خبرگزاری شبستان

جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸

الجمعة ١٨ صفر ١٤٤١

Friday, October 18, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۹:۱۷ شناسه خبر : ۷۷۳۶۴۴
شهرام ناظری در رونمایی آلبوم «آرش کمانگیر»
حس هنری در جامعه کمرنگ شده است
هنرمند پیشکسوت موسیقی با بیان اینکه حس هنری در جامعه کمرنگ شده است،گفت: جامعه خطی مشی فرهنگ و هنر را تعیین نکرد و همین موجب شد نسل جوان هنرمندان همانند ما نباشند و به بیراهه بروند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  آلبوم موسیقی «آرش کمانگیر»  به خوانندگی شهرام ناظری و  آهنگسازی پژمان طاهری و اجرای ارکستر مجلسی اتریش به رهبری طاها عابدیان و  روایتگری قطب الدین صادقی و تهیه کنندگی محمد حسین  توتونچیان توسط انتشارات ققنوس شامگاه جمعه ۲۴ اسفند رونمایی شد. این آلبوم موسیقیایی بر اساس منظومه  «آرش کمانگیر «آرش کمانگیر اثر سیاووش کسرایی  است که  روز ۲۲ اسفند در در برج میلاد تهران به اجرا رفته است.

 

آلبوم موسیقیایی «آرش کمانگیر» متشکل از هفت قطعه به نام‌های «شب»، «قصه»، «امید»، «آهنگ دگر»، «بدرود»، «آرش» و «سوگ» است. ضمن اینکه پژمان طاهری، طاها عابدیان، فرهاد صفری و بابک غسالی تکنوازانآلبوم «آرش کمانگیر» هستند و غیر از تکنوازی ویولای طاها عابدیان که در وین ضبط شده است، دیگر تک نوازی‌ها و دکلمه در تهران صدابرداری شده است.

 

«شهرام ناظری» درباره روند تولید اثر موسیقیایی  «آرش کمانگیر» گفت: اکثرا با نظرات و کارهای من آشنا هستند ، من در کنار آرش چندین کار دیگر انجام دادم هر چند همه می دانند کار تولید سی دی توجیه اقتصادی ندارد و کار عشق و دل ماست و نمی توانیم انجام ندهیم .خواننده  «آرش کمانگیر»با تقدیر از خبرنگاران و اهالی رسانه که همیشه در کنار اهل فرهنگ و هنر هستند، اظهار کرد:  اهالی رسانه همیشه هن پای اهل فرهنگ و هنرمندان حرکت کردند و در سختی ها در کنار اهالی هنر هستند .

 

وی درباره اثر  «آرش کمانگیر» و همکاری با پژمان طاهری توضیح داد: من برای تولید پروژه آرش کمانگیر با برادران طاهری خیلی کلنجار رفتم زیرا آنها می‌خواستند من را وارد دنیای دیگری کنند؛ اما بسیار خوشحالم که برای اجرای پروژه همراه من بودند. به هر حال برای تولید یک اثر موسیقایی اصلاً خوانندگی مهم‌ترین و تنهاترین اصل نیست زیرا یک خواننده باید به تمام وجوه فرهنگی کشور خود از تاریخ گرفته تا ادبیات آشنا شود. خود من از بچگی تلاش کردم با آشنایی تاریخ و فرهنگ کشورم به موسیقی وارد شده و لحن خودم را به مخاطبان معرفی کنم. این شیوه در پروژه آرش کمانگیر هم ادامه پیدا کرد و خوشبختانه به مرحله‌ای رسید که با وجود کلنجارهای فراوان اثر ارزشمندی را به جامعه مخاطب تحویل داد.

 

این هنرمند با انتقاد از از شرایط زندگی ماشینی و فراگیری اینترنت که بر زندگی تاثیر گذاشته و موجب دوری انسان ها از یکدیگر شده است، گفت:  من خودم  وقتی در کنار اساتید کار می کردم  حتی  یک تصنیف هم از آنها یاد می گرفتم‌ قدردان بودم، امروز خوب است هنرمندان جوان تر قدرشناس اساتیدی که از آنها می آموزند باشند ؛ خوشحالم که توانستم به آقای طاهری نشان دهم که جنین کاری می شود بر روی «آرش کمانگیر» انجام شود حتی من قبول نکردم این اثر با ارکستر ایرانی اجرا شود ، سیاووش کسرایی با تمام جانش این شعر را گفته بود نباید با ارکستر کوچک اجرا می شد ؛اینقدر من گفتم که با ارکستر مجلسی وین اجرا شد ؛من آرش را در یک بعدظهر خواندم و همه تعجب کردندکه من  یک آلبوم ۴۰ -۵۰ دقیقه ای را در یک بعد ظهر تمام کردم ، البته در این اجرا یک نوع و طرز بیانی و آوازی کار کردم که تاکنون اجرا نکرده بودم ، آرش برای خواندن  کار سختی بود .

 

شهرام ناظری با اشاره به اهمیت اجرای  «آرش کمانگیر»  برای علاقمندان به ملیت ایرانی اظهار کرد:  آرش یک تراژدی افسانه ای ایرانی جنبه ملی دارد و برای هر کسی که به کشور ایران علاقمند است کار جذابی است ، باید از آقای توتونچیان تشکر کرد که این اثر را بدون اینکه برایشان توجیه اقتصادی داشته باشد قبول کردند منتشر کنند امروز هیچ ناشری اینکار را نمی کند ؛البته وی چون احساس کرد آرش اثر هنری است آنرا منتشر کرد.

 

این هنرمند در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا  فضای جامعه  امروز ایران نسبت به فرهنگ و هنر بی توجه شده است، گفت:  کمرنگ شدن حس هنری به درستی در جامعه مشاهده می شود حتی شور و احوالی که در دهه های قبل وجود داشت و برای هنرمندان هم احساس می شد افت کرده است البته اینترنت هم می تواند بر این موضوع تاثیر بگذارد ولی از طرفی دولت ها هم به فرهنگ و هنر بی توجه بوده اند طببعی است در این شرایط طبیعی است که همه چیز افت کند حتی خوانندگان امروز  هم به صورت ریشه ای آموزش ندیده اند که این متاثر از شرایط است ،  بسیاری از غول های موسیقی که مرکز اشاعه موسیقی را بوجود اوردند فوت کردند، دولت خط مشی درستی برای هنر تعیین نکرد همین باعث شد که هنرمندان کنونی همانند نسل ما تربیت نشوند وقتی هدایت و خط مشی اموزشی برای هنرمندان  نباشد جوانان هنرمند به جاده خاکی می روند .

این خواننده  همچنین درباره روایتگری در آثار موسیقیایی که وی خوانده است، اظهار کرد :  دلیل اینکه در آثار من روایتگری و یکسری از اواهایی که قرن ها قبل در آواز ایران بوده است این است که من یک کرد هستم و با موسیقی مقامی آشنا هستم خوانندگانی که من می شناسم تا جهل و اندی سال پیش  با موسیقی سنتی آشنا هستند و موسیقی مقامی را نمی شناسند من از روی علاقه خودم و از طرفی   شانس این را داشتم در خانواده ای تربیت شوم که با موسیقی مقامی آشنا بودند که روایتگری را در خود دارد .

 

شهرام ناظری همچنین درباره حمایت از موسیقی سنتی و آموزش آن به نسل جوان در مقابل موسیقی های پاپ  گفت:  ما نتوانستیم با صدا و سیما مقابله کنیم چهل سال است که به آنجا نرفته ایم ؛اگر ما هنرمندان مورد قبول اجتماع آنجا می رفتیم‌خوب بود و این وضع پیش نمی امد، سیاست صدا و سیما این است که از کارهاز نازل و سطح پایین حمایت کند .

 

این هنرمند پیشکسوت درباره اینکه چرا هنرمندان صاحب نام موسیقی برای صیانت از این میراث شاگرد پروری نکردند، اظهار کرد: من از ابتدای تاسیس چاووش در آنجا تدریس نی کردم‌ حتی در دانشگاه هنرهای زیبا هم تدریس می کردم وقتی در دانشگاه تدریس می کردم دیدم رمق و شوری وجود ندارد خودم هم داشتم دلسرد می شدم کنار کشیدم ؛بعدها برای  برپایی کارگاه آواز مشکلاتی بوجود آمد و نگذاشتند اما ما هم تلاشمان را کردیم باید یک سیستم دولتی هدایت می کرد و جاده را هموار می کرد تا اموزش موسیقی آسان تر شود.

 

 

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آن چه مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به رسانه ها گفت

از تولد دیرهنگام «لاله» تا اشتیاق «وی او دی» ها به سینمای مستند

مهمترین خبر محمد حمیدی مقدم در نشست خبری با رسانه ها، مشخص شدن سرنوشت «لاله» پس از سال ها بود، گرچه تلاش برای گسترش مارکتینگ سینمای مستند و تجربی و تغییر در فرمت برگزاری سینماحقیقت هم محورهای مهم این نشست تلقی می شود.

اخبار برگزیده شبستان