خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸

الاثنين ٢٢ رمضان ١٤٤٠

Monday, May 27, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ - ۱۵:۲۱ شناسه خبر : ۷۶۵۳۳۵
با نگاهی به نمایش های جشنواره تئاتر فجر
«خانه برناردا آلبا»؛ بار دیگر رفیعی بار دیگر لورکا
علی رفیعی با «خانه برناردا آلبا» اجرای سه گانه فدریکو گارسیا لورکا در ایران را کامل کرده است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، علی یزدان دوست:  نمایش «خانه برناردا آلبا» آخرین بخش از سه گانه «فدریکو گارسیا لورکا» نمایشنامه نویس شهره اسپانیایی است که با «عروسی خون» آغاز می شود و با «یرما» ادامه می یابد.

 

«علی رفیعی» کارگردان پیشکسوت و خلاق تئاتر ایران که پیش از این و در سال های گذشته دو نمایش اول این سه گانه را به صحنه برده بود، حالا با اجرای «خانه برناردا آلبا» در تالار وحدت، دین خود به سه گانه لورکا را کامل می کند.

 

متن «خانه برناردا آلبا» علی رفیعی محصول تلاش محمد چرمشیر و نگاه او به اثر لورکاست. چنان که چرمشیر پیش از این نیز نمایشنامه «یرما» لورکا را به درخواست رفیعی برای اجرا آماده کرده بود.

 

آخرین نمایش رفیعی پیش از «خانه برناردا آلبا»، نمایشی درباره زندگی امیرکبیر با عنوان «خاطرات و کابوسهای یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی» بود که پس از حدود 30سال از اجزای اول، باردیگر در سال 94 در تالار وحدت به صحنه رفت.

 

نکته جالب توجه درباره «خانه برناردا آلبا» علی رفیعی اما انتشار مطلبی در روزنامه ال موندو درباره این اجراست. این روزنامه اسپانیایی با اعلام خبر اجرای این تئاتر نوشته که ایرانی ها از نمایشنامه ای از لورکا در تهران استقبال می کنند.

 

ال موندو در ادامه از علی رفیعی برای کارگردانی نمایش و احمد شاملو برای ترجمه آثار لورکا در ایران تمجید کرده است.

 

این روزنامه همچنین توجه به سنت ها و خانواده را از جمله مشترکات فرهنگی اسپانیا و ایران برشمرده است.

 

«خانه برناردا آلبا» داستان خانواده ای ثروتمند در روستایی در اسپانیاست که سرپرست خود را از دست داده و حالا این مادر خانواده «برناردا» است که مدیریت همه امور را به دست می گیرد. او پس از یک هفته عزاداری برای همسرش اعلام می کند فرزندان خانواده که همگی دختران جوان هستند تا هشت سال حق ازدواج ندارند و باید برای از دست دادن پدرعزاداری کنند. اما این موقعیت بالطبع چالش برانگیز است و موجب اختلاف و درگیری میان دختران می شود؛ آن ها که به دنبال شکستن این چارچوب هستند و آن ها که بدان تمکین می کنند.

 

تازه ترین نمایش علی رفیعی گرچه همانند همه کارهای گذشته او از کارگردانی حرفه ای و بازی های بی نقص بهره می برد اما آن چنان که باید تماشاگران را شگفت زده نمی کند. به طور مثال علی رفیعی که طراحی صحنه هایش در تئاتر شهره است و روی صحنه تئاتر قاب های ماندگار می سازد در «خانه برناردا آلبا» چندان حرف تازه ای برای گفتن ندارد. از سوی دیگر شاید بخش هایی از نمایش دچار زیاده گویی شده باشد.

 

اما در کنار همه این ها نباید از بازی خوب بازیگران نمایش از پیشکسوتانی چون رویا تیموریان، مریم سعادت و مائده طهماسبی و همچنین بازیگران جوان نمایش به سادگی گذشت. 

 

به هر روی باید منتظر ماند که نمایش علی رفیعی که پس از حدود دو ماه اجرا، در جشنواره تئاتر فجر به نمایش درمی آید تا چه اندازه می تواند نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند.

پایان پیام/14

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

«آئین ها و موسیقی رمضان» در گفتگو با محسن شریفیان

«دُم دُم سحری» می تواند جاذبه گردشگری ماه رمضان بوشهر باشد

پژوهشگر موسیقی با بیان این که «دُم دُم سحری» در بوشهر سال به سال کمرنگ تر می شود، ازمسئولان خواست از آیین مذهبی حمایت کنند.

اخبار برگزیده شبستان