخش فرهنگ زمینه توسعه این مدارس فراهم می شود، ادامه داد: آموزش و پرورش با رویکرد توسعه مشارکت های مردمی پیش می رود.

 

وی اضافه کرد: یکی از سیاست های آموزش و پرورش استفاده از مشارکت مردم در اداره مطلوب این نهاد می باشد و در این راستا تلاش می شود تا از تمامی ظرفیت های موجود برای جلب مشارکت مردم در آموزش و پرورش استفاده شود.

 

این مقام مسئول بر ضرورت سرمایه گذاری نهادهای دولتی و خصوصی در ایجاد این مدارس افزود: آموزش و پرورش در چارچوب قوانین و مقررات از موسسان مدارس غیردولتی حمایت می کند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به نظارت جدی بر عملکرد همه مدارس از جمله مدارس غیردولتی گفت: مدارس غیردولتی همانند مدارس دولتی به شکل مستمر و دوره‌ای و با هدف ارتقای وضعیت موجود، از طرف آموزش و پرورش مورد بازدید و بازرسی قرار می گیرد .

 

رفیعی تاکید کرد: بهبود وضعیت آموزش و پرورش کشورمان نیازمند مشارکت همه جانبه مردم است و با توجه به مشارکت مدارس غیردولتی در حوزه تعلیم و تربیت، این مدارس بار مالی بسیاری را از دوش آموزش و پرورش برداشته و با فعالیت مطلوب خود به نظام آموزشی کشور کمک شایانی نموده است.

 

مدیرکل دستگاه تعلیم و تربیت استان تاکید کرد : امروز به جرات می توان گفت که مشارکت در آموزش پرورش، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت و یک امر غیر قابل اجتناب است و در این میان، توسعه مدارس غیر دولتی یک مدل از مشارکت است که با استقبال خوب مردم قطعا باعث بهبود وضعیت آموزش و پرورش خواهد بود.

 

طرح نظارت و ارزیابی عملکرد مدارس غیردولتی«ناعم» در زنجان اجرا می شود

 

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی هم با اشاره به اینکه نظارت برفعالیت مدارس غیردولتی از مهم ترین برنامه ها و وظایف اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی است، گفت: این نظارت ها با هدف ارزیابی اجرای دقیق قوانین، مقررات و بخشنامه ها در مدارس غیردولتی و ارتقای کیفی امور آموزشی و پرورشی این مدارس انجام می پذیرد.

«علی بیات» افزود: اهمیت و ضرورت نظارت و ارزیابی مستمرفعالیت ها و برنامه های مدارس از یک سو و حساسیت بالای جامعه و از جمله والدین دانش آموزان مدارس غیردولتی بر رعایت دقیق قوانین و مقررات در اینگونه مدارس؛ موجب گردید تا اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی نسبت به اجرای طرح «ناعم» یا به عبارت دیگر طرح نظارت و ارزیابی عملکرد مدارس غیردولتی در سال 1398 اقدام نماید.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح عملکرد کلیه مدارس غیردولتی استان به صورت فصلی و با حضور همزمان 14 گروه ارزیاب در سه روز کاری مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد.

 

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی تاکید کرد: اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی با جلب مشارکت ادارات داخلی اداره کل آموزش و پرورش استان و با بهره گیری از همکاری و همراهی کارشناسان آموزشی، پرورشی  و اداری آموزش و پرورش تلاش می کند تا با نظارت مستمر و فصلی همراه با دقت و سرعت در نظارت ها،نسبت به شناسایی نقاط قوت و فرصت های قابل بهبود در مجموعه مدارس غیردولتی زمینه تقویت مدارس مذکور، بهبود نظام پاسخگویی و نهایتا افزایش رضایتمندی مردم را فراهم نماید.

 

وی با اشاره به اهداف اجرای طرح گفت: نظارت مستمر بر عملکرد مدارس غیردولتی استان، اجرای دقیق قوانین و مقررات در مدارس غیردولتی، افزایش رضایتمندی در مخاطبان و اولیای دانش آموزان، تشویق موسسان و مدارس فعال و قانونمند و کمک به ارتقای وضعیت مدارسی که نیاز به اصلاح و بهبود فعالیت ها و برنامه ها دارند از جمله اهداف این طرح می باشد.

 

بیات با اشاره به گستره اجرایی طرح گفت: کلیه مدارس غیردولتی استان مشمول این طرح می باشند و طرح مذکور در شهرهای زنجان ، ابهر ، خرمدره و خدابنده که بیشترین تعداد مدارس غیردولتی را دارا می باشند انجام خواهد شد و در هر مورد متناسب با  تعداد مدارس غیردولتی آن شهرستان تیم های نظارت استانی اعزام خواهند شد.

 

در استان زنجان بیش از 13 هزار دانش آموز نیز در 115 مدرسه غیردولتی در مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین در مدارس غیردولتی استان زنجان سه هزار و 60 معلم مشغول تدریس هستند كه از این تعداد 2 هزار و 250 نیروی آزاد و مابقی از نیروهای بازنشسته یا رسمی به صورت حق التدریسی فعالیت می كنند

پایان پیام/73

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

در آیین افتتاحیه مسابقات قرآن، عترت و نماز بخش دختران اعلام شد

فضای تعلیم و تربیت کشور به برکت انقلاب، رنگ الهی گرفته است

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش از قرآن کریم به عنوان بهترین وسیله رسیدن به درگاه خداوند یاد کرد و گفت: به برکت انقلاب و تمسک به قرآن کریم، فضای تعلیم و تربیت کشور رنگ الهی گرفته است.

اخبار برگزیده شبستان