خبرگزاری شبستان

جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

الجمعة ١٣ شعبان ١٤٤٠

Friday, April 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مسجد و کانون ها - کانونهای مساجد زمان :   ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۱۳:۱۹ شناسه خبر : ۷۷۰۵۳۵
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اعلام کرد
تهیه بسته‌های آموزشی در حوزه رسانه برای اعضای کانون‌های مساجد
ارزانی گفت: ما مجموعه‌ای از بسته‌های آموزشی را در حوزه رسانه، برای جامعه بیش از دو میلیون نفری اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تهیه کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ر ارزانی» امروز (13 اسفندماه) در برنامه «ترنج» شبکه رادیویی گفت‌و‌گو در پاسخ به سوالی درباره علت نفوذ رسانه‌ها در ایران، گفت: در هر زمانی، رسانه ها وجود داشتند و امروز نیز در زمان ما رسانه های متعدد وجود دارد و یکی از پناهگاه‌های مردم، همین رسانه است. البته هر انسانی به هر رسانه ای، اعتماد نمی کند بلکه حالت موزائیکی وجود دارد؛ به این معنا که افراد از میان خبرهای مختلف، برخی اخبار را انتخاب می کنند و برخی را نیز برنمی گزینند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه، درباره چرایی دیرباوری مردم ما به رسانه های داخلی، اظهار کرد: شاید مدل ورودمان در عرصه رسانه، حرفه ای نیست.

 

وی با اشاره به چهار حوزه تبلیغ، اقناع، سبک سازی و سیره سازی، خاطرنشان کرد: در حوزه تبلیغ، فقط بیان موضوعی، مطرح است، اما آیا رسانه ما به صورت یک طرفه در حوزه تبلیغ، عمل می کند یا خیر؟ اقناع به این معنا است که در ذهن مخاطب تاثیر بگذاریم. در سبک سازی نیز به جای بیان مستقیم این پیام به مخاطب که، این کار  را انجام دهد یا ندهد، باید یک مدل را ترویج کرد.

 

ارزانی گفت: برای نمونه آیا پوششی که امروزه در جامعه ما متداول است، مورد پذیرش جامعه ایرانی ما است؟ اگر کسی مدل خاصی از پوشش را انتخاب می کند، به این معنا نیست که با اسلام، عناد دارد. من با برخی از این افراد آشنا هستم و می دانم که مشکل، در ارائه مدل درست به آنان است.

 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از دو میلیون و 50 هزار نفر در کانون های فرهنگی هنری مساجد و همچنین فعالیت بیش از 24 هزار کانون فرهنگی هنری مسجدی در دورترین نقاط کشور و در دل مساجد، خاطرنشان کرد: من عضوی از خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و باید بگویم که بزگترین دستاورد دکتر سیدعباس صالحی؛ وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد آرامش در جامعه است. به جای برانگیختن احساسات، باید تفکر را به میدان آورد و ما این رویکرد را در حوزه مساجد به کار برده ایم.

 

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه ریزی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه رسانه، تصریح کرد: ما مجموعه ای از بسته های آموزشی را در حوزه رسانه، برای جامعه بیش از دو میلیون نفری کانون های فرهنگی هنری مساجد تهیه کرده ایم.

 

وی افزود: از سوی دیگر، در حالی که در گذشته، تعدادی کتاب از تهران برای سراسر کشور ارسال می شدند، ما سامانه ای را ایجاد کرده ایم که افراد در هر نقطه ای از کشور می توانند بنابر اقتضائات بومی و محلی شان، کتاب های مورد نیازشان را انتخاب کنند.

 

ارزانی درباره نقش شاخص های مختلف در حوزه فرهنگ و مساجد، گفت: فرض بفرمائید، یک وقت، تئاتری لاکچری است و بهای بلیط آن، 200 هزار تومان است و از سوی دیگر، تئاتری هم هست که هشت هزار تومانی است. باید تلاش شود همه آحاد جامعه در صورتی که از شاخص های دینی خارج نشوند، فعالیت کنند و بتوانند انواع مختلف تئاتر را مشاهده کنند. بنابراین باید شاخص ها را مطرح کرد تا تئاترهای مختلف در جامعه امکان نمایش داشته باشند.

 

اسلام در زمینه انفاق نیز رویه اعتدال را مطرح میکند

وی ادامه داد: فقه ما فردی نیست، بلکه فقه جمعی است عرف، یکی از ملاک های اسلام در وضع مقررات است. جالب است بدانیم که اسلام در زمینه انفاق نیز راه اعتدال را مطرح می کند باید این رویکرد در جامعه گسترش یابد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در پاسخ به سوالی درباره حضور پررنگ مردم در برخی از مساجد و حضور کم شمار آنان در بعضی دیگر از مساجد کشورمان، اظهار کرد: بخشی از این وضعیت، به عملکرد امام جماعت، کانون فرهنگی  هنری، خادم و بسیج مساجد مربوط است. تجربه من از حضور در مساجد 50 کشور دنیا نشان می دهد، هر وقت امام جماعت مسجدی، خوش رفتار باشد، مردم از آن مسجد استقبال خوبی می کنند.

 

سبک‌سازی، یکی از مهم‌ترین مدل‌های تبلیغ است

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در حوزه سبک سازی، خاطرنشان کرد: سبک سازی، یکی از مهم ترین مدل های تبلیغ است. ما در زمینه مصرف گرایی نباید بگوئیم، فلان کار را بکنید یا بهمان کار را نکنید، بلکه باید الگوهای مختلف، ارائه کنیم.

 

ارزانی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام درباره ملاک رفتار و عمل انسان ها در جامعه، گفت: آدم ها فرق می کنند، مثلا فردی که در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمده است، اگر ماشین چند صد میلیونی سوار شود، شاید کسی به او خرده نگیرد و بگویند او از کودکی با این فرهنگ بزرگ شده است، ولی اگر برای مثال، یک روحانی، سوار چنین ماشینی شود، موجب تعجب دیگران می شود. در واقع، عرف متشرعه باید ملاک عمل ما باشد.

 

وی با اشاره به روایت امام صادق(ع) «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ: مردم را به غير از زبانتان دعوت به دين كنيد» خاطرنشان کرد: فرض بفرمائید یک استاد دانشگاه با پوشش اسلامی در کلاس درس حاضر شود، وی با چنین عملکردی، شاگردانش را به رعایت پوشش مناسب دعوت می کند بدون آنکه در این زمینه، سخنی گفته باشد، بنابراین باید در همه زمینه ها از جمله در زمینه پوشش، الگو ارائه کرد.

 

 

 

پایان پیام/397

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک کارشناس در حوزه مسجد، تاکید کرد

گسترش مساجد عاملی مهم در برخورد با کانون های ضد معنویت است

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه باید رفتار و منش حکومتی ها و کارگزاران مساجد، مسجدی و مسجد باور باشد، گفت: یکی از راههای برخورد با کانون های ضد معنویت، گسترش مساجد است.

اخبار برگزیده شبستان