خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷

الأربعاء ١٣ رجب ١٤٤٠

Wednesday, March 20, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۱۶:۳۱ شناسه خبر : ۷۶۱۷۹۵
حجت الاسلام پارسانیا تشریح کرد
انسجام میان فقه و فلسفه در سنت ایرانی شیعی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نمی توان فقه شیعه را بدون عقبه فلسفی تصور کرد، گفت: همواره میان فلسفه و فقه در سنت ایرانی و شیعی انسجام وجود داشته است که اوج آن را در مکتب تهران می بینیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست «گفتمان فلسفی علوم انسانی در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی»، امروز (پنجشنبه، ۱۱بهمن) در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

 

حجت الاسلام «حمید پارسانیا» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: برای بررسی نسبت فلسفه با علوم انسانی و به تعبیر دقیق تر علوم اجتماعی در چهل سال انقلاب اسلامی باید مقایسه با قبل از انقلاب داشته باشیم. این بحث در سه بخش قابل دنبال کردن است که به دلیل مشکلی که ما در مفهوم فلسفه و علم داریم و تقریبا در نسبت میان این دو مشترک لفظی ایجاد شده، نیاز به دقت بیشتری دارد؛ یک تعبیر در محیط های آکادمیک است که در سطح جهانی نیز مطرح می شود، دوم مفهومی است که در سنت اسلامی مطرح شده و و سومین نکته آن است که این دو مورد در مواجهه با سنت اسلامی چه مواجهه ای با هم داشته و این نسبت در طول چهار دهه اخیرچگونه بوده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی نسبت میان فلسفه و علم که در محیط آکادمیک و نظام آموزشی ما هم ترویج می شود تغییر کرده است که آن هم متاثر از تغییرات جهانی در این عرصه است. از سوی دیگر مفهوم فلسفه و علم در قرن بیستم کاملاً ذهنی است یعنی کار عقل صورت بخشی جهان و نه صورت یابی آن است، در تعریفی که کنت از فلسفه ارایه می کند زمانی که «ساینس» آمد فلسفه باید کنار می رفت. از دید کنت علم تنها نقش تمهیدی و تاریخی برای فلسفه داشته است.

 

وی ادامه داد: در دهه های اخیر کارهای «رالز» و «رورتی» که از نوع ساینس نیستند اعتبار پیدا می کند و فلسفه هایی که ناظر خود علم هستن یعنی فلسفه های مضاف شأن یافته و شناسنامه این علوم می شوند. البته به تدریج در ایران نیز ذیل نظام جهانی، این فضا شکل گرفت.

 

پارسانیا گفت: فلسفه مطلق علم است و گاه به معنای عام و گاه به معنای خاص در گذشته به کار برده می شود، در این راستا متافیزیک هم علم است نه فرهنگ. در جهان اسلام زمانی که علوم انسانی از جمله فقه شکل می گیرد و به ویژه فقه شیعه، نمی توان آن را بدون عقبه فلسفی داشته باشیم. اگر رویکرد ما فقط ظاهرگرایانه باشد که حنبلی می شود. انسجام میان فلسفه و فقه و کلام در سنت ایرانی و شیعی بوده است و اوج آن را در مکتب تهران می بینیم. این فقه بود که فرضی را برای میدان آمدن یک جریان فلسفی ایجاد کرد و این امر از برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت. فقه طی صد سال دو انقلاب ایجاد کرد، انقلاب مشروطه را تئوریزه و انقلاب اسلامی را ایجاد کرد و فرصت برای به میدان آمد فلسفه داد. فقه را نمی توان به عنوان بخشی از علوم انسانی دانست بلکه ابژه علوم انسانی است.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

دبیر اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کرد

اعتکاف تمرین جمعیِ معنویت و اخلاق است نه عزلت و گوشه نشینی

حجت الاسلام یوسف زاده با بیان اینکه می‌توان از فرصت اعتکاف برای تقویت معنویت و روحیه خود در جهت تکامل و تعالی استفاده کرد، گفت: اعتکاف به هیچ عنوان گوشه نشینی نیست زیرا دین اسلام و روح آن، دینی جمعی و اجتماعی است.

اخبار برگزیده شبستان