خبرگزاری شبستان

جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸

الجمعة ٢١ ذو الحجّة ١٤٤٠

Friday, August 23, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : سیاسی - اقتصاد مقاومتی زمان :   ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۰۸:۳۶ شناسه خبر : ۷۷۱۰۸۸
در راستای تکمیل کریدور شمال – جنوب صورت می گیرد
افتتاح پروژه ریلی قزوین- رشت با حضور رییس جمهوری
پروژه ریلی قزوین- رشت امروز با حضور رئیس جمهوری و ۵ وزیر از کشور‌های همسایه به بهره برداری می‌رسد و به صورت همزمان عملیات مسافرگیری آن هم آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، امروز (چهارشنبه 15 اسفند ماه) با حضور رئیس جمهوری و ۵ وزیر از کشور‌های همسایه پروژه ریلی قزوین- رشت به بهره برداری می‌رسد و به صورت همزمان عملیات مسافرگیری آن هم آغاز می‌شود. از طریق این راه آهن به آستارا و سپس به آذربایجان و بعد از آن به روسیه و اروپا متصل می‌شویم.

 

۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است. این میزان خط ریلی برای ۳۲ طرح عمرانی است که از این میزان ۱۶۴ کیلومتر مربوط به راه آهن قزوین - رشت است. اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی از مهمترین این اولویت‌ها بوده است. ما اتصال ۵ مرکز استان به سمت افغانستان تکمیل شده و هم اکنون ۹۷۵ کیلومتر کار ریل گذاری به اتمام رسیده است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۳ تا ۴ سال آینده به بهره برداری می‌رسد. راه آهن اردبیل به میانه با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی، راه آهن چابهار- سرخس، راه آهن همدان- سنندج، راه آهن چهار محال بختیاری- شهر کرد و راه آهن درود- خرم آباد با پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصدی از مهمترین مراکزی است که باید به شبکه ریلی متصل شود.

 

در این پروژه ۲۵ کیلومتر تونل و گالری و ۹ کیلومتر پل ساخته شده و ۲۲ میلیون متر مکعب که برابر با بزرگ‌ترین سد خاکی کشور است خاک برداری انجام شده است. ارزش ریالی این پروژه ۱۸۵۰ میلیارد تومان است. ارزش ریالی روز این پروژه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است و حدود ۱۱ سال ساخت این پروژه به طول انجامیده اما در ساخت این پروژه از هیچ کارشناس و مشاور خارجی استفاده نشده و تمامی ۱۱ پیمانکاران آن ایرانی هستند.

 

بنابراین گزارش قسمت دوم این خط ریلی که شامل بستان آباد تبریز می شود تا پایان سال ۹۸ و اوایل ۹۹ بهره برداری می‌رسد. ۹۷۵ کیلومتر مسیر ریلی در طول ۲ سال ساخته شده و ۴ مرکز استان از جمله میانه- بستان آباد، خواف- هرات می‌شود که مسیر ریلی به افغانستان در ایران در مراحل پایانی قرار دارد و اوایل تابستان به اتمام می‌رسد، اما به دلیل آنکه محدودیت‌هایی در کشور افعانستان وجود دارد این خط ریلی به اتمام نرسیده و هنوز مرز افغانستان آن باقی مانده، اما خوشبختانه منابع مالی این پروژه تامین شده است. همچنین راه آهن رشت- انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در حال ساخت است و تا ۲ سال و نیم دیگر به اتمام می‌رسد.

 

در توضیح این پروژه وزیر راه و شهرسازی نیز دیشب در گفتگو با بخش خبری 21 شبکه اول سیما گفت: «پروژه قزوین - رشت و رشت آستارا جزء حلقه های مفقوده کریدور شمال به جنوب بوده که با همت دست اندرکاران مربوطه طی سالهای اخیر به ثمر نشسته و آماده افتتاح آن هستیم.

 

«محمد اسلامی» از کلید خوردن 2 پروژه دیگر پس از افتتاح قزوین - رشت خبر داد و گفت: «پروژه های خط آهن رشت - آستارا و دیگری رشت بندر کاسپین و بندرانزلی دو پروژه ای هستند که پس از افتتاح خط آهن رشت - قزوین کلید می خورند. طبق زمان بندی های انجام شده، پروژه رشت - بندر کاسپین در سال آینده به بهره برداری می رسد پروژه انزلی هم حدود 2 سال به طول می انجامد.»

 

وزیر راه و شهرسازی گفت: «​پروژه آستارا نیاز به حدود 48 ماه کار و تلاش دارد که باید در قطعات هشت گانه ای که تعریف شده آغاز عملیات شود.»/

پایان پیام/50

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رییس جمهوری مطرح کرد:

سامانه باور ۳۷۳ قوی‌تر از سامانه S۳۰۰/خروج از برجام به معنای عهدشکنی و تروریسم اقتصادی است

روحانی با اشاره به اینکه سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ هدیه‌ای از سوی نیروهای مسلح به ملت ایران بوده است، گفت: سامانه باور ۳۷۳ قوی‌تر از سامانه S۳۰۰ است.

اخبار برگزیده شبستان