خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

الأربعاء ١٨ شعبان ١٤٤٠

Wednesday, April 24, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۴:۳۷ شناسه خبر : ۷۵۸۳۶۰
مجموعه ای از عکس های انقلاب ۵۷ نمایش درآمد
پرسه «شیردل» در حوالی انقلاب
مجموعه عکس ها و راش های کامران شیردل از روزهای منتهی به انقلاب اسلامی سال ۵۷ به نمایش درآمده است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : انقلاب اسلامی ایران در سال 57 از جمله مهمترین رویدادهای سیاسی معاصر جهان به حساب می آید که چشم گروه های فکری متنوعی را به خود معطوف کرد. در این میان بخش بزرگی از آن چه جهانیان درباره انقلاب ایران مشاهده کردند، محصول ثبت وقایع از سوی عکاسان است.

 

در جریان روزهای منتهی به انقلاب 57، عکاسان خبری تصاویر ثبت شده خود را در رسانه ها به نمایش درآوردند اما در این بین عکاسانی هم بودند که لحظات ثبت شده شان دیده نشد. «کامران شیردل» مستندساز پیشکسوت ایرانی از جمله این هنرمندان است که در آن روزها به طور مستقل روایت خود را با دوربین های آنالوگش ثبت کرده است.

 

 

حالا این عکس ها و راش های باقیمانده از آن روزها در نمایشگاهی گردهم آمده تا با رائه تصویری ناب و دیده نشده، باردیگر خاطرات آن روزها را زنده کند. در واقع شیردل که به طور متناوب از عکس های خود به عنوان اینسرت در فیلم هایش بهره برده، پروژه حاضر را نیز با هدف ساخت یک فیلم مستند به عنوان اینسرت عکاسی کرده است.

 

در استیتمنت نمایشگاه جمله «میکل‌آنجلو آنتونیونی» کارگردان نام آشنای ایتالیایی دیده می شود: «من نه جامعه‌شناسم، نه سیاست‌مدار. از من تنها بر می‌آید که آینده را برای خودم تصویر کنم». به نظر می رسد به تنهایی گویای رویکرد شیردل در عکس هایش باشد. انگار شیردل هم به دنبال ثبت سند تاریخی اتفاقات انقلاب نیست بلکه آن چه دیده می شود صرفا محصول پرسه های عکاس در حوالی انقلاب است؛ چنان که نام نمایشگاه نیز این مفهوم را به ذهن متبادر می کند.

 

 

به نظر می رسد شیردل با عکس هایش به دنبال ثبت جزئیاتی مثل تاریخ رویداد، چیستی و چگونگی آن ها نیست. به همین خاطر است که برخی عکس ها، پا را فراتر از مستندنگاری گذاشته و به تصویری سینمایی نزدیک می شود.  

 

نکته جالب توجه این که در کنار عکس های شیردل، راش های او نیز در سه تلویزیون قدیمی در نمایشگاه دیده می شود.

 

 

در کنار برپایی نمایشگاه، کتاب این مجموعه نیز با مقدمه «بابک احمدی» منتشر شده است. احمدی در این مقدمه خود عکاسی را یک انقلاب می داند و می گوید «عکاسی چه در مقام گزارش‌گر و چه به مثابه هنر نمی‌تواند از دستگاه فکری و ایدئولوژیکی جدا شود که امر واقعی را ترکیبی از آن چه می‌بینیم و آنچه درباره‌اش می‌اندیشیم، نمایان می‌کند. هر عکسی (از ساده‌ترین عکس‌های خانوادگی تا عکس‌های تبلیغی تجاری و سیاسی، عکس‌های مستند و حتی تجریدی‌ترین شکل ثبت نورها و لکه‌ها) با آن دستگاه تولید ایدئولوژی سرو کار دارد.»

 

گفتنی است نمایشگاه «حوالی؛ انقلاب در پرسه‌های کامران شیردل» تا 5 بهمن ماه در گالری نبشی برپاست.

پایان پیام/14

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استقلال شکننده جشنواره جهانی فجر

جشنواره جهانی فیلم فجر که پس از پنج دوره استقلال از بخش ملی هویت مستقل خود را جستجو می کند، حال با احتمال تجمیع دوباره با بخش ملی روبروست.

اخبار برگزیده شبستان