خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٥ صفر ١٤٤١

Tuesday, October 15, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۱۲:۳۶ شناسه خبر : ۷۶۳۳۹۰
آیت الله العظمی جوادی آملی:
حرف ما تا جهانی و عقلی نباشد در همین منطقه دفن می شود
مجرع تقلید شیعیان تاکید کرد: آنکه سکولار می‌اندیشد جای افراد و اشیاء را خود تعیین می‌کند و کسی که الهی می‌اندیشد معتقد است که جای افراد و اشیاء را خداوند معین می‌کند، لذا حرف اولِ ما در گفتمان جهانی باید «توحید» باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: حضرت آیت‌الله العظمی «جوادی آملی» در دیدار اعضای شورای طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، بیان کرد: توقعی که نظام اسلامی و خون‌های پاک شهداء از حوزه علمیه دارند توقعی جهانی است؛ لذا باید جهانی فکر کنید چراکه مکتب ما هم مکتبی جهانی است و راه هم در این زمینه باز است؛ در این مسیر مطلب و زبان مشترک بین همه انسان‌ها وجود دارد لذا خواه یا ناخواه سخنان شما اثر بخش خواهد بود.

 

معظم‌له تصریح کرد: واژه‌هایی مانند عدل آن مفاهیمی نیستند که بتوان گفتمان جهانی را در وهله اول بر مبنای آنها بنا کرد؛ گرچه همه جهان، عدل را دوست دارند و همه می‌دانند که عدل یعنی هر چیز را در جای خود قرار دادن، اما بشر در باطن این مفاهیم با یکدیگر اختلاف دارند، آنکه سکولار می‌اندیشد جای افراد و اشیاء را خود تعیین می‌کند و کسی که الهی می‌اندیشد معتقد است که جای افراد و اشیاء را خداوند معین می‌کند، لذا حرف اولِ ما در گفتمان جهانی باید «توحید» باشد.

 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز کرد: باید حرف جهانی را شناخت و بعد به درستی آن را ارائه کرد و امروز به برکت انقلاب اسلامی فرصت و امکانات برای این مهم، فراهم است.

 

مرجع تقلید عالم تشیع تصریح کرد: آلودگی استکبار، استعمار و استثمار را تنها خون شهید از جامعه پاک می کند و دیگر مطهرات این قدرت را ندارند که این آلودگی ها را پاک کنند، ما این کار را کرده ایم و الان در کشور طیب و طاهر زندگی می کنیم چرا که در روایت داریم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» و خون شهید در این سرزمین ریخته شده است. از سوی دیگر قرآن کریم می فرماید سرزمین طیب و طاهر باید میوه طیب و طاهر بدهد، این جمله به داعیه انشاء بیان شده است یعنی بکوشید از این سرزمینی که به واسطه خون شهدا پاک و منزه شهده است ثمره پاک به دست بیاورید.

 

مولفه تفسیر «تسنیم» اضافه کرد: اگر فرمود «العلماء ورثه الأنبیاء» یعنی بکوشید که از انبیاء ارث ببرید، بر خلاف ارث مادی که تا مورث نمیرد چیزی به وارث نمی رسد در اینجا تا وارث نمیرد ارث نمی برد که فرمود «موتوا قبل ان تموتوا».

 

آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: زبان گفتگو با جهان باید زبان عقل باشد، مرحوم کلینی در مقدمه کافی می نویسد قطب فرهنگی هر ملتی، عقل آن ملت است و جایگاه عقل را خود قرآن کریم نیز برای ما مشخص و تبیین کرده است. می فرماید عقل این قدرت را دارد که در برابر خداوند قرار بگیرد، خدا با عقل به گفتگو می نشیند و عقل در مقابل خداوند احتجاج می کند، بیان قرآن این است که ما اگر انبیاء را نمی فرستادیم عقل اعتراض می کرد تو که از دشواری مسیر پیش روی من آگاه بودی چرا برای من راهنما نفرستادی؟! این جایگاه بلند عقل است و ما باید جایگاه رفیع عقل را حفظ کنیم.

 

وی تاکید کرد: حرف ما تا جهانی و عقلی نباشد در همین منطقه دفن خواهد شد، الان شرایط نهادهای علمی اینگونه است که تا سخنی فضای علمی غرب را تسخیر نکند حتی در منطقه خود نیز پذیرفته نخواهد شد و جهان از شما این انتظار را دارد.

 

معظم له افزود: ذات اقدس اله انسان را یک لوح نانوشته خلق نکرده است، بلکه در درون انسان صاحبخانه ای است که علم باید با این میزبان هماهنگ باشد، علوم سکولار مانند مهمانان ناخوانده ای هستند که با صاحبخانه هماهنگ نیستند لذا بشر امروز آرامش ندارد و در درون، دچار غوغا و تشویش است.

 

این مرجع تقلید ابراز کرد: بنابراین باید مدیران حوزه در مدیریت حوزه های علمیه راه سید مرتضی را طی کنند؛ او هم وقف را احیاء کرد و با وقف مال خود در راه علم، طلبه های با استعداد را حمایت کرد و هم جلوی نهال فروشی در حوزه را گرفت و نگذاشت که طلبه های با استعداد به کاری جز تحقیق و پژوهش مشغول شوند.

 

آیت الله جوادی آملی با اشاره به فرا رسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی به دستاوردهای علمی حوزه های علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: دینی که گفته «طلب العلم فریضه» خود آن دین هم گفته چه بخوانید «إنّما العلم ثلاثه: آیه محکمه، أو فریضه عادله، أو سنّه قائمه» قبلاً آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه، هر سه را فقه و اصول معنا می کردند اما به برکت انقلاب اسلامی حوزه از تک بعدی بودن درآمده و علوم دیگری همچون، فلسفه، تفسیر، کلام، حقوق و اخلاق در حوزه رشد کرد، در واقع خون شهدا دید علمی حوزه را توسعه داد که امیدواریم با عنایت الهی نجف ثانی بلکه افزونتر از آن باشید.

 

گفتنی است، حجت‌الاسلام «ابوالقاسم مقیمی حاجی»، مشاور رییس پژوهشگاه در امور حوزوی به نمایندگی از پژوهشگاه در این دیدار صمیمانه حضور داشت.

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

پیاده‌روی اربعین بزرگداشت حق‌طلبی و کوشش برای اصلاح امت اسلامی است

صداقت ثمر حسینی با اشاره به ابعاد وحدت‌آفرین و تمدن‌ساز پیاده‌روی اربعین، این رویداد عظیم را بزرگداشت حق‌طلبی و کوشش برای اصلاح امت اسلامی توصیف کرد.

اخبار برگزیده شبستان