خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۶ تیر ۱۳۹۸

الخميس ٢٣ شوّال ١٤٤٠

Thursday, June 27, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۳۹۸/۲/۱۲ - ۱۰:۰۸ شناسه خبر : ۷۸۵۸۲۸
یک استاد سطوح عالی حوزه علمیه تاکید کرد
انصاف شهید مطهری به سبک فقها بود/با مکاتب در عین آزاداندیشی مواجه می شد
حجت الاسلام قائم مقامی با بیان اینکه شهید مطهری اسلام ناب را در جامعه گسترش می داد، گفت: مواجهه با افکار مختلف و آرام بودن استاد، به آزاداندیشی تام و تمام آن شهید بر می گردد که البته ویژگی علمای ما است، آنها ذوقی و سلیقه ای با امور برخورد نمی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد قائم مقامی»، در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت شهید مطهری و روز بزرگداشت مقام معلم، اظهار کرد: آن اندیشمند بزرگوار نمونه یک عالم ربانیِ عارف به زمان بود و در یک مقطع بسیار حساس از تاریخ ایران و به نوعی می توان گفت تاریخ اسلام، حقایق را با بیانی منصفانه مطرح کرد.

 

استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: انقلاب پدیده ای است که بعد از تجربه دوران مدرن اتفاق افتاد، به بیان دیگر، انقلاب اسلامی آگاهانه از تجربه دنیای مدرن عبور کرد و اصلا فلسفه انقلاب ما عبور از مدرنیته است البته این بدان معنا نیست که همه چیز مدرنیته را رد کند بلکه در کنار نقد آگاهانه، نکات مثبت را اخذ و نکات منفی را رد می کند.

 

وی تصریح کرد: مرحوم شهید مطهری قبل از انقلاب را درک کرده بود، شرایط را به خوبی می شناخت و آگاه بود که مردم به دنبال حقیقت ناب اسلام هستند لذا در آستانه پروزی انقلاب اسلامی بود که جامعه آمادگی این را پیدا کرد که بشنود اسلام چه می گوید و  مرحوم مطهری این نقش را ایفا کرد و به عهده گرفت که سخن اسلام را در مورد همه موضوعات در حد توان خودش مطرح کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی بیان کرد: از جمله مباحث مورد توجه شهید مطهری، موضوعات عرصه علوم انسانی و مسایل مربوط به انسان، فلسفه ها و مکتب ها بود، این تجربه عظیمی محسوب می شود و شهید مطهری با یک اشراف به این امور شروع به سخن گفتن کرد و مبنایش همان مبنای علمای بزرگ و فقها بود که بعد از بررسی آرا، اندیشه ها را تحلیل و نظریه ای را ارایه می کنند.

 

وی تاکید کرد: در این میان برخی می خواهند بگویند که شهید مطهری آگاهی کاملی نسبت به مباحث نداشت، در حالی که او به خوبی اشراف داشت که هر کدام از فلاسفه غربی چه نگرشی دارند و اسلام چه می گوید و در نهایت نظرات دین را برای مردم بیان می کرد.

 

حجت الاسلام قائم مقامی اضافه کرد: از نظر من باید این ویژگی ادامه پیدا کند، به این معنا که روش و متدولوژی مطهری ادامه یابد. در آن زمان البته روش و متدولوژی روشنفکران دینی هم وجود که برخی حتی شیفته مکاتب غربی شده بودند و بعضا می دیدیم که اسلام را تعمیم به فلان مکتب می دادند، در چنین شرایطی بود که مطهری اسلام ناب را در جامعه گسترش می داد.

 

این محقق با بیان اینکه در آن زمان به گونه ای اسلام را معرفی می کردند که گویی ظل یک مکتب غربی قرار می گیرد، گفت: این در حالی است که اسلام خود حرف برای گفتن دارد. در نتیجه استاد مطهری که خود، آگاه به دین و دارای ریشه های عمیق در سنت الهی بود وارد میدان شد.

 

وی در مورد جایگاه آزاداندیشی و تعامل با افکار مختلف در نظام اندیشه ای شهید مطهری، ابراز کرد: فکر می کنم مواجهه با افکار مختلف و آرام بودن استاد، به آزاداندیشی تام و تمام آن شهید بر می گردد که البته ویژگی علمای ما است، آنها ذوقی و سلیقه ای با امور برخورد نمی کنند. این مساله و ویژگی در شهید مطهری به شکل برجسته ای دیده می شد.

 

حجت الاسلام قائم مقامی اظهار کرد: شهید مطهری یک انصاف بسیار شاخص داشت و من همیشه گفته ام که انصاف عجیب او به سبک انصاف فقها بود، مثلا اگر به نقادی و تحلیل یک مکتب بود من شاهد بودم که چگونه مسایل فلسفی غرب و شرق را به درستی و با اصولش بیان می کرد به طوری که اگر صاحب آن مکتب در جمع حضور داشت می گفت این مطالبی که بیان می شود همان حرف های من است. روش مطهری بر اساس انصاف بود نه روش پهلوان پنبه ای، چنان موضوع را عمیق باز و سپس نقد می کرد که برای شنونده واقعا بار علمی داشت.

 

استاد سطح عالی حوزه خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب شاهد رشد بسیار بالایی میان علما و حوزویان بوده ایم، آن زمان کمبود افرادی چون مطهری در جامعه احساس می شد، اکنون صدها عالم و مجتهد و فقیه در جامعه حضور دارند و حتی طلاب جوان ما به لطف انقلاب، دیدگاهی تحلیلی دارند با این وجود همواره باید قله های تحقیق، فکر، معرفت و آگاهی را با توجه به اوضاع و احوال زمان داشته باشیم.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام، اقلیت‌های دینی و مذهبی:

تمدن اسلامی حاصل دگرپذیری و مدارا است/اسلام بر همزیستی با غیرخودی‌ها تاکید دارد

حجت‌الاسلام یونسی با بیان‌اینکه زندگی در صلح، آشتی، بردباری و تحمل، جلوه توحید در جامعه است، گفت: استفاده از شمشیر در اسلام برای کسانی است که قصد تجاوز به حریم اسلام را دارند و راهی است برای مقابله با کسانی که حرف حق را نمی‌پذیرند.

اخبار برگزیده شبستان