خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

الاثنين ١٧ ذو الحجّة ١٤٤٠

Monday, August 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۸/۲/۱۲ - ۲۳:۰۵ شناسه خبر : ۷۸۶۱۶۷
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده مطرح کرد؛
هماهنگی بین دفتر رهبری با دفاتر مراجع تقلید درباره هلال شرعی
رئیس هیأت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: هماهنگی خوبی میان دفتر رهبری با دفاتر مراجع تقلید درباره هلال شرعی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسین فلاح زاده» در نشست تخصصی رؤیت پذیری هلال ماه رمضان که امروز (پنجشنبه 12 اردیبهشت) در خبرگزاری حوزه برگزار شد، گفت: خیلی از اعمال مهم واجب و مستحب منوط به شناخت زمان روز و شب است و بر این اساس مساله ای علمی به شمار می آید.


رئیس هیأت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی افزود: هم اعمال عبادی نظیر نماز و روزه و حج دارای وقت است و هم اعمال عادی روزانه و حتی برای حجامت نیز وقت تعیین شده است.


وی تصریح کرد: وقت نسبت به برخی اعمال عبادی، شرط واقعی است و اگر در آن زمان انجام نشود آن عمل صحیح نخواهد بود مثل نماز. در یوم الشک نیز نمی توان نیت روزه ماه رمضان کرد و در ماه رمضان نیز روزه دیگری را نیت کرده باشید، واقع نمی شود.


فلاح زاده اظهار داشت: وقت در برخی موارد شرط علمی است مثل زکات فطره که تا ظهر روز عید باید ادا شود و گاهی نیز اصلا شرط ندارد و مبتنی بر ارشاد و استحباب است و اگر در آن زمان انجام شود بهتر است.


وی با اشاره به اینکه وقت درباره روزه یک شرط واقعی است، ادامه داد: روزه داری دقیقا در طول سال مشخص و در ماه رمضان است. اول و آخر این ماه نیز مشخص بوده و ابتدا و انتهای آن هلال است و مساله بعدی اینست که زمان روزه داری در طول روز نیز مشخص است.


رئیس هیأت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی تأکید کرد: روایت های متعدد تصریح می کنند که روزه داری بر اساس رؤیت هلال صورت می گیرد نه زمان تولد ماه. صرف تولد و وجود ماه در افق کفایت نمی کند و باید رؤیت شود.


وی خاطرنشان ساخت: درباره رؤیت نیز اختلاف وجود دارد و مراجع تقلید نیز در این زمینه اختلاف نظر دارند. رؤیت در برخی مسائل نظیر مسافت شرعی نیز شرط است و حتی درباره حلال بودن برخی ماهی ها و دارا بودن فلس آنها اختلاف وجود دارد و بحث های بسیار جدی راه افتاده است.


فلاح زاده گفت: رؤیت و رؤیت پذیری نیز از واژه هایی است که در فتواهای مراجع تقلید آمده است که اولی درباره مشاهده هلال است و دومی به اینکه امکان رؤیت وجود دارد و اگر مانع نبود دیده می شد.


وی افزود: حکم حاکم نیز باید به رؤیت بازگردد نه مصلحت و حاکم نمی تواند بنابر مصلحت اعلام کند که فردا اولین روز از ماه است که در سال های گذشته نیز چنین مساله ای وجود نداشته است.


رئیس هیأت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل نیز اینست که اگر ماه رؤیت شد برای مردم سایر مناطق نیز صدق می کند یا خیر؟ و اگر برای سایر مناطق نیز صدق می کند این مساله پیش می آید که چه مناطقی را دربرمی گیرد؟


وی با اشاره به اینکه مساله را باید به خوب برای مردم تبین کرد، گفت: مقلد درباره یوم الشک اول باید به مرجع تقلید خود رجوع کند. اعلام، فصل الخطاب می خواهد و برای اینکه اجتماع مسلمین حاصل شده و شاهد دوگانگی نباشیم، شاهد اعلام هستیم.


فلاح زاده اظهار داشت: در سال های اخیر هماهنگی بسیار خوبی بین دفتر رهبری با دفاتر مراجع انجام شده و حتی اگر نظر دیگری مطرح شده باشد نیز مشکلی مشاهده نشده است زیرا دفتر رهبری رؤیت هلال را با ابرازها و دقت نظر بالایی انجام می دهند.

پایان پیام/549

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

معاون اول قوه قضاییه:

یکی از مشکلات در قم طولانی بودن روند بررسی برخی پرونده‌های قضایی است

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای گفت: یکی از مشکلات در قم طولانی بودن روند بررسی برخی پرونده‌های قضایی است.

اخبار برگزیده شبستان