خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸

الثلاثاء ٢٤ المحرّم ١٤٤١

Tuesday, September 24, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - آخر الزمان زمان :   ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۳:۱۸ شناسه خبر : ۷۶۶۱۳۰
شهریار بحرانی در نشست «سینمای چهل ساله ایران و بایدهای سینمای آرمانی»:
قهرمان سازی های شرور؛ خط مشی جدید سینمای غرب/جشنواره فیلم‌های منجی‌گرایانه و مهدوی برگزار شود
کارگردان «مُلک سلیمان» با تاکید بر لزوم حرکت به سوی سینمای آرمانی شیعی، اظهار کرد: جشنواره فیلم‌های منجی‌گرایانه و مهدوی در ایران اسلامی برگزار و در آن فیلم‌های آخرالزّمان شناسایی و به صورت کوتاه، انیمیشن، مستند، سینمایی و... ارائه شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر به نقل از موسسه موعود عصر(عج)؛ در آخرین نشست از سال 1397 به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اختتامیه جشنواره فیلم فجر، مؤسّسة فرهنگی هنری موعود عصر(عج) با دعوت از کارگردان بنام سینمای ایران «شهریار بحرانی»، «سینمای چهل ساله ایران و بایدهای سینمای آرمانی» را مورد بررسی قرار داد.

 

در ابتدای این نشست، از کتاب «قبیلة لعنت 7: فراماسونری در صحنة حیات سیاسی، اجتماعی جهان» اثر «اسماعیل شفیعی سروستانی» رونمایی شد.

مجموعة قبیلة لعنت، مجموعه‌ای بی نظیر در جهان اسلامی است که توانسته سیر علمکرد ابلیس لعین از ابتدای آفرینش تا تشکیل مجامع مخفی را با استفاده از منابع تاریخی و روایی مستند‌سازی کند. در جلد هفتم این مجموعه، هر کدام از تشکیلات مخفی یهودیانه از جمله تاویستاک، شورای سیاست‌گزاری روابط خارجی (CFR)، بیلدربرگ‌ها و.... مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند.

 

 

سینمای غرب و خطّ مشی جدید

 

در ادامه «شهریار بحرانی» با اشاره به موضوعات پرداخته شده در طول دورة چهل سالة سینما، گفت: برای برداشت صحیح از سینمای این چهل سال و تأثیر انقلاب اسلامی بر آنها می‌بایست عصاره و رویکرد سالیانة سینما را مورد بررسی قرار داد و آنگاه نتیجه‌گیری کرد.

 

کارگردان فیلم «ملک سیلمان» کلیپی را به نمایش گذاشت که در آن نشان می‌داد برخی از سینماگران که فیلمشان در داخل کشور اکران نشده است، با خارج ساختن فیلمشان از کشور و اکران آن در کشورهای دیگر، نمایی ناهنجار از ایران و فرهنگ ایرانی به کشورهای غربی منتقل می‌کنند.

 

بحرانی با اشاره به این موضوع که از سال 2000 میلادی سینمای غربی خطّ مشی جدیدی در فیلم و انیمیشن سازی به کار گرفت، بیان کرد: بیشترین «قهرمان سازی»‌ها و ورود موجودات دخانی (جنّی و ناشناخته) از این سال اوج گرفت. هالیوود و دنیای رسانه در هالیوود با کمک فیلم، انیمیشن و کمیک‌بوک‌ها (کتاب‌های مصوّر) موفّق شد که بیش از 200 ابرقهرمان با قدرت‌های غیرواقعی به دنیا عرضه کند. این قهرمانان با استفاده از ابزارهای خیالی (مثل چوب جادو در مجموعه «هری پاتر»، سندان جادویی (در مجموعه فیلم‌های «ثور») و....) به موفقیت می‌رسند و نکتة قابل توجّه این است که ابرقهرمانان جادویی، شیطانی و هیولاها (برای مثال در مجموعه انیمیشن‌های «هتل ترانسیلوانیا») نیروهای خیر محسوب می‌شوند و انسان نیروی شرّ.

 

پژوهشگر سینما اعلام کرد: زیربنای تفکّر سینمای غربی، بالا بردن نیروی جنّی شرور و شیطانی و «شرمنده شدن انسان از انسانیّت خویش» است؛ از جمله فیلم‌هایی که شخصیّت انسان و حتّی پیامبران الهی در آنها کوچک شده، می‌توان به فیلم «نوح» و «حضرت موسی(ع)» اشاره کرد.

 

بحرانی با بررسی فشردة موضوعات چهل سالة انقلاب اسلامی و با اشاره به اینکه بیشتر موضوعات به مسائل اجتماعی خرد و استثنائی بازگشت می‌کردند، بیان کرد: سینمای این چهار دهه، پاسخگویی نیازهای فرهنگی جامعة ما نیست. این در حالی است که سینمای غرب با ابزار رسانه در حال پیشروی به سمت آرمان‌های سیاسی و دینی خویش است.

 

 

 

حرکت به سوی سینمای آرمانی شیعی

 

کارگردان فیلم «ملک سلیمان» با ارائة راهکارهایی پیشنهاد داد: با این راهکارها سینمای ایران می تواند به سمت سینمای آرمانی حرکت کند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

1.    نشان دادن قدرتمندان حقیقی در برابر قدرتمندان خیالی؛

2.    معرفی الگوهای حقّ و قوی در برابر الگوهای باطل و ضعیف؛

3.    معرفی ابزار حقیقی (دین) در برابر ابزارهای خیالی؛

4.    معرفی معیارها و میزان‌های صحیح قرآنی در برابر تغییر معیارها و میزان‌های صحیح؛

5.    انگیزه‌سازی برای انسانِ فرزانه شدن در برابر شرمنده شدن از انسان بودنِ خود؛

6.    نمایاندن وجهة اصلی رسولان در برابر تخریب شخصیت آنان؛

7.    نگرش صحیح و قرآنی به دخان (موجودات جنّی و برزخی و...) در برابر هجمة دخانی‌ها در سینمای غرب سدة بیستم میلادی؛ برای مثال در این نگرش می‌بایست از بزرگنمایی غرب دربارة شخصیت شیطان و قدرت او سخن بگوییم که می‌توان آن را در تفکّر ولایی اصلاح کرد. چنانچه در دیدگاه اسلامی و دینی، شیطان، دشمن انسان و از مخلوقات خداوند با قدرت‌های محدود است که خداوند برای مقابله با او ابزار لازم را در اختیار انسان قرار داده است؛

8.   ترویج ولایت اهل بیت(ع)، ارتباط با آنها برای کمال‌یافتن همراه با آنها و بیان این موضوع که «ای انسان! بهترین حالت تو، زیستن همراه و با راهنمای اهل بیت(ع) است» در برابر ترنس مدرنیسم  که عبارت است از ترویج، تعامل و تماس با اجنّه و کوچک جلوه دادن انسان در برابر جهان و موجودات آن و به عبارتی رواج اباحی گری (مباح دانستن همه‌چیز) برای آشتی انسان با شرّ و بدی؛

9.    سعی جدّی بر آرمان‌های حق در برابر هدف‌های شرّ؛

10.    تولید آثار جهانی برای مخاطبان تشنة معرفت در برابر صرف هزینه‌های سنگین و تولید آثار فاخر توسط هالیوود و ترویح افکار غربی.

 

پژوهشگر حوزة سینما تاکید کرد: نیاز است که اهل دین و فرهنگ، خوراک لازم به هنرمندان بدهند تا هنرمندان با دیدگاه‌های  پخته و صحیح بتوانند فیلم سازی‌کنند. چنان‌چه مقام معظّم رهبری نیز در دیدار با هنرمندان تذکّر دادند که خوراک لازم برای فیلم‌سازان می‌بایست از سوی اهل فرهنگ تهیّه گردد.

 

رسانه اسلامی و تقلید از سینمای غرب

 

بحرانی با معرفی بنیان‌گذاران یهودی سینمای غرب و هالیوود و همچنین با اشاره به مقام ماسونی آنها در مجامع مخفی فراماسونری، اعلام کرد: سینمای غرب در واقع صنفی یهودی با اهداف یهودی است که به سوی مقصد آنان پیش می رود.

 

وی با اعلام اینکه مراسم اسکار بزرگترین جشن رسانه‌ای دنیاست، بیان کرد: پیشینة این مراسم، بنیان‌گذار، سازنده مجسمّه و اهداف آن یهودی است؛ در حالی که می‌دانیم که سینمای غرب و هالیوود با چه هدفی پیش می‌رود، می‌بایست سینمای خود را مورد پرسش قرار دهیم.

 

بحرانی ابراز کرد: ساختار 200 سالة سینما، ساختاری مطابق با فرهنگ غربی است؛ در حالی که ما پس از انقلاب اسلامی، همان ساختار را بدون تغییر وارد سینما و تلویزیون کردیم و حتّی ساختار اخبار و رسانه‌های تلویزیونی خودمان را با تقلید از رسانه‌های غربی پیش بردیم و ساختیم. چگونه می‌توانیم با تقلید از ساختار یهودی سینمای غرب و ترویج فرهنگ آنها، ادّعا کنیم که شیعه‌ایم و سینمای ما اسلامی است؟!

 

کارگردان فیلم «مریم مقدس(س)» با اشاره به آینده انسان‌ها و ترسیم آن در روایات اسلامی و اعلام آنکه «منجی گرایی» می‌تواند یکی از بهترین خطّ مشی‌های سینمای ایران محسوب شود، اضافه کرد: این موضوع پتانسیل لازم برای امیدوار ساختن جامعه به آینده و همچنین حجّت کافی برای فرهنگ‌سازی در حوزة سینما و رسانه را به دست فیلم‌سازان می‌دهد.

 

وی پیشنهاد داد: جشنوارة فیلم‌های منجی‌گرایانه و مهدوی در ایران اسلامی برگزار و در آن فیلم‌های آخرالزّمان شناسانه و مهدوی به صورت کوتاه، انیمیشن، مستند، سینمایی و... ارائه شود. چنین فیلم‌سازانی می‌بایست به مهدویت اعتقاد داشته باشند، به دنبال «نجات» باشند و راهکارهای نجات را بشناسند؛ نه آنکه انسان‌های غرب زده با نگرش‌های ضدّ دین در ایران اسلامی با فیلم‌های خود به مردم شیعه و مسلمان، سم تزریق کنند.

 

وی تاکید کرد: سینمای ایران باید با بحث منجی‌گرایی در آینده پیش برود. سینمای ایران باید نجات بخش باشد. نجات دادن انسان از وضعیتی که در آن گرفتار آمده است و ترسیم جامعة آرمانی مهدوی برای امیدوار ساختن انسان و حرکت او به سمت آینده روشن.

 

 

ذکر و مقام ذاکر

 

پس از پرسش و پاسخ‌های مفصّلی که میان مردم و استاد شهریار بحرانی ردّ و بدل گشت، «اسماعیل شفیعی سروستانی» با اشاره به اینکه مقام آن کسی که با مردم سخن می‌گوید و مخاطبش مردم هستند، «مقام ذاکر» است، بیان کرد: انبیاء در صف اوّل ذاکران هستند. خداوند با وحی به آنان «ذکر» را منتقل می‌سازد و آنان بدین‌طریق به اذن الله «ذاکر» می‌گردند؛ چنان‌چه دربارة «قرآن کریم» آمده است: «نحن نزّلنا الذّکر و نحن له لحافظون؛ ما ذکر را نازل کردیم و خود نگهدارندة آنیم.»

 

مدیر مسئول مؤسّسة موعود عصر(عج) تصریح کرد: به اینکه کسی که بی‌اذن خداوند، در نقش ذاکر خود را نمایان می‌سازد، «غاصب» است. همچون شاعرانی که در حقیقت کلماتشان نظم و شعر و حکمت نیست؛ بلکه پراکنده‌گویی‌های موزونی است در قالب شعر. همان‌گونه که ما در عالم شعرا، تنها چند حکیم داریم (حافظ شیرازی، جامی و...)  در عالم ذاکران نیز، کسانی هستند که بدون آنکه شایسته مقام ذکر باشند، برای مردم سخنانی می‌کنند؛ امّا راه نرفتگانی هستند که رهزنی می‌کنند و نه راهنمایی.

 

قبله و حقیقت قبله

 

سروستانی با طرح این پرسش که «آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید چرا ذاکران پشت به قبله و رو به مردم سخن می‌گویند؟»، ابراز کرد: این نمادی است از اینکه ذاکر از قبله آمده، تکیه به قبله دارد، سخن از قبله می‌گوید و اذن از او دارد، قبله را می‌شناسد، از قبله می‌گوید و مردم را به سوی قبله رهنمایی می‌کنند؛ امّا چه تعداد از سخنوران، مداحان، فیلم‌سازان، شاعران و.... چنین ویژگی‌هایی دارند؟!

 

پژوهشگر حوزة مطالعات فرهنگی ادامه داد: وقتی که معلّمان فرهنگی ما، خود تکیه بر سیاهی دارند، چیزی جز سیاهی نمی‌پراکنند؛ حتّی اگر به ظاهر سخن از قرآن و روایات بگویند. چنین کسانی نوری ندارند که نوری بیافشانند و بدین طریق به وسیلة آنان راه از چاه تشخیص داده نمی‌شود.

 

سروستانی افزود: ذاکر، فیلم‌ساز، قلم‌زن و واعظی که از روی ریا و خودفروشی، هرزه‌نمایی می‌کند، حتّی اگر سخنانش آیه قرآن و روایات باشد، سیاهی می‌پراکند. در عالم حکمت، هر چیزی ظاهری دارد و باطنی دارد. حقیقت قبله در عالم باطن، اهل ذکرند که خداوند در قرآن کریم دربارة آنها فرمودند: «از اهل ذکر بپرسید» و امام باقر(ع) فرمودند: «اهل ذکر ماییم».

 

وی تاکید کرد: بنابر این، ذاکران ما می‌بایست به حقیقت قبله تکیه داشته باشند و به آنان که بی‌واسطه نور را از حضرت حقّ دریافت می‌دارند، تمسّک بجویند و از آنان سخن بگویند؛ در حالی که خود به حقیقت قبله، یعنی محمّد و آل محمّد(علیهم السلام) معرفت داشته باشد. چنین ذاکرانی هستند که نورانی می‌شوند و می‌توانند با نور خود، چشم باطن مردم را به سوی حقیقت روشن کنند و از باطل دور سازند.

 

سروستانی اضافه کرد: حال باید از خود بپرسیم چرا با وجود اینهمه ذاکر[نما] و واعظ در چهار دهة اخیر، هنوز مردم از خواب غفلت‌ بیدار نشده‌اند و به امام خود رهنمایی نشده‌اند؟

سروستانی در انتهای سخنان خودشان با استقبال از پیشنهاد بحرانی دربارة نگرش «منجی‌گرایانه» در رسانة ایران، مؤسّسة موعود را مانند همیشه پیشقراول در این برنامة فرهنگی و مهدوی و آماده برای پیشنهادات و راهکارهای پیاده‌سازی این موضوع دانست.

 

این نشست با زمزمه زیارت «آل یاسین» پایان یافت. در حاشیة این نشست، نمایشگاهی از آثار و محصولات جدید موعود برای حضّار عرضه گشت.

 

گفتنی است که نشست ماهانه موعود در «اسفند ماه» برگزار نشده و یکصد و بیستمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی در فروردین ماه سال 1398 با موضوع «دولت کریمة امام زمان(عج)» برگزار می شود.

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد

بهترین راه اصلاح فرهنگ در جامعه منتظر/ برنامه مرکز تخصصی مهدویت برای گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام نصوری از آغاز سال تحصیلی جدید در مرکز تخصصی مهدویت خبر داد و گفت: فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی مرکز در سال پیش‌رو همسو با اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و بهترین سازوکار اصلاح فرهنگ در جامعه منتظر، توجه به رضایت ولی خدا(ع) است.

اخبار برگزیده شبستان