خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

الأحد ١٢ شوّال ١٤٤٠

Sunday, June 16, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : سیاسی - مجلس زمان :   ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۹:۳۹ شناسه خبر : ۷۷۰۴۵۱

مخالفت مجلس با بازگشت طرح اصلاح قانون انتخابات به کمیسیون/ارجاع موادی از طرح به کمیسیون
نمایندگان مجلس با ارجاع طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به کمیسیون شوراها مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، نمایندگان  مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز (دوشنبه، 13 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برای ارجاع به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها جهت رفع ابهام و یکسان سازی با لایحه با ماده (12) این طرح را برای بررسی دقیق تر به کمیسیون ارجاع دادند.

درماده ۱۲ آمده است: ماده (۲۸) قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود

 ماده ۲۸ - نامزدهای انتخابات باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی ذیل باشند:

الف) شرایط عمومی

1- اعتقاد به اسلام؛

٢- التزام عملی به اسلام؛

تبصره ۱- عدم التزام عملی به اسلام صرفا به واسطه تجاهر به فسق ثابت می‌شود.

تبصره ۲- داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی از اعتقاد و التزام عملی به اسلام مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت العقیده باشند.

۳- التزام عملی به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛

تبصره - منظور از التزام عملی در این بند، رعایت خطوط اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران جهت حفظ اصل نظام می‌باشد.

٤- التزام عملی به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه؛

تبصره- عدم وفاداری به قانون اساسی صرفاً مستند به اعلان عمومی شخص به اثبات می‌رسد.

5- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛

تبصره - اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را اخذ کرده اند و اشخاص غیر ایرانی که تحصیل تابعیت ایران را تحصیل نموده‌اند، از داوطلبی انتخابات محروم می‌باشند.

6- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی؛

7- انجام دادن خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی دائم برای مردان؛

تبصره- افرادی که به جهت غیبت از خدمت وظیفه عمومی و با سپری شدن مدت زمان مشخص، مشمول خرید خدمت گردیده‌اند، از ثبت‌نام در انتخابات محروم می‌باشند مگر اینکه خدمت وظیفه عمومی را انجام دهند.

۸- عدم حجر؛

۹- عدم محکومیت قطعی به جرائم اقتصادی، انتخاباتی، جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و جرائم علیه عفت عمومی، ارتداد و خیانت در امانت

۱۰- عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر و محرومیت از حقوق اجتماعی؛

۱۱- عدم وابستگی به گروههای غیرقانونی؛ ۱۲

- عدم مؤثر بودن در تحکیم رژیم گذشته و وابسته نبودن به آن؛ ۱۳

- عدم اعتیاد و استعمال مواد مخدر و روانگردان؛

ب) شرایط اختصاصی

١- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن؛

تبصره- هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می شود.

۲- حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام (در هنگام ثبت نام)؛

تبصره – ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت نام در انتخابات، براساس تاریخ تولد اولیه ثبت شده در شناسنامه رسمی است و تغییرات بعدی توسط دستگاههای ذی ربط، به استثنای محاکم قضائی، ملاک عمل نمی باشد

3- عدم محرومیت داوطلب از شرکت در انتخابات به جهت تصدی مقام یا شغل موضوع ماده (۲۹) این قانون

تبصره 1: داوطلبان مکلفند علاوه بر مدارک شناسایی و هویتی خود، مدرک یا گواهی مربوط به شرایط اجزای (۵)، (۹)، (۱۰)، (۱۱) و (۱۳) بند «الف» و اجزای (۱)، (۲) و (۳) بند «ب» این ماده را به هنگام ثبت نام ارائه نمایند. در غیر این صورت از ثبت نام آنها خودداری می شود.

تبصره ۲- درصورت کشف ارائه مدارک غیر واقعی یا جعلی پس از ثبت نام ثبت نام وی کان لم یکن تلقی و مرتکب، مشمول مقررات کیفری قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم - تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب 2/3/1375 می‌شود.

تبصره ۳- دستگاهها و مراجع ذی صلاح جهت صدور گواهی و مدارک موضوع این ماده موظفند حسب درخواست هیأت‌های اجرائی و نظارت از زمان صدور دستور شروع انتخابات، گواهینامه‌های مزبور را صادر و در مهلت قانونی و کافی پیش از شروع ثبت نام در اختیار هیأت‌های مذکور قرار دهند.

تبصره 4- وزارت کشور مکلف است با دریافت مدارک، اسناد و سوابق مذکور، به افراد مراجعه کننده جهت ثبت نام، رسید ارائه نماید. اطلاعات ثبت نام و مدارک واصل شده بلافاصله توسط وزارت کشور به شورای نگهبان تحویل داده می‌شود. شورای نگهبان به مراحل و فرآیند انتخابات نظارت دارد.

تبصره ۵ - شرایط موضوع این ماده باید توسط هیأت‌های اجرائی و نظارت احراز گردد.

همچنین نمایندگان در ادامه ماده ۱۳ این لایحه برای بررسی دقیق تر به کمیسیون ارجاع دادند.

در ماده 13 آمده است: یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۲۸ مکرر) به قانون الحاق می‌شود

ماده ۲۸ مکرر- هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصرا از یک حوزه انتخابیه فرعی، ثبت نام کند. ثبت نام در بیش از یک حوزه انتخابیه فرعی موجب ابطال ثبت نام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می شود.

تبصره ۱- هر داوطلب نمایندگی باید خود یا یکی از والدینش متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه فرعی محل ثبت نام باشد یا سابقه حداقل ده سال سکونت غیر مستمر یا سابقه حداقل پنج سال سکونت مستمر متصل به زمان ثبت نام در آن محدوده با سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در آن حوزه را داشته باشد.

تبصره ۲- تغییر حوزه انتخابیه ناشی از اجرای قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی مصوب 24/10/1382 باید با رعایت شروط تبصره (۱) این ماده انجام گیرد.

در ادامه بررسی این طرح مهرداد لاهوتی، نماینده لنگروددر تذکری  گفت‌: روز گذشته لایحه جامع انتخابات اعلام وصول شد که با توجه به این موضوع بهتر است طرح اصلاح قانون انتخابات هم به کمیسیون شوراها ارجاع شود تا مجلس شورای اسلامی دوباره کاری نکند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، گفت‌: برخی از مواد این طرح با لایحه دولت مشترک است، لذا نظر ما بر این بود که مواد مشترک را بررسی و تصویب کنیم و کمیسیون در بررسی مواد ارجاعی تطابق‌های لازم را با لایحه دولت اعمال کند.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد آقای لاهوتی ارجاع کل طرح به کمیسیون است که می‌توان آن را مدنظر داشت.

لاریجانی پیشنهاد بازگشت این طرح به کمیسیون را به رای نمایندگان گذاشت که آنها با آن مخالفت کردند./

پایان پیام/33
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

تشکیل بازار متشکل ارزی باعث ایجاد شفافیت در حوزه ارز می شود

حسینی با اشاره به تشکیل بازار متشکل ارزی گفت: تشکیل این بازار باعث ایجاد شفافیت درحوزه ارزی و کاهش تقاضای سفته بازی دربازارمی شود.

اخبار برگزیده شبستان