خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸

الخميس ١٥ ذو القعدة ١٤٤٠

Thursday, July 18, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۱۱:۱۱ شناسه خبر : ۷۹۹۷۲۷
حجت‌الاسلام علوی تهرانی:
تبرّی را به عنوان اصل دینی به نسل بعد یاد دهید
یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هر کس تقیه نمی‌کند، دین ندارد»، گفت: اصل اعتقاد به تبری را به نسل بعدی‌تان یاد بدهید که این اصلِ دین است. فقط نماز و روزه را انتقال ندهید.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر علوی تهرانی» جمعه، ۲۴ خرداد در مسجد امیر(ع) به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: در حدیث پیامبر (ص) چند گروه مستحق لعن هستند، یکی کسانی که به کتاب خدا، چیزی را اضافه می‌کنند.

 

استاد حوزه علمیه درباره دو گروه دیگر بیان کرد: کسانی که قضا و قدر خدا را تکذیب می‌‌کنند، به آنچه که خداوند به آنها داده است، راضی نیستند و سنت پیامبر (ص) را ترک می‌کنند بنابر فرمایش پیامبر(ص) از سوی خدا مستحق لعن هستند.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی درباره گروه دیگری که مورد لعن خداوند هستند، تصریح کرد:‌ اگر کسی بخواهد طائفه‌ای از خاندان پیامبر(ص) که خداوند حرمتشان را نگه داشته است و معصوم هستند را از جایگاهشان خارج کند مورد لعن الهی است.

 

استاد حوزه علمیه درباره دیگر گروه لعن شده، بیان کرد: اگر كسى كه با قهر و زور و صرفاً براى تسلط، شخصی را كه خدا عزت بخشيده، ذليل گرداند و كسى را كه خدا ذليل كرده است عزیز کند، مورد لعن خداوند است.

 

وی افزود:‌ در زیارت عاشورا هم می‌خوانیم خداوند لعنت كند قومى را كه شما را از مقامتان دور و از مرتبه‌هايتان بركنار کرد، مرتبه‌هايى كه خدا شما را در آنها جاى داد، بنی‌امیه و بنی‌عباس همین کار را کردند. شرکت کنندگان در سقیفه بنیانگذار همین مساله بودند.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: آنچه که جلسه تبری را شکل می‌دهد، لعن است، بنابراین نباید سب و فحاشی کرد چون اگر هم روایاتی در مورد سب داشته باشیم در تعارض با روایاتی است که سب را جایز ندانسته‌اند. در جلسه تبری فقط لعن مجاز است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اصل اعتقاد به تبری، رکن دین است، تاکید کرد: اظهار تبری تابع شرایط است اینکه آیا ما می‌توانیم در جلسات علنی، لعن کنیم یا نه، تابع شرایط است. در دین مقوله‌ای به نام تقیه داریم که درباره آن امام صادق (ع) می‌فرمایند: هر کس تقیه نمی‌کند، دین ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: ما از باب تقیه، آن لعن را به شکل علنی انجام نمی‌دهیم. ولی اصل اعتقاد به تبری را به نسل بعدی تان یاد بدهید که این اصلِ دین است. فقط نماز و روزه را انتقال ندهید. بنابراین تبری با لعن شکل می‌گیرد. سب اگر چه که روایت هم داشته باشد در تعارض با روایات نهی‌کننده قرار می‌گیرد و ساقط می‌شود.

 

پایان پیام/487

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آیت‌الله محمدی ری‌شهری:

آشنا کردن جهانیان با معارف اهل بیت(ع) زمینه‌سازی فرهنگی برای ظهور است

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان‌‌اینکه تلاش امام‌زمان(عج) برای مرجعیت علمی خاندان رسالت است، گفت: زمینه‌سازی فرهنگی برای حکومت جهانی ولی‌عصر(عج)، آشنا کردن جهانیان با معارف اهل بیت(ع) است.

اخبار برگزیده شبستان