خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸

الأربعاء ٢٢ شوّال ١٤٤٠

Wednesday, June 26, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۸/۳/۶ - ۱۱:۲۶ شناسه خبر : ۷۹۳۱۳۴
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی المصطفی العالمیه عنوان کرد
بررسی علل تنبلی در اجرای دستورات خداوند/برخی مسائل زیبنده شهر قم نیست
رفیعی اظهار داشت: در شهر قم متاسفانه برخی شرایطی را انسان می بیند که زیبنده شهر مذهبی نیست و باید دقت شود، اگر سستی و تنبلی در حفظ ارزش های دینی صورت گیرد، آرام آرام دین از بین رفته و ارزش ها افول می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «ناصر رفیعی» بامداد دوشنبه (6 خرداد) در مراسم شب قدر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: یکی از تعبیراتی که در روایات به چند واژه آمده است، تعبیر تنبلی و سستی و بی ارادگی است، چرا ما گاها در زندگی عمر خود را هدر داده و سستی می کنیم؟

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی المصطفی العالمیه گفت: حضرت علی(ع) فرمودند که کلید همه بدبختی ها تنبلی ها و سستی هاست که باید مراقب باشیم ما اینگونه نباشیم.

 

وی با اشاره به تنبلی دینی گفت: قرآن در این خصوص گفته است که وقتی نماز می خوانند با کسالت است، این نماز در شبانه روز 17 رکعت است چرا این همه بازی در می آورند؟ بدترین تنبلی، تنبلی دینی است، بسیاری از این افرادی که نماز نمی خوانند، نماز را قبول دارند اما تنبلی می کنند.

 

رفیعی بیان داشت: دومین تنبلی، تنبلی اخلاقی است اینکه نمی تواند عوض کند به خاطر این است که تدبیر و اراده ندارد، انسان تعجب می کند که 30 سال است که با یک صفت زشت زندگی می کند و چون تنبل است تغییر نمی دهد.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی المصطفی العالمیه گفت: سومین تنبلی، تنبلی اجتماعی است که قرآن می فرماید برخی وقتی جنگ می شد، به زمین می چسبیدند تا به جنگ نروند، در جریان کربلا هم همین بود و برخی به خاطر تنبلی به کمک امام حسین(ع) نرفتند.

 

وی افزود: در مسائل اجتماعی بسیاری هستند که فقط خودشان را می بینند، سیل می آید کمک نمی کنند، به بیماران، یتیمان، نیازمندان و... کمک نمی کنند که این تنبلی اجتماعی است.

 

رفیعی با اشاره به چهارمین قسم از تنبلی گفت: چهارمین موضوع در این زمینه تنبلی اقتصادی است، فرد می تواند در کنار پدرش کار کند، اما فقط نشسته تا کار اداری درست شود، این تنبلی است.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی المصطفی العالمیه گفت: بخشی از فقر در جامعه ما به دلیل تنبلی است و برخی حس خدمت به خانواده که بالاترین عبادت است، ندارند.

 

وی گفت: برخی نیز تنبلی علمی دارند، سال می آید و می رود یک کتاب نمی خوانند و هیچ تلاشی برای گسترش علم خود نمی کنند و همواره در جهالت می مانند.

 

رفیعی با اشاره به ریشه های تنبلی گفت: ممکن است ریشه آن وراستی است، ممکن است کج فهمی باشد مثلا می گویند یک شب قدر بیا و تمام گناهان بخشیده می شود، با تنبلی هیچ اتفاقی رقم نمی خورد، ما به رحم خداوند ایمان داریم اما نباید تنبلی کنیم و نماز نخوانیم و منتظر رحمت خداوند هم باشیم.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی المصطفی العالمیه تصریح کرد: اگر هر کسی یک گوشه ای از دین را رها کند، دیگر چیزی از دین نمی ماند، باید حواسمان جمع باشد، به خصوص کشور ایران و شهرهای مذهبی.

 

وی اظهار داشت: در شهر قم متاسفانه برخی شرایطی را انسان می بیند که زیبنده شهر مذهبی نیست و باید دقت شود، اگر سستی و تنبلی در حفظ ارزش های دینی صورت گیرد، آرام آرام دین از بین رفته و ارزش ها افول می کند.

 

رفیعی با اشاره به راه های مبارزه با این سستی و تنبلی گفت: در گام اول باید بخواهیم با همه وجود بخواهیم که اصلاح شویم، باید معرفت و آگاهی خود را گسترش دهیم، اگر کسی بفهمد که گناه چیست و نماز چیست؟ فرد خودش صبح بیدار می شود و نماز می خواند.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی المصطفی العالمیه گفت: دومین راه تقویت اراده و مبارزه با تنبلی است، باور و اعتقاد است، اگر فردی معرفت داشته باشد اما باور نداشته باشد، فایده ندارد، باید باور داشته باشیم.

 

وی گفت: سومین راه محبت است، اگر ما محبت به خداوند داشته باشیم، گناه نمی کنیم، اگر خداوند را دوست داشته باشیم صبح راحت نماز می خوانیم و از مالش برای خمس به راحتی می گذرد و سستی نمی کند.

 

رفیعی گفت: توجه به نیازها چهارمین راه است، انسان در حالت بیماری و یا در هواپیما راحت تر دعا می کند چرا که انسان نیاز خودش را دیده است و این کسالت و سستی از بین خواهد رفت.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی المصطفی العالمیه گفت: باید اراده خود را تقویت کنیم و کسالت و سستی را کنار بگذاریم و اگر کنار نگذاریم عادت می شود، وقتی عادت کنیم به آخر وقت نماز خواندن، همیشه آخر وقت می خوانیم.

پایان پیام/343

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد:

مبنای فعالیت ستادهای کانون‌های مساجد، سند تحول راهبردی است/«فهما» طرحی برای انسجام‌بخشی به فعالیت‌های کانون‌های مساجد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارزانی با اشاره به برنامه تحول راهبردی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفت: مبنای فعالیت‌های ستاد، سند تحول راهبردی است و مدیران ستادها باید با استفاده از این سند تحول، برنامه‌ریزی و فعالیت کنند.

اخبار برگزیده شبستان