خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

الأحد ١١ جمادى الثانية ١٤٤٠

Sunday, February 17, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سایر حوزه ها زمان :   ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۳:۴۰ شناسه خبر : ۷۵۸۳۴۳
رییس گروه موسیقی فرهنگستان هنر:
موسیقی مذهبی مورد بی‌مهری قرار گرفته است/ نوحه‌خوانان خوب ما گمنام هستند
کیانی هندی با بیان اینکه موسیقی مذهبی از واقعه کربلا الهام گرفته است، گفت: زمانی موسیقی مذهبی ما خاورمیانه را دربر گرفته بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «مجید کیانی هندی» امروز (یکشنبه 30 دی) در نشست «تحلیل تغییرات ذائقه موسیقی مردم ایران» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد در مورد موسیقی مذهبی گفت: از نظر فقه ممکن است موسیقی ردیف و دستگاهی مشکل داشته باشد اما موسیقی مذهبی از واقعه کربلا الهام گرفته است. یک فرهنگ غنی پشت موسیقی مذهبی است و سوال این است که چرا این نوع موسیقی باید مورد بی توجهی قرار گیرد، این موسیقی که دیگر مشکلی ندارد.

 

رییس گروه موسیقی فرهنگستان هنر ادامه داد: زمانی موسیقی مذهبی ما خاورمیانه را دربر گرفته بود. به نوحه های امروزی که گوش می دهیم، همه پاپ هستند، پاپی که دارد در مورد امام حسین(ع) می خواند. در گذشته تعزیه خوانان استاد بودند و ردیف خوان محسوب می شدند. در گذشته نوحه خوان و تعزیه خوان های ما خیلی خوب موسیقی را می شناختند.

 

وی با ابراز تاسف از بی توجهی نسبت به موسیقی مذهبی بیان کرد: ذائقه مردم در موسیقی مذهبی از بقیه قسمت های دیگر موسیقی خراب تر شده است. چرا این نوع موسیقی را با وجود مذهبی بودن نتوانستیم حفظ کنیم. واقعه کربلا و اهدافی که امام حسین (ع) داشتند، بسیار الهام بخش است. بسیاری از نغمات موسیقی نواحی از عاشورا به دست آمده است. چرا موسیقی مذهبی ما باید بی هویت شود و مورد توجه قرار نگیرد. مداح خوان و نوحه خوانان خوبی داریم اما دیده نمی شوند، در صدا و سیما هم دیده نمی شوند و کسی آنها را نمی شناسد.

 

این پژوهشگر و نوازنده سنتور تصریح کرد: سازهای موسیقی کلاسیک خیلی گران است، اگر بخواهیم ارکستری مثل سمفونیک داشته باشیم مخارج زیاد دارد برای همین گاه گاهی شاهد تعطیلی این ارکستر بودیم. ارکستر سمفونیک مورد نیاز است. دوست داریم فوتبال ما در منطقه اول باشد باید به موسیقی و ارکستر خود نیز اهمیت بدهیم تا در رتبه اول قرار گیرد. ما باید ارکستر قوی داشته باشیم تا با کشورهای دیگر رقابت کنیم اما متاسفانه در حال حاضر این طور نیست. ارکستر ما ضعیف است. نوازنده های ما کم هستند. ارکستر ما بودجه زیادی می خواهد که نمی توانیم آن را تامین کنیم.

 

کیانی هندی با بیان اینکه دانشجویان موسیقی نیازمند حمایت هستند، تصریح کرد: چند دانشگاه داریم که در زمینه موسیقی کار می کند و دستگاهی و کلاسیک در آنها تدریس می شود. دانشجویان باید تمرین کنند و ساز داشته باشند و در این زمینه باید حمایت شوند. بودجه تهیه سازهای گران قیمت وجود ندارد. ذائقه کسانی که در موسیقی کلاسیک هستند، خراب نشده است چون در ماهواره کانال هایی مختص این نوع موسیقی است اما در مورد موسیقی نواحی و آیینی اینچنین نیست. بنیان گذاران موسیقی ترکیبی خوب و جدی کار کردند و آثار ملی به وجود آوردند. آرام آرام ذائقه مردم به سمت پاپ رفت و جوانان برای اینکه گروه موسیقی شان دوام یابد باید جوری ساختار را می بستند که مردم بپسندند. موسیقی مردم پسند بد نیست به شرط اینکه این نوع موسیقی سطح ذائقه مردم را ارتقا دهد.

 

رییس گروه موسیقی فرهنگستان هنر با اشاره به اینکه موسیقی دستگاهی و نوازندگان ما را کسی نمی شناسد، بیان کرد: اگر نوازندگان ما سی دی بدهند و یا کنسرت بگذارند استقبال نمی شود چون کسی آنها را نمی شناسد. شناخت موسیقی باید از مهدکودک و مدارس آغاز شود. در حال حاضر بچه های ما موسیقی پاپ را به خوبی می شناسند. هنرمند مسئولیت دارد هنر اصیل را با جان و دل حفظ کند و کارهای سطحی تولید نکند. کودکان باید در مدارس با انواع موسیقی آشنا شوند اما ما مناسب نمی دانیم که بچه ها موسیقی یاد بگیرند.

 

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: باید به بچه ها علم موسیقی را یاد دهیم. علم موسیقی گناه نیست. تحصیل علم عبادت است. در مورد علم موسیقی برای بچه ها حرف بزنیم. بچه ها باید با انواع موسیقی اعم از موسیقی مذهبی، آیینی، نواحی و کلاسیک آشنا شوند. وقتی این آشنایی وجود ندارد، گرایش بچه ها در بزرگسالی پاپ است.

 

کیانی هندی تصریح کرد: گویی اینکه ذائقه موسیقی مردم سطحی شده است نه تقصیر مردم است و نه تقصیر مسئولان. از نظر فلسفی این تقصیر شامل زمانی می شود که در آن زندگی می کنیم. جهان دچار این گرفتاری است نه فقط ایران. زمانی در اروپا در هر خانه پیانو بود و بچه ها پیانو می زنند. دوره ای در فرانسه زندگی می کردم و می دیدم بچه ها در مدارس با موسیقی آشنا می شوند و موسیقی به آنها آموزش داده می شود. مسلم است چنین بچه هایی وقتی بزرگ شوند، ارکستر سمفونیک گوش می دهند اما در حال حاضر در فرانسه هم همه چی عوض شده است و همه موسیقی پاپ گوش می دهند.

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

«جشنواره مد و لباس فجر» در گفتگو با معصومه ابتکار

پوشاک ایرانی افق تازه بازارهای جهانی است

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پوشاک ایرانی را افق تازه بازارهای جهانی دانست و گفت: رسانه ها می توانند توجه و سلیقه ایرانی ها را به تولیدات پوشاک داخلی جلب کنند.

اخبار برگزیده شبستان