خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸

الثلاثاء ٢١ شوّال ١٤٤٠

Tuesday, June 25, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۸/۲/۳۱ - ۱۹:۱۵ شناسه خبر : ۷۹۱۷۷۷
نگاهی متفاوت به نخستین نشست خبری رئیس سازمان سینمایی
چالش سینمایی یک مدیر فرهنگی
حسین انتظامی با حضور در سازمان سینمایی، مدیریت حوزه ای را برعهده گرفته که چالش ها و حاشیه هایش در صدر رویدادهای فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری شبستان، روز گذشته (دوشنبه 30اردیبهشت) نخستین نشست خبری «حسین انتظامی» به عنوان رئیس سازمان سینمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

در نگاه اول این نشست نیز همچون سایر نشست های خبری با توضیحاتی از سوی مسئولان، پاسخ به پرسش خبرنگاران و گپ و گفت دوستانه حاشیه نشست همراه بود اما با نگاهی دقیق تر می توان فهمید «نخستین نشست خبری حسین انتظامی» ویژگی های جالب توجهی داشت. 

 

نخستین نکته جالب  این نشست توجه به جزئیات در برگزاری آن بود؛ به طوری که از دعوت خبرنگاران تا حضور برگزارکنندگان مراسم با دقتی بیشتر از معمول همراه بود.

 

در ابتدای نشست وقتی انتظامی در جایگاه قرار گرفت، هیاهوی عکاسان و فیلمبرداران بلند شد چون ارتفاع میکروفون ها تنظیم نبود و چهره رئیس سازمان سینمایی به خوبی دیده نمی شد. انتظامی در حالی که تلاش می کرد میکروفون ها را تنظیم کند به شوخی مصرعی از مولوی خواند: «هر چه هست از قامت ناساز بی اندام ماست»

 

ساختارسازی با برنامه راهبردی

اما یکی از مهم ترین مولفه های سخنان انتظامی -چه آن گاه که خود سخن گفت و چه زمانی که به پرسش ها جواب داد-  تاکید بر ساختار مدیریتی مبتنی بر برنامه راهبردی بود. او سخنان خود را با اشاره به انتشار برنامه جامع سازمان سینمایی برای سال 98 آغاز کرد و گفت: وقتی سازمانی برنامه خود را اعلام می کند باید در چارچوب آن حرکت کند. از سوی دیگر با ارائه برنامه، شفافیت فعالیت ها و انضباط افزایش می یابد و پاسخگویی سازمان نیز هدفمندتر خواهد شد.

 

انتظامی پس از آن نیز درباره مفهوم «شفافیت» به عنوان یکی از محورهای مورد تاکید وزیر ارشاد گفت: شفافیت در واقع به معنای پیش بینی پذیری است. به این معنا که ما باید بتوانیم بخش های مختلف فعالیت سازمان در سال جاری را پیش بینی کنیم، بنابراین علاوه بر انتشار هزینه های دقیق سازمان سینمایی، می توان امیدار بود درخواست ها از سازمان سینمایی در روندی مشخص و شفاف قابل پیگیری باشد.

 

تاکید بر «برنامه» و «قانون» در سخنان رئیس سازمان سینمایی تا حدی بود که در پاسخ به نخستین پرسش، بار دیگر به آن ارجاع داد و گفت: پاسخ بسیاری پرسش های دیگر نیز با رجوع به برنامه جامع سازمان سینمایی مشخص می شود که منتشر شده و تا خردادماه تکمیل و نهایی می شود.

 

البته این تاکید را نباید به معنای قانون گرایی صرف دانست، چراکه خود او در پاسخ به پرسشی درباره همکاری با مجلس گفت: «روزآمدسازی قوانین خوب است اما بسیاری از مشکلات ضرورتا با قانون گذاری رفع نمی شود. باید به اخلاق حرفه ای و مشارکت صنوف اندیشید.»

 

به نظر می رسد توجه انتظامی به برنامه و ساختار -فراتر از سازمان سینمایی- به شیوه مدیریتی او مربوط است. چرا که در زمان حضور در معاونت مطبوعاتی از سویی کوشید فعالیت رسانه های کشور را هدفمند و قابل سنجش کند و از سوی دیگر نمایشگاه مطبوعات را برای بازطراحی با یک سال وقفه برگزار کرد.

 

در قامت یک دیپلمات

انتظامی در نشست روز گذشته با خبرنگاران، توانایی خود را برای عبور از پرسش های چالش برانگیز با پاسخ های ظریف و دیپلماتیک بیش از پیش به نمایش گذاشت. او با وجود اشراف خوب بر مشکلات حوزه سینما از گزاره «ارجاع به برنامه ای که بعدا نهایی می شود» برای پاسخ به چند پرسش بهره برد تا نخستین نشست خبری او حاشیه  چندانی به همراه نداشته باشد.

 

انتظامی احاطه خود را بر قانون و قانون گذاری نمایان کرد؛ وقتی در پاسخ به خبرنگاری که درباره «درخواست قوه قضائیه برای همکاری با سازمان سینمایی در زمینه پول های کثیف» پرسید، گفت: «شما نامه این درخواست را دیده اید؟ در ساختار دیوانی کشور درخواست ها اداری و مکتوب است»

 

انتظامی همچنین در پاسخ به دو پرسشی که می توانست برای رئیس جدید سازمان سینمایی چالش برانگیز باشد، از توجیه منطقی بهره برد. او درباره «پشنهاد سمت سیاسی» به جای «ریاست سازمان سینمایی» اظهار بی اطلاعی کرد و درباره طرح موضوع «عدم قرابت خود با سینما و مدیریت آن» از سوی یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه، گفت: «یکی از دلایل طولانی شدن سرپرستی ام بر سازمان سینمایی این بود که می خواستم بدانم در مدیریت سینما تا چه اندازه می توانم مفید باشم و سینماگران تا چه حد مرا می پسندند؟»

 

تعامل مثبت با رسانه 

مدیریت سینما به عنوان یکی از پرمخاطب ترین و تاثیرگذارترین مدیوم های فرهنگی جامعه امروز، حساسیت فراوانی به همراه دارد؛ موضوعی که به نظر می رسد انتظامی در مدت حضور خود در سازمان سینمایی به خوبی درک کرده است.

 

او که تجربه سال ها مدیریت در عرصه رسانه را دارد، روز گذشته در این راستا کوشید تعاملی سازنده میان رسانه ها و سازمان تحت امر خود ایجاد کند؛ بارها بر مطالبه گری رسانه ها از سازمان سینمایی تاکید کرد و پروتکل رسانه ای سازمان سینمایی را برای خبرنگاران شرح داد. 

 

حال که به قول «هوشنگ گلمانی» روزنامه نگار پیشکسوت سینما،‌ حسین انتظامی در یکی از سخت ترین برهه ها مدیریت سینما را برعهده گرفته،‌باید منتظر ماند و دید این مدیر فرهنگی تا چه اندازه می تواند بر غول مشکلات سینما فائق آید؟

پایان پیام/14

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

پدیده عبداللهی مقدم عنوان کرد

طیف مهر؛ نمایش توانمندی های نوجوانان مبتلا به اوتیسم

«پدیده عبداللهی مقدم» برگزاری نمایشگاه طیف مهر را نمایش توانمندی ها و در ارتباط بودن کودکان و نوجوانان اوتیسم با جامعه خواند و گفت: طیف مهر می خواهد نشان دهد آنچه درباره ناتوانی ها و در خودماندگی مبتلایان به اوتیسم گفته می شود واقعیت ندارد.

اخبار برگزیده شبستان