خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۶ تیر ۱۳۹۸

الخميس ٢٣ شوّال ١٤٤٠

Thursday, June 27, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۰:۴۵ شناسه خبر : ۷۹۰۸۶۵
یادداشت مهمان/
این مدرسه غیردولتی شهریه می دهد
مجتمع رویش باوجود محرومیت منطقه ای ودانش آموزی اما در تراز یک مجموعه پیشرو فرهنگی وتربیتی نواوری، ایده وبرنامه های خلاقانه ای دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «محمدابراهیم محمدی» مدیرکل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش یادداشتی را با عنوان  «این مدرسه غیردولتی شهریه می دهد؟» که درزیر می خوانید:

امروز فرصتی شد تا بازدیدی ازمجتمع رویش داشته باشم، مدرسه غیر دولتی اما بدون شهریه وشاید اولین مدرسه غیر انتفاعی باشد که از دانش اموزانش شهریه دریافت نمی کند  وحتی  چاشت ومیان وعده رایگان هم می دهد.

این مدرسه که بالغ بر 700 دانش آموز کار و بد سرپرست وخانواده آسیب دیده دارد با تیمی جوان وعلاقمند اداره می شود. وجود بیش از 150 معلم جوان، رسمی و 100 معلم یار افتخاری بامدارک مرتبط ارشد وبعضا دکتری که با ذوق وعلاقه وصف ناپذیری کمرخدمت به دانش آموزانی که هرکدام آن ها نان آور کوچک خانواده بوده وبعضا در معرض دهها آسیب اجتماعی احتمالی هستند ازاین مجموعه گلستانی از امید وطراوت ساخته است.

مدارس رویش که برای برخی از خیرین وبسیاری از مدیران نام آشنااست در جنوبی ترین وشلوغ ترین بخش شهر، «هروی» منطقه شوش قرار دارد.

مدارس رویش فراتر از مدرسه آموزش؛ مجموعه تربیتی  نیازمند ترین منطقه آسیب دیده شهر است، ابتکارات مربیان ومعلمان این مدرسه درانتقال غیرمستقیم مفاهیم ارزشی واجتماعی برای خیلی از مدارس مدعی وبرخوردار؛ درس اموز است.

اموزش های ارتقای هویت شخصیتی واجتماعی وارتقای باور دینی واجتماعی بستری کم مانند از تربیت کارآمد وموثر در مناسبات خانوادگی واجتماعی  را برای ایشان فراهم ساخته است.

درمدارس رویش؛ تربیت برمدارنیازوتامین انتظارات فردای دانش آموزش است .حوصله مندی، تحمل واشتیاق در کارمعلمان ومربیانی که حداقل های دریافتی قانون کاررا دارند برهمه نارسائ های مادی سایه انداخته است.

جلوه های مشارکت مربیان ومعلمان را دررویش شخصیت دوباره دانش آموزان این مجتمع می شود دید.

مجتمع رویش باوجود محرومیت منطقه ای ودانش آموزی اما در تراز یک مجموعه پیشرو فرهنگی وتربیتی نوآوری، ایده وبرنامه های خلاقانه ای دارد که برخلاف مدارس دولتی؛ ریشه درکف مدرسه وحاصل تحلیل مسایل مبتلابه دانش اموزی است.  برنامه وفعالیت های موفق این مدارس که حوصله شور جمعی است می تواند حتی برای مدارس غیر انتفاعی شمال شهری نیز پیام تحول و تجربه باشد.

به ذهنم رسید چقدر خوب است مدیران وعوامل  برخی از مدارس دولتی ازاین مجموعه بازدید واز تجربیات آن استفاده نمایند. مشارکت مردمی این مجتمع فراتر ازحرکت های کلاسیک ورسمی باقشر خاکستری جامعه می باشد واز ظرفیت غیر رسمی واسمی ایشان برخوردار است.

درطول بازدید کوتاه ما گروه های چند نفره وحتی خانوادگی که ازطریق شبکه های اجتماعی با فعالیت مجتمع آشنا شده بودند دربخش های مختلف مجتمع به چشم می خوردند.

کمک شهرداری درواگذاری آموزشگاه ونیزسازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی در ارایه رایگان کتاب های درسی خلاصه کمک های دولتی به این مجموعه نیک اندیش ومردمی بود .مجموعه رویش که می تواند به تعداد دانش آموزان کار در کل کشور گسترده شود فرصتی است کم مانند برای دانش آموزانی که نان آور کوچک خانواده اند خانه امید خردسالانی است که هرلحظه خطرات سخت وشکننده ای را ازجنس آزارهای خانوادگی واجتماعی تجربه می کنند.

مدیر جوان وپرتلاش مجموعه آرزو داشت تا دوره متوسطه رویش را نیز ایجاد کند. ازنظرمهندس جوان که می توانست همانند  صد ها هزارجوان بی تفاوت باشد، خدمت به این قشر دانش اموزکه در چهارراه ها مجبور به کار هستند را یک لطف وموهبت الهی می داند. مهندس  که مردی بغایت آینده اندیش است می گوید: اکثریت دختر وپسر این مجموعه برای دسترسی به کاروفعالیت در فرصت های کارافرینی به رشته های فنی وحرفه ای خواهند رفت.

بخش کار مجتمع که برای فرصت فراغت دانش اموزان ایجاد شده است خود یک مرکز کارافرینی فعال است که می تواند هر روز پذیرای جوانان جویای مهارت اموزی باشد

نود و نه درصد اولیای این دانش اموزان که شمارزیادی از مهاجران واتباع افغانی هستند بی سواد مطلق بودند که با همت مجتمع وتاسیس اموزش اکابرطعم شیرین سواد را چشیده اند.

مشارکت درون اموزشگاهی در این مجتمع تجربه خوب برای دیگرمدیران است . در این آموزشگاه ها نشانی از ناظم وسرایدار مصطلح که نظافت ونگهداری را بعهده بگیرند نیست. نظافت بعهده دانش اموزان است . نگهداری وزیباسازیدست سازه های دانش اموزان که حاصل بازاستفاده از مواد دور ریز است ، درقالب مبل راحتی وچندین ابزارکارامد درجای جای مدارس رویش قابل مشاهده است.

این مجتمع باوجود تمشیت مدرسه ومدیریت اموزشی وتربیتی درزمینه مددکاری اجتماعی دانش اموزی نیز کارنامه قابل تقدیری دارد.گزارش مدیر مجتمع درمداخلات خانوادگی وسو استفاده های اخلاقی بخش پنهانی از خدمات نیک اندیشانه مجموعه است.

 

ره آورداین سفرکوتاه ودرون شهری نگارنده دراین چند نکته خلاصه میشود:

نخست: مدیریت همیشه حرف اول را می زند اموزش وپرورش باید در تربیت مدیران علاقمند وبازمینه وجوهره مدیریتی بکوشد.مدیر خوب از خرابه گلستان واز جهنم محرومیت بهشت برخورداری می سازد. این اصلی ترین ضعف کشور واموزش وپرورش ماست.

دوم: معلمی خوب است که مربی باشد وتربیت عشق ایشان. انرژی مثبت معلم مشتاق؛ دانش اموز را به وجد می آورد باید در جذب کسانی که دوست دارند معلم مربی باشند کوشید تازمانی که حساسیت های دست اندر کاران در جذب معلم برانگیخته نشود اموزش وپرورش کارمند سرا ودستگاه اشتاغلزایی بیش نخواهد بود.

سوم : مشارکت برخلاف رویه معمول در مدارس ما پول گرفتن نیست بله مردمی سازی است. مردم وقتی احساس کنند در فرآیند مدیریت مدرسه نقشی دارند و نیزمدرسه متناسب با انتظاراتشان فعالیت می کند برای بهبود وتوسعه مشارکت می کنند.مشارکت در مجموعه رویش از این جنس است ومردم برخلاف معمول،در مدرسه حضور می یابند ومی بینند ونظر می دهند.

چهارم: تجربه مردمی سازی واستفاده از ظرفیت تشکل های مردمی ونیز دغدغه مندان امرفرهنگی صرفا درتوسعه مدارس غیرانتفاعی که خود یک  موسسه مالی واموزشی شده وبه نون دانی عده ای تبدیل شده منحصرنمی شود.بهتراست آموزش وپرورش برخی از مدارس تحت الگو های چون رویش که مدعی حرکت در مسیر اهداف سند تحول هستند درآورد.

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

اخبار برگزیده شبستان