خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

الأربعاء ١٨ شعبان ١٤٤٠

Wednesday, April 24, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۸/۱/۵ - ۰۹:۵۸ شناسه خبر : ۷۶۹۸۹۷
مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم:
صله رحم؛ شاه کلید حل مشکلات اجتماعی/ویروسی که فرهنگ دیدوبازدید را تضعیف می کند
حجت الاسلام حسنلو با بیان اینکه اگر صله رحم به خوبی فرهنگ سازی شود، بسیاری از مشکلات از بین می رود، گفت: اگر مردم از خویشان خود قطع رحم کنند، جامعه پیوندهای درونی خود را از دست می دهد و در مقابل هر هجوم کوچکی شکننده می شود.

حجت الاسلام «امیرعلی حسنلو» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه مراجعه به راه حل های ممالک غربی هرگز برای ما چاره ساز نبوده است، اظهار کرد: جامعه ما از تاریخ باستان، زمان ورود اسلام و پس از آن همواره از فرهنگ غنی برخوردار و از جمله تمدن های مهم و کلیدی بشری بوده است. اساسا به دلیل دارا بودن همین پیشینه بود که مردم از دین اسلام استقبال کردند چراکه آن را دین صلح و برادری و برابری یافتند.

 

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم ادامه داد: در سبک زندگی غربی، دید و بازدیدهای متعارفی که جزو فرهنگ کشورهای شرقی به ویژه ایران است، دیده نمی شود. ایرانیان به خصوص در ایام عید نوروز بیش از هر زمان دیگری دید و بازدید دارند و با پیوند و صله رحم با خویشان خود که فرهنگی متاثر از دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) است، سعی می کنند تا به یکدیگر مهر و محبت داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه صله رحم سبب نشاط روح و افزایش شادی خاطر می شود، تصریح کرد: مردم در فرهنگ سازی تابع بزرگان جامعه خود هستند، وقتی بزرگان با یکدیگر همدل باشند این همدلی به طبقات پایین جامعه نیز سرایت می کند، این مساله مهمی است که باید از بالادست جامعه فرهنگسازی شود چرا که در دین مبین اسلام صله رحم بعد از توحید مطرح شده است. خداوند در آیه اول سوره مبارکه نساء می فرماید «...وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا؛ و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است».

 

این محقق اظهار کرد: خداوند در آیه 22 سوره مبارکه «محمد(ص)» می فرماید: «فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ؛ پس اى منافقان آيا اميد بستيد كه چون از خدا برگشتيد [يا سرپرست مردم شديد] در [روى] زمين فساد كنيد و خويشاوندي هاى خود را از هم بگسليد». این آیه مهمی است و در آن صله رحم به عنوان یکی از راه حل های مشکلات اجتماعی مطرح شده است. پیامبر(ص) فرمود: اگر امکانات ندارید ولو به یک سلام صله رحم کنید. اساسا زمانی که مردم از خویشان خود قطع رحم کردند، جامعه پیوندهای درونی خود را از دست می دهد و در مقابل هر هجوم کوچکی شکننده می شود.

 

Image result for ‫صله رحم‬‎

 

حجت الاسلام حسنلو با بیان اینکه اگر صله رحم به خوبی فرهنگ سازی شود، بسیاری از مشکلات از بین خواهند رفت، تاکید کرد: در سایه صله رحم است که مشکلات مردم و جامعه حل و پیوندهای اجتماعی برقرار می شود، البته به شرطی که همراه با انواع و اقسام تجملات و آسیب هایی که امروز در برخی محافل می بینیم، نباشد.

 

وی ادامه داد: تکلف در فرهنگ اهل بیت(ع)، به معنای همین به زحمت انداختن خانواده ها، تحمیل تشریفات و یا ایجاد محیطی است که افراد به سبب آن مجبور به تکلف شوند. حضرت امیر(ع) فرمودند: «تکلف از اخلاق منافقین است». یکبار شخصی حضرت علی(ع) را به خانه اش دعوت کرد، حضرت(ع) فرمود: به شرطی می آیم که تکلف نکنی و هرچه که در منزل داری بیاوری. آن شخص هم تکه نانی را که در منزل داشت، برای پذیرایی آورد.

 

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم اضافه کرد: یکی از مهمترین آسیب هایی که صله رحم را در جامعه از بین برده و سبب شده تا سادگی ها رنگ ببازند، مساله تکلف است. ریشه ، بسیاری از اتفاقات امروز تکلف های بیهوده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین نباید صله رحم با تکلف از میان برود. پذیرایی عید باید ساده باشد. در روایات متعددی سفارش به سادگی و دوری از تکلف شده است، روایت شده که هر کسی سبب شود مومنی که توان ندارد به سختی بیفتد این گناه بزرگی برایش محسوب می شود.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

«ناگفته های ادیان»//۳

ریشه کابالا و آنچه به نام عرفان به خورد مخاطب می دهند

پژوهشگر فرق و ادیان با اشاره به ریشه جریان های شیطان پرستی و بازتولید آنها در طول تاریخ، گفت: عرفان کابالا با تحریف تورات بسیاری از مباحث را تغییر داده این تحریف هایی که در دین یهود دیده می شود برگرفته از آیین های شیطانی است.

اخبار برگزیده شبستان