خبرگزاری شبستان

جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸

الجمعة ١٩ رمضان ١٤٤٠

Friday, May 24, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : خراسان رضوی - زمان :   ۱۳۹۸/۲/۲۵ - ۱۲:۳۰ شناسه خبر : ۷۸۹۹۹۸
استاد پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد:
مفسر قرآن باید هنجارها و عناصر فرهنگی جامعه را بشناسد
نقی ایازی گفت: کسی می‌تواند مفسر اجتماعی خوبی باشد که در جامعه زندگی کند و ارزش‌ها، باورها، هنجارها و عناصر فرهنگی جامعه را بشناسد و با توجه به این شناخت به قرآن مراجعه کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سیدعلی نقی ایازی» شامگاه(۲۴ اردیبهشت)در نشست قرآن و جامعه‌شناسی که در دومین شب از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد با بیان اینکه تفسیر موضوعی بیان نکات و آموزه‌های مرتبط با یک موضوع خاص در آیات قرآن کریم است و مفسر در این شیوه، همه آیات پراکنده قرآن درباره یک موضوع خاص را گردآوری و به بررسی آن می‌پردازد به تعریف تفسیر اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: تفسیر اجتماعی از رویکردهای بسیار مهم تفسیری است که در دوره معاصر پدیدار گشته و بسیاری از آثار تفسیری مطرح، با این رویکرد نگاشته شده است با این‌همه، بحث از تفسیر اجتماعی با چالش‌های جدیدی در عنوان، تعریف و ویژگیها روبرو است.

 

استاد پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد در خصوص قرآن به عنوان یگانه‌ منبع، عنوان کرد: ساز و کار عملیاتی کردن قرآن این است که بتوانیم به خوبی با تفسیر اجتماعی و با نگاه ‌جامعه‌شناختی آن را با زندگی روزمره تطبیق دهیم و از آن استفاده‌ کنیم.

 

وی با اشاره به خصوصیات تفسیر اجتماعی، تصریح کرد: تحول از دیدگاه فردی به اجتماعی یکی از خصوصیات آن است و ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم‌ که باید روابط اجتماعی و نحوه ‌چگونه تعامل برقرار کردن با دیگران را بیاموزیم و جامعه‌پذیر شویم و قرآن این را به ما می‌گوید، این عمل از طریق تفسیر اجتماعی ممکن است.

 

نقی ایازی، مهم‌ترین و اساسی‌ترین عنصر در تفسیر اجتماعی را فهم مفسر دانست و ادامه داد: مفسر کسی است که با مطالعه آیات قرآن و تفاسیری که در این زمینه وجود دارد و فهم خودش، بیاید نیت مولف را از واژگانی که در قرآن ‌وجود دارد درک‌ کند و برای فهم و درک بیشتر آیات الهی به روایات اهل بیت(ع) استناد کند.

 

استاد پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد عنوان کرد: مفسر اجتماعی نمی‌تواند فارغ از حوزه ‌جامعه‌اش باشد و کسی می‌تواند مفسر اجتماعی خوبی باشد که در جامعه زندگی کند و ارزش‌ها، باورها، هنجارها و عناصر فرهنگی جامعه را بشناسد و با توجه به این شناخت به قرآن مراجعه کند.

 

وی ادامه داد: آنچنان که در طول تاریخ علم، بسیاری از فلاسفه، عرفا، ادبا، فقها، شعرا به قرآن مجید نگریسته و در تنظیم دیدگاه‌های خویش توشه‌های بسیار برداشته‌اند، با رویکردی تفسیری و کیفی و با نگاهی جامعه‌شناختی نیز می‌توان به بازخوانی قرآن پرداخت.

 

نقی ایازی تصریح کرد: جامعه‌‌شناس تیزبین می‌تواند با نگاه خاص خود و با بهره‌گیری از تفاسیر مرتبط با قرآن به عنوان فرهنگ آرمانی دین، حیات اجتماعی را تئوریزه و برای مشکلات جوامع انسانی و خصوصاً کشورهای اسلامی راه کارهای مناسب و قابل قبولی بیابد.

پایان پیام/483

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استاندار خراسان رضوی:

امروز هم باید درس های مقاومت خرمشهر را در متن زندگی مردم وارد کنیم

رزم حسینی گفت: امروز هم باید درس های خرمشهر را در متن زندگی مردم وارد کرده و با تمام توان خود از جمله رسانه ها یک موجی ایجاد کنیم که ما می خواهیم مستقل باشیم و برای این استقلال باید استقامت کنیم.

اخبار برگزیده شبستان