خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸

الأربعاء ٢١ ذو القعدة ١٤٤٠

Wednesday, July 24, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۲:۴۸ شناسه خبر : ۸۰۰۸۸۷
بینال ونیز در گفتگو با «بهداد لاهوتی»
حضور در بینال ونیز فرصت است/ برای دیده شدن در سطح اول هنر دنیا باید برنامه داشت
یک هنرمند حضور در بینال ونیز را فرصتی برای هنر ایران دانست و تاکید کرد: باید برای دیده شدن در سطح اول هنر دنیا برنامه ریزی بلندمدت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، بینال ونیز قدیمی‌ترین دوسالانه جهان است که هر سال با مشارکت کشورهای جهان  و نمایش هنر معاصرشان  در ونیز برگزار می شود،  پنجاه و هشتمین دوره این دو سالانه  از ۲۱ اردیبهشت تا ۳ آذر Fondaco Marcello در ایتالیا در حال برگزاری است و جمهوری اسلامی ایران  با نمایش آثار سه هنرمند و با شعار «از بودن و سرودن»  در این بینال حضور دارد؛ ضرورت های حضور ایران در این بینال  و انتخاب هنرمندان برای این بینال را با «بهداد لاهوتی»، هنرمند مجسمه ساز به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

حضور ایران در بینال ونیز را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما در بینال قبلی هم شرکت کردیم. این که در شرایط موجود به هر روشی هنرمندان را برای حضور در این رویداد انتخاب می کنند،‌جای تقدیر دارد. به هر صورت یک انتخابی وجود داشته است ما هم به آن انتخاب احترام می گذاریم؛ امسال هنرمندانی که انتخاب شدند هنرمندان خوبی هستند؛ آقای «رضا لواسانی» یکی از بهترین آرتیست های معاصر ماست و در این بحثی نیست و همه این را می دانیم ، ولی ما برای آقای لواسانی چکار می کنیم ما آقای لواسانی را داریم می بریم که بسوزانیم و این کار را خواهیم کرد، چرا؟ چون شاید دوستانی که ایشان را انتخاب کردند و یا مدیران ما هنرمندان بیشتر ایشان را می شناسیم آقای لواسانی برای هر پروژه اش دو سه سال وقت می گذارد وقتی می خواهد کاری را انجام دهد  اینطور نیست الان شروع کند و شما شش ماه بعد از وی  پروژه ببرید، شما قطعا کارهای انجام شده ایشان را خواهید برد برای مثال کارهای انجام شده ایشان که در گالری اثر ما دیدیم کار بسیار عالی است، ولی سالنی که شما برای این آثار گرفتید مناسب هست اصلا می داند کارش کجا نمایش داده شود وآیا  یک سالن صد متری در اختیارش قرار می دهید ایشان دو سه کار دو متر در یک متر که آنجا دیده نمی شود را نمایش بدهد  ایشان چقدر در جریان است؟ چقدر از ایشون حمایت می کنید؟  اگر دوسال قبل که بینال قبل شروع شد وی را تنها برای دیدن  برده بودند ایشان آشنا می شدند و می گفتند دوره بعد می خواهیم اینکار را انجام دهیم و شما یک پروپوزالی بدهید و آن وقت می شد گفت آقای لواسانی یک کاری برای ما انجام دهند الان تنها یک نمایش است که در نهایت بازدید کنندگانی دارد می خواهم بگویم این پروژه ها اینگونه نیست که چند ماه قبل اش چندتا هنرمند را انتخاب کنیم  و چند تا از کارهای که کرده را برداریم ببریم؛ اگر می خواهیم کاری کنیم اگر نه می خواهیم صرفا  در رزومه مان ثبت کنیم که بینال هم رفتیم تشکر می کنیم برای همیبن هم که ممکن است دوسال دیگر نرویم.

 

نظرتان در مورد اینکه دولت متولی پاویون جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و هشتمین بینال ونیز است چیست؟

اینکه دولت متولی پاویون جمهوری اسلامی در ونیز باشد اشکالی ندارد، ولی دولت باید بتواند یک مدیریت طولانی مدت و جدی کند؛ ما همیشه از اینجا که در هر بخشی مدیری که عوض می شود از صفر کار را شروع می کند همیشه در همه رشته ها و در همه برنامه های کلان و خرد آسیب دیده ایم، من فکر می کنم همیشه این برای ما مسئله ساز است یک مدیر در خوشبینانه ترین حالت 7-8 سال کار می کند این را نداریم مدیری دو سه سال کار می کند و بعد آن تجربیات را با خودش می برد و مدیر بعدی می آید و از صفر شروع میکند حتی این کار را نمی کند کارهای که شده را ادامه دهد متاسفانه این واقعیتی است که حتی در انجمن های هنری هم اتفاق می افتد خوشبختانه در انجمن هنرمندان مجسمه ساز به این مسئله رسیدیم  و سعی کردیم که این را حل کنیم ما هنرمندیم و دستمان به جایی بند نیست و با همین کاری که کردیم توانستیم  بینال قبلی را برگزار کردیم  یعنی کار اعضای قبلی را ادامه دادیم.

 

نظرتان درباره شورای هنری انتخاب سه هنرمندی که در ونیز حضور دارند ؟ آیا نباید کیوریتوری می بود که هنرمندان را انتخاب کند؟

اولا این مباحث خیلی واضح نیست که اصلا این شورا از کجا پیدا شد و چگونه انتخاب شد و چکار کرد حتما توضیحاتی در جلساتشان داده اند ولی برای ما مثل نوشداروی بعد از مرگ سهراب است و به درد ما نمی خورد خوب بود از قبل می دانستیم که شرایط چیست  و آیا کسی می تواند برای آن تلاشی کند یا حتی پیشنهادی بدهد شاید چیزی دیده نشده باشد الان فایده ای ندارد که بگویم اینجوری بوده یا نبوده است.

 

حضور ایران را در دوره های قبل بینال ونیز چگونه ارزیابی می کنید؟

ما دو سال پیش که در ونیز شرکت کردیم هنرمندان خوبی را بردیم دو سه تا از هنرمندانی که بردیم جریان ساز تر از هنرمندانی بود که این دوره بردیم بودند؛ نشستیم ببینیم دو سال قبل آنجا چکار کردیم، این هنرمندان خوبی که بردیم چگونه آنها را نمایش دادیم چه کارهایی از انها بردیم و چه بازخوردهایی گرفتیم  کدام کارها بهتر بود و جلب توجه بیشتری کرد روی اینها کار نکردیم؛ فقط پرونده ای بسته شد و پرونده ای باز شد و رزومه ای برای مدیران ثبت می شود ؛ این برای ما هنرمندان هیچ اتفاقی نیست، بله شاید در سه چهار سال آینده در همین شورای های انتخاب یکبار هم اسم ما رد شود  و یک رزومه ای در جیبمان بگذاریم ولی آن چیزی که ما باید نبالش باشیم این نیست ما باید برنامه ریزی کنیم که از این بینال چه می خواهیم ما می خواهیم در سطح اول دنیا خودنمایی کنیم  یا نه؟ اگر اینجوری فکر کنیم آن وقت یک مدیری که می آید و مدیری که هست هفت هشت سالی باشد که دو سه بینال ونیز را تجربه کند و مدیر بعدی که می آید راهش را ادامه بدهد نه اینکه قطع کند و از اول چون یک دور باطل می شود.بینال گذشته هنرمندان خوبی رفتند ولی ما هیچ بازخوردی ندیدیم نیامدند بعدش چهار جلسه بگذارند و دستاوردی نیاوردند به ما نمایش بدهند ما حتی عکس جایی که آثار نمایش داده شده بود را هم ندیدیم

 

تفاوت حراج های هنری که هنرمندان ایرانی شرکت می کنند تا حضور در ونیز چیست؟

در مورد تفاوتش با حراج های هنری که یک چیز مشخصی است و قضیه فروشی وجود ندارد و در حقیقت می خواهند کارهای به روز دنیا را نشان بدهند البته در اینکه کار دیده شده باشد مسئله ای ندارد  ولیکن بحث اش با فروش و حراج فرق می کند.  

 

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

دبیر دومین رویداد ایده آزاد

هدف اصلی «ایده آزاد» تشکیل شبکه طراحان اسباب بازی است

مهدی زاده گفت: هدف این است که در مرکز سرگرمی های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان «ایده آزاد» را با مشارکت بخش خصوصی و دست اندرکاران حوزه اسباب بازی به منصه ظهور و تولید برسانیم.

اخبار برگزیده شبستان