خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸

الثلاثاء ٢١ شوّال ١٤٤٠

Tuesday, June 25, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : کرمان - زمان :   ۱۳۹۸/۳/۵ - ۱۴:۲۴ شناسه خبر : ۷۹۲۹۸۷
شیوه ها و جلوه های هدایت و تربیت در قرآن مجید/(۲)
نمونه هایی از به مقصد رسیده ها/دل که آسمانی شد از اخبار زمین بی خبر نمی مانی
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مأموریت همه انبیا هدایت بشر بود؛ به آیه ۲۴ سوره سجده «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا...» استناد کرد و افزود: مسئله اول این است که هدایت چیست؟ خیلی از ما برداشت دقیقی از معنای هدایت نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام «سید ابراهیم حسینی اراکی»  در خصوص «شیوه ها و جلوه های هدایت و تربیت در قرآن مجید» در مسجد قائم عجل الله تعالی کرمان با اشاره به اینکه مأموریت همه انبیا هدایت بشر بود؛ به آیه  ۲۴ سوره سجده «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا...» استناد کرد و افزود: مسئله اول این است که هدایت چیست؟ خیلی از ما برداشت دقیقی از معنای هدایت نداریم.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه  گفت: روانشناسان می گویند «تربیت» اما اصطلاح قرآن «هدایت» است و به بیان اجمالی یعنی «ایجاد، ارائه و ایصال انسان به کمالات وجودی اش» در اصطلاح و منطق قرآن و اهل بیت و تفسیر آن این است خدایی که ما را خلق کرده به عنوان صاحب فطرت در درون ما استعدادها و قابلیت ها و کمالات بالقوه قرار داده و امتیاز ما نسبت به همه موجودات این است می توانیم در قوس صعود یعنی تعالی و رشد تا بی نهایت صعود کنیم که این مختص انسان است و در قوس سقوط هم این قابلیت هست تا بی نهایت سقوط کنیم.

 

 

حجت الاسلام حسینی اراکی با اشاره به آیه ۷۲ سوره احزاب «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ...» گفت: علامه طباطبایی 50 صفحه راجع به این مطلب در المیزان بحث کرده که امانت یعنی مال تو نیست و دادم که استفاده کنی و مراد از امانت همین استعداد است که می تواند بی نهایت صعود و یا سقوط کند.

 

 

وی درباره سقوط آدمی تا بی نهایت، آیه ۲۲ سوره انفال را« إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ»را شاهد آورد و ادامه داد: آدمی می تواند از هر جنبنده ای پست تر شود و ترامپ و صدام و منافقین داخلی و... شود اما همین انسان می تواند در مسیری که خدا ارائه کرده قابلیت های خود را به فعلیت برساند و در قوس صعود آنقدر بالا برود که مَثَل خدا شود.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه این بخش اول هدایت را فطری دانست و گفت: مطلب دوم اینکه خدا  از رحمت و فضل خود فقط استعداد قرار نداد بلکه راه به فعلیت رسیدن و درک این استعدادها را هم به ما نشان داد که همان ارائه طریق با آوردن دین جامع اسلام است؛ وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسقَيناهُم ماءً غَدَقًا (آیه ۱۶ جن)

 

 

وی با بیان اینکه این یعنی خدا از هر جهت شما را سرشار از نور و انسانیت می کند و زمین تشنه و کویر وجودی تو را آباد؛ این قسم از هدایت را تشریعی دانست و افزود: یعنی قوانینی جعل کردم که راه تحقق استعدادها را به تو نشان می دهد و تمام مسیر را برایت شفاف کردم.

 

 

حجت الاسلام حسینی اراکی با تصریح به اینکه خداوند به ارائه طریق هم اکتفا نکرده و در مرحله سوم از روی رحمت فرمود اگر طالب بودی و زمینه ها را در خودت ایجاد کردی، ایصال هم می کنم و خودم موانع را از سر راهت برمی دارم توفیق و ابزارها را می دهم؛ ایصال یعنی دستگیری و همراهی تا آخر خط به شرط اینکه بخواهی تا آخر خط بروی.

 

 

وی با تأکید بر اینکه می شود به کمالات نائل شد، در این باره حضرت سلمان را مثال زد و گفت: او به مقاماتی نائل شدکه در همین دنیا آتش او را نمی سوزاند....پیامبر اکرم به ابوذر فرمود خدا اسرار سلمان را بر تو فاش نکرده اگر بکند کافر می شوی؛ یکی از آن اسرار این است سلمان دَر خدا بر روی زمین است، هر کس سلمان را بشناسد مؤمن و هر کس او را انکار کند کافر است او از ما اهل بیت است.

 

 

این واعظ با بیان اینکه سلمان در سن پیری رفت و به این مقامات نائل شد و ما که جوان هستیم باید برویم و این وظیفه انسانی است؛ موضوع مهم دیگری را مورد توجه قرار داد و گفت: اینکه مرکز و قطب هدایت خدا در وجود انسان و فیض او اولاً کجا نازل می شود را قرآن جواب داده و آن مرکز هدایت تو انسان قلب توست.

 

 

وی در همین رابطه به آیات ۱۱ سوره تغابن و 125 انعام استناد و تصریح کرد: آنها که از فیض هدایت محروم و زمینه های جلب این رزق را فراهم نکرند« وَمَن يُرِد أَن يُضِلَّهُ يَجعَل صَدرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا...» هستند که قلب آنها تنگ و تاریک و گیرندگی هدایت ندارد اما اگر قلب ما مورد عنایت خدا قرار گرفت همه اعضا هدایت شده و در همان مسیر می روند لذا اگر من با طهارت و نورانی شدم در کوزه همان برون تراود که در اوست.

 

 

حجت الاسلام حسینی اراکی فلسفه قراردادن دل به عنوان مرکز هدایت را یک چیز دانست و آن اینکه دل و قلب تنها ظرفی است که گنجایش خدای به آن عظمت و بزرگی را و ظرفیت پذیرش تام و تمام خدا را دارد لذا فرمودند « القلب حرم الله فلا تسكن حرم الله غير الله : دل حرم خداست ، پس در حرم خدا، غير خدا را ساكن مكن»

 

وی ادامه داد: چه کسی اینها را باور کرد و پس دلش را با دنیا و مزخرفات و مقام و دختر و پسر و آواز حرام و لذت ها و تعلقات این دنیا معامله کرد؟ اگر کسی باور کرد اینجوری نیست.اگر باور کرد، دل را این حرم را به هر حرامی نمی دهد و اجازه نمی دهد وارد این حرم شود؛ در ماه رمضان با ترک هایی که می کنیم یاد می گیریم کشیک دل خود را بکشیم و دل بخواهی های خود را؛ مگر آنها که رسیدند چگونه رسیدند؟

 

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اویس قرنی کسی بود که دو هزار کیلومتر از پیامبر فاصله داشته اما حضرت می فرود من از جانب یمن بوی خدا به مشامم می رسد؛ او جوان سیاه چرده شتر چران بود اما سرمایه اش این بود در دلش غیر خدا نبود؛ پیامبر آنقدر از او تعریف کرد که حرم بن حیان از مدینه به یمن رفت ببیند او چکار کرده که به این مقام رسیده؟...وقتی رسدی اویس او را به اسم صدا زد و حرم تعجب کرد؛ اویس گفت اگر این دلت آسمانی شود آسمانی ها تو را از اخبار زمین بی خبر نمی گذارند و سپس سه بار توصیه کرد «علیک بقلبک» مواظب قلبت باش.

 

وی با تأکید بر اینکه باید در گریه ها و دعاهای خود این را از خدا بخواهیم که «اِلهی هَب لی قَلباً یُدنیهِ مِنکَ شُوقُه، وَ لِسانًا یُرفَعُ اِلَیکَ صِدقُه، وَ نَظَراً یُقَرِّبُهُ مِنکَ حَقُّه...مناجات شعبانیه» اظهار داشت: تیپ و تظاهرت ما بالا است؛ تیپ هیئتی و مذهبی و تظاهرات ایمانی؛ گرچه باید باشد زیرا تولّی یعنی همین تظاهرات ولایی اما اگر بدون مایه بود کم نتیجه می گیریم.

 

 

پایان پیام/80

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

معاون استاندار کرمان:

اهدای سند باید تبدیل به یک فرهنگ شود

را مجموعه ای از تاریخ و فرهنگ خواند و با اشاره به اینکه شاید استانی مانند کرمان وجود ندارد که در هر دوره ای یک سند مکتوب یا سنگ نوشته و کتیبه داشته باشد،گفت: این تقدیر از اهداگران سند باید منجر به فرهنگ سازی در این زمینه شود.

اخبار برگزیده شبستان