خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸

الأحد ١٥ المحرّم ١٤٤١

Sunday, September 15, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - عرفان های کاذب زمان :   ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۹:۳۱ شناسه خبر : ۷۶۲۰۹۸
رییس موسسه بهداشت معنوی:
انقلاب توجه جهان را به معنویت جلب کرد/خطر واردات عرفان را جدی نمی گیریم
حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه ما سال ها است که با واردات عرفان های کاذب مواجه ایم، گفت: اگرچه یکی از تاثیرات مهم انقلاب اسلامی جلب توجه جهان به معنویت بود اما غفلت ما باعث شده خلاءهای معنوی جامعه توسط عرفان های نوظهور پر شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: «به طور منطقی باید منتظر بوده و شاهد آن باشیم که بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب و پایداری اش در این سال ها، امروزه جریان های معنویت گرایی رقیب و ضد ارزش های انقلاب اسلامی شکل گرفته باشد؛ چنان که این اتفاق در عمل افتاده و ما سال ها است که با پدیده ای به نام عرفان های کاذب و معنویت های نوظهور که به یک تعبیر از خارج از مرزها وارد کشور شده اند، مواجهیم.»

 

این جملات بخش هایی از سخنان حجت الاسلام «حمیدرضا مظاهری سیف»، رئیس موسسه بهداشت معنوی است، در ادامه گفت وگوی شبستان با این پژوهشگر عرفان در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی در مقابله با عرفان های نوظهور تقدیم حضورتان می شود:

 

انقلاب اسلامی با توجه به آنکه در برهه ای اتفاق افتاد که عملا دین در بسیاری از کشورها به حاشیه رانده شده و از سوی دیگر عرفان های جدید در حال شکل گیری و عرضه به جامعه بود، چه طور توانست در مبارزه با این عرفان ها موفق عمل کند؟ به بیان دیگر کارکردهای انقلاب در مبارزه با عرفان های نوظهور چیست؟ 

 

معتقدم در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی موقعیت خوبی فراهم شده که نقاط ضعف و قوت خودمان را در رابطه با این پدیده بزرگ و موهبت الهی که نصیب مردم ایران شده، بررسی کنیم، یکی از تاثیرات مهمی که انقلاب اسلامی در جهان گذاشت توجه جهانی به معنویت بود.

 

انقلاب اسلامی ایران با برخورداری از مزیت دینی و معنویت، در میان سایر انقلاب ها ممتاز شد و طبیعتا نیروهایی که در مقابل این پدیده و رویداد بزرگ صف آرایی داشتند، امروز نیز سعی می کنند این مزیت را کاهش دهند و یا رقیبی برایش بتراشند طوری که این جایگاه دینی، دیگر برای انقلاب مزیت به شمار نیاید.

 

از این رو، به طور منطقی باید منتظر بوده و شاهد آن باشیم که بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب و پایداری اش در این سال ها، امروزه جریان های معنویت گرایی رقیب و ضد ارزش های انقلاب اسلامی شکل گرفته باشد؛ چنانکه این اتفاق در عمل افتاده و ما سال ها است که با پدیده ای به نام عرفان های کاذب، معنویت های نوظهور که به یک تعبیر از خارج از مرزها وارد کشور شده اند مواجهیم. با این وجود اقدامات متعددی در این شرایط صورت پذیرفته که قابل تامل است.

 

سوال آن است که آیا این میدان رویارویی را به خوبی شناخته ایم و آیا برای این مقابله و مصاف آمادگی کافی را داریم؟

 

به نظرم این پرسش پاسخ افتخارآمیزی ندارد. نقطه ضعف ما این بود که توجه نکردیم که چه سرمایه عظیمی داریم و در مقابل ما چه طرح ها و برنامه هایی ممکن است، وجود داشته باشد.

با مساله جنگ تحمیلی، تحریم ها و بازی های سیاسی که در داخل کشور شکل گرفت، در دوره های مختلف موضوعی برای سرگرم شدن داشته ایم و از این صحنه حساس که میدان موثر برای به کارگیری قدرت نرم بوده و ارزش ها وباورهای مردم را شکل می دهد، غفلت کرده ایم.

 

حتی آمار دقیق و روشنی از فعالیت معنویت های وارداتی و عرفان های کاذب و نوظهور در کشور نداریم، برنامه مدونی در کشور برای مقابله با آنها تدوین نشده که به مرحله اجرا هم در آمده باشد، برخی روی کاغذ برنامه ریزی کرده اند اما در عمل بعد از گذشت چندین سال هیچ اتفاق جدی نیفتاده و آن برنامه ها عملیاتی نشده است.

 

این در حالی است که چون اصلی ترین مزیت نظام اسلامی ما معنویت بود و مهم ترین ویژگی مردم که آنها را به قدرت منسجم و تاثیرگذار در منطقه و عرصه جهانی تبدیل کرد همین ویژگی ایمان و معنویت بوده است، اهمیت دارد که رویکرد دیگری داشته باشیم.

 

این عرفان های کاذب و وارداتی بیشتر بر کدام قشر و مخاطب تمرکز دارند و برایش برنامه ریزی می کنند؟

 

امروز برنامه های دشمن برای آنکه جوانان ما را به معنویت های کاذب و معنویت های وارداتی رنگارنگ سرگرم کند، جدی است اما هیچ توجهی به این مساله نمی شود.

 

مشکل ما این است که فرق دین و معنویت را مشخص نکرده ایم، معنویت بخش درونی، جذاب و تجربی دین است، اینکه ما مثلا بیاییم و احکام دین را با ظرایف و دقایقی که به مردم آموزش دهیم به معنای معنویت نیست، البته برای کسی که با معنویت آشنا شده این احکام و برنامه ها راهی برای شکوفایی معنوی است اما خود مسئله معنویت نه به طور جدی تئوری پردازی شده و نه شناخته شده است.

 

زمانی که امام راحل و مقام معظم رهبری، لفظ و تعبیر معنویت را به کار بردند، منظورشان از یک جهت ابعادی از وجود انسان و آموزه های دینی بود که کمتر مورد توجه قرار گرفته و ویژگی های متفاوتی دارد. این معنویت است که می تواند ما را به حرکت در بیاورد و ایجاد انگیزه کند. در سال های دفاع مقدس دیدیم که چه جوانانی به اوج رسیدند، بعد از آن در دوره نوآوری ها و خلاقیت های علمی با تکیه بر همین بنیه معنوی بود که پیشرفت در حوزه های مختلف را شاهد بودیم.

 

با این وجود ما امروز ظواهر دین را آموزش می دهیم و خلاهایی که باقی می ماند به واسطه معنویت های نوظهور پاسخ داده می شود البته پاسخ های کاذب.

 

مبارزه با این معنویت های نوپدید بیشتر بر عهده چه بخشی از نظام است؟ دولت ها، حوزه های علمیه، دانشگاه یا ... ؟

 

باید توجه داشت حوزه هم با انبوهی از مسایل تازه بعد از انقلاب مواجه شد، از جمله سیاست، اداره نظام، مباحث مربوط به فقه و هنر، رسانه و آن قدر موضوعات جدید و متنوعی پیدا شد که ظرفیت فراوانی از حوزه را به خود مشغول کرد، البته کمکاری هایی هم وجود داشته اما آنچه که امروز پیش روی ماست این است که ما در رابطه با مساله معنویت حتی تصور ایجاد نکرده ایم که معنویت چه رابطه ای با دین و اخلاق دارد؟

 

برخی معنویت را ظواهر دین می دانند، در حالی که با نگاه های دقیق علمی می توانیم آنها را تفکیک کنیم. ما در تجربه انقلاب بسیاری از این افراد را دیده ایم که این تحولات معنوی و درونی را تجربه کردند.

 

در بیانات امام خیمنی(ره) بسیار به مساله معنویت اشاره شده است. در اشارات رهبری هم مساله معنویت به وفور وجود دارد از جمله اینکه پیروزی انقلاب یک هدف بود، هدفی عالی برای تحولات روحی و انسان سازی.

 

معتقدم امروز در چهلمین سال انقلاب باید نهادهای مردمی، حوزه ها فعال شوند و در مورد عرفان های نوظهور اقدام جدی صورت پذیرد با این حال نقش اصلی را دولت و رسانه ها ایفا می کنند.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

تولیت حوزه علمیه امام حسین (ع) شهرری:

اخلاص شیعه در برگزاری عزای سیدالشهداء(ع) ترجمان آیات وحی است

آیت‌الله حسینی مازندرانی گفت: حضرت فاطمه (س) پیراهن شب عروسی خود را به فردی نیازمند تقدیم کردند و مردم ما با الهام از همین سیره و با وجود همه مشکلات مالی، امسال نیز برای مجلس عزای حضرت امام حسین (ع) سنگ‌تمام گذاشتند.

اخبار برگزیده شبستان