خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٩ رجب ١٤٤٠

Tuesday, March 26, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۹:۳۶ شناسه خبر : ۷۶۶۹۵۸
مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه های علميه خواهران تشریح کرد
نقش ام البنین(س) در مقامات بالای حضرت عباس(ع)/برکات مجالس اهل بیت(ع) برای تربیت فرزند
حجت الاسلام ادیب بهروز با اشاره به تصریح آموزه های دینی به نقش تکوینی مادر در سعادت یا شقاوت فرزندان، گفت: حضور در مجالس ذکر مناقب و مصائب اهل بیت(ع) از بهترین نسخه ها برای تربیت فرزند و جلوگیری از انحراف و آسیب وی است.

حجت الاسلام والمسلمين «محسن ادیب بهروز» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان که به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین(س) و «روز تکریم از مادران و همسران شهدا» انجام شد، با اشاره به تاثیر تربیتی مادران در ایجاد روحیه ادب، ایثار، وفاداری و ولایت پذیری در فرزندان، اظهار کرد: در روایات پیرامون نقش مادر و پدر در تربیت فرزند، بیشترین سهم و تاثیرگذاری برای مادر لحاظ شده است، به گونه ای که این نقش در برخی از روایات با عدد سه چهارم برای مادران بیان می شود.

 

مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه های علميه خواهران با اشاره به اینکه نگاه به تاریخ اسلام نیز بیانگر همین واقعیت است، گفت: عبدالمطلب پدر بزرگ پیامبر(ص)، فرزندان متضادی از لحاظ شخصیتی و اعتقادی دارد، به طوری که یک فرزندش عبدالله پدر پیامبر(ص) و یک فرزندش ابوطالب پدر امیرالمومنین امام علی(ع) است اما از سوی دیگر نیز فرزندی دارد که دشمنی دیرینه با پیامبر(ص) دارد، زمانی که از پیامبر(ص) پیرامون تفاوت های فرزندان عبدالمطلب سوال می شود، ایشان می فرمایند علت در مادران است.

 

حجت الاسلام ادیب بهروز اضافه کرد: با وجود عبدالمطلب، مادر صالح، فرزندانی چون عبدالله و ابوطالب تربیت می کند و مادر ناشایست فرزندانی از جنس دیگر و نظیر ابولهب؛ همین ماجرا در زندگانی پیامبر(ص) نیز با ورود برخی زنان ناصالح و یا در زندگی برخی از ائمه اطهار(ع) مشاهده می شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: چنان که پسر حضرت نوح (ع) هم که به دشمنی با پدر پرداخت و سوار کشتی نشد، همراه با مادرش بود.

 

وی تاکید کرد: براساس تاریخ و آموزه های دینی، مادران چه بخواهند و چه نخواهند یا چه بدانند و چه ندانند در شکل گیری شخصیتی و سعادت و شقاوت فرزندان نقش بسیار پررنگ و تاثیرگذاری دارند، به طوری که در تاریخ مشاهده نشده است که پدر ناسالمی با وجود مادری سالم، فرزند ناسالم داشته باشد اما همواره بالعکس آن وجود داشته است.

 

حجت الاسلام ادیب بهروز با اشاره به سبک زندگی حضرت ام البنین(س)، بیان کرد: نقش مادر در تربیت و صالح بودن فرزند تا حدی پررنگ است که امیرالمومنین امام علی(ع) در انتخاب همسر ویژگی هایی را لحاظ می کنند که در پی وجود آنها در حضرت ام البنین(س)، فرزندی همچون حضرت ابوالفضل العباس(ع) متولد و تربیت می شود و این نقش تکوینی مادر در تربیت فرزند را به خوبی نشان می دهد.

 

وی با اشاره به توصیه های روحی معنوی به مادران قبل از بارداری، ابراز کرد:به مادران توصیه می شود قبل از بارداری خصوصیات ژنتیکی موجود در خود و همسر را تا حد امکان کاهش دهند که این دستورالعمل نخستین بار در زندگی پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) برای تولد حضرت زهرا(س) اجرا شده است که این تولد بعد از 20 سال از ازدواج آنان رخ می دهد و سرّش آن بود که در شخصیت این دو گهر عالم حتی نقطه ای تار نباشد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: گام دوم توجهات دوران بارداری است، در روایات آمده: مادر در دوران بارداری باید مراقبت های روحی ویژه ای را داشته باشد و به طور مثال از خوردن هر نوع غذایی بپرهیزد و رصد کند اگر غذا از درآمدی به دست آمده که احتمال شبهه در ان می رود، از مصرف آن بپرهیزد چون تاثیر مستقیم بر فرزند دارد؛ همچنین مادر در دوران بارداری و از نظر ارتباطات اجتماعی باید مراقب ارتباط با اطرافیان و افراد باشد.

 

وی با بیان اینکه سومین مرحله که حتی موجب تغییر شخصیت کودکان می شود، دوران شیرخوارگی است، تاکید کرد: زمانی که کودک در این دوران قرار دارد، مادر باید مراقبت ها را چندین برابر کند زیرا شیری که کودک از آن تغذیه می کند، میت واند منجر به تغییرات شخصیتی در او شود.

 

حجت الاسلام ادیب بهروز ابراز کرد: این مراحل مراقبت تکوینی نامیده می شود یعنی اگر مادری مراقبت های این سه مرحله را رعایت کند و بعد حتی کودک را رها کند، در بدترین شرایط این کودک، خود را حفظ خواهد کرد و آسیب پذیری کمتری خواهد داشت اما اگر این سه مرحله را نادیده بگیرد، در آینده هر کاری کند، بسیار بعید است که فرزند بتواند شخصیت خود را تغییر دهد که در داستان شیخ فضل الله نوری داریم که فرزند وی از شیر یک دایه ناصبی تغذیه کرد و در نهایت برای اعدام پدر تلاش کرد و پای چوبه دار او هم کف زد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که اگر مادری در این مراحل غفلت کند، راهی برای جبران نیست، تصریح کرد: اقدامات بعدی به نوعی روبنایی است و تاثیرشان در برابر اقدامات قبلی که زیربنایی بود، کمتر است و در این مرحله بعد از حضور فرزند در جامعه همانطور که در تغذیه اش مراقبت می شود تا بیمار نشود در بُعد روحی نیز باید مراقبت دائمی داشت تا مانع انحراف و آسیب درا و شویم و فرزند حق پذیری اش را براساس فطرت الهی از دست ندهد.

 

وی ادامه داد: اگر فرزندی از تغذیه شبهه ناک استفاده کند حتی اگر پدرش از بزرگان تاریخ باشد و فرضا علامه یا بالاتر حتی امام معصوم(ع) باشد، موجب انحراف فرزند می شود.

 

حجت الاسلام ادیب بهروز تصریح کرد: مادران باید بدانند هر رفتاری که انجام دهند مانند آیینه، ناخودآگاه تصویر آن در ذهن کودک نقش می بندد، لذا اگر مادری ناچار است به هر دلیل دروغ بگوید و خطایی کند، در برابر فرزند نباشد زیرا در وجود وی تاثیر تخریبی می گذارد و بالعکس اگر رفتاری مثبت انجام دهد، تاثیر مثبتی در شخصیت فرزند خواهد گذاشت.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم کودکان ما در مسیر صحیحی حضور داشته باشند، تا می توانیم باید فرزندان را در مجالس ذکر و بیان فضایل و مصائب اهل بیت علیهم السلام حاضر کنیم زیرا این حضور آرام آرام آلودگی ها را از وجود فرزند پاک می کند.

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استاد حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد

نوروز؛ فرصت احیای سنت های دینی فرهنگی/تنهایی؛ رهاورد سبک زندگی غربی

حجت الاسلام مسائلی با اشاره به ابعاد و ‌آسیب های سبک زندگی غربی، گفت: این مدل از زندگی فردیت و اومانیسم را ترویج می دهد و این در حالی است که در زندگی اسلامی ایرانی نشاط روحی در سایه پایبندی به دین و سنت ها تامین می شود.

اخبار برگزیده شبستان