خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

الأحد ١١ جمادى الثانية ١٤٤٠

Sunday, February 17, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۱۱:۰۱ شناسه خبر : ۷۵۷۳۳۷
رئیس سازمان مدارس استثنایی مطرح کرد:
نبود معلم رابط از چالش های طرح فراگیر
رئیس سازمان مدارس استثنایی نبود معلم رابط را از چالش های طرح فراگیر دانست و گفت: امسال به دلیل بازنشستگی بسیاری از نیروها در مدارس استثنایی با کمبود معلم رابط مواجه شدیم. چون اولویت ساماندهی نیروها در مدارس خاص بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، آموزش تلفیقی- فراگیر در سازمان استثنایی وزارت آموزش و پرورش اجرا می شود و در این طرح دانش آموز با نیاز های ویژه در کنار دانش آموزان عادی در مدارس تحصیل می کنند. اجرای این طرح با مشکلاتی رو به رو است که در این باره با «مجید قدمی» رئیس سازمان مدارس استثنایی وزارت آموزش و پرورش گفتگو کرده ایم که در زیر می خوانید:

 

چه تعداد از دانش آموزان تحت پوشش طرح فراگیر قرار دارند؟

تعداد 73 هزار دانش آموزبا نیاز ویژه طی طرح فراگیر در مدارس عادی تحصیل می کنند.  امسال  تعداد 12 هزار دانش آموز با نیاز های ویژه وارد مدارس عادی شدند.تعداد 78 هزار دانش آموز با نیاز های ویژه هم در سیستم جدا سازی در مدارس استثنایی تحصیل می کنند.

معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است ، نباید هیچ دانش آموزی به دلیل معلولیت یا بیماری از حق تحصیل محروم بماند.باید به سمتی گام برداریم که تمام مدارس کشور میزبان دانش آموزان با نیازهای ویژه که دارای حداقل توانایی هستند باشند.

 

چه دانش آموزانی در تحت پوشش این طرح قرار می گیرند؟

 

دانش آموزان با نیاز های ویژه در حوزه نابینایان، ناشنوایان و جسمی و حرکتی اگر تمایل  داشته باشند تحت پوشش طرح فراگیر قرار می گیرند. تحت پوشش قرارگرفتن در این طرح به صورت داوطلبانه است.

 

چرا برخی از خانواده مخالف سیستم آموزشی فراگیر هستند؟

برخی از خانواده ها با سیستم فراگیر مخالفت دارند، چون فکر می کنند فرزند آنان در مدارس عادی انگشت نما یا تحقیر می شود. برخی از خانواده ها هم نگرش دیگری دارند و تمایل دارند که فرزنداشان در مدارس عادی تحصیل کند.

قبول دارم دانش آموزبا نیازهای ویژه هنگامی که وارد مدارس عادی می شود به دلیل مسایل فرهنگی ممکن است اذیت شوند اما برآیند حضور آنان در مدارس عادی خوب است و نتایج مطلوبی دارد.

 

استقبال از این طرح چگونه است؟

امسال 12 هزار نفر از دانش آموزان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند که نشان می دهد خانواده ها تمایل دارند فرزندانشان در مدارس عادی تحصیل کند.

 

مشکلات این طرح را هم بفرمایید؟

 امسال ساماندهی نیروی انسانی را به دلیل افزایش بازنشستگی و کمبود معلم از مدارس خاص آغاز کردیم. به همین دلیل در تامین معلم رابط دچار مشکل شدیم.یکی از چالش های طرح فراگیر کمبود معلم رابط است.در حال حاضر در برخی از مدارس معلم رابط نداریم، برای حل این مشکل  محتوا برای معلم های مدارس عادی تولید شده است تا آنان با دیدن فیلم های تولیدی با چگونگی ارتباط گرفتن با دانش آموز دارای نیاز های ویژه آشنا شوند.

باید امکاناتی فراهم گردد تا دانش آموزان با نیاز های ویژه  بتوانند در مدارس عادی بدون مشکل به تحصیل ادامه دهند، برای نمونه باید حیاط مدارس برای دانش آموزان معلول دارای سطح شیب‌دار باشد یا سرویس بهداشتی به گونه‌ای باید که تمام دانش آموزان بتوانند از آن استفاده کنند که نیاز به بودجه دارد.

 

نبود معلم رابط برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مشکلات زیادی را ایجاد نمی کند؟

حتی اگر معلم رابط نداشته باشیم، اما مسئولان آموزش عادی را توجیه کنیم این به نفع دانش آموز با نیازهای ویژه است. چون با افراد مختلف روبه رو می شود و آینده در جامعه موفق خواهد شد. اگر به دانشگاه بروند موفق می شوند و می توانند تعامل برقرار کنند و اعتماد به نفس آنان بالا می رود . حتی دانش آموزان عادی آنان را در مدرسه ببینند، سعی می کنند در آینده در سیستم برنامه ریزی کشور به دانش آموزان با نیازهای ویژه توجه بیشتری داشته باشند.اما در سیستم جدا سازی دانش آموز دائم با همتای خود است. به نوعی در بن بست می افتد.

 

قبولی در کنکور دانش آموزان با نیازهای ویژه بیشتر در کدام سیستم آموزشی بوده است؟

به طور کلی کیفیت آموزش فراگیربالاتر از آموزش خاص است. برای نمونه بیش از 250 هزار نفر در کنکور قبول شدند که یک سوم این دانش آموزان با سیستم جداسازی تحصیل می کردند و دو سوم آنان تحت پوشش طرح فراگیر بودند. این نشان می دهد دانش آموزان در سیستم فراگیر موفقتر هستند.

 بازمانده از تحصیل هم دارید؟

برخی از آمارها باید از حوزه های مربوطه گرفته شود اما ما نمی توانیم به نقطه ای برسیم که همه دانش آموزان با نیازهای ویژه صد در صد تحصیل کنند در ترکیب جمعیتی بین یک تا یک و نیم درصد بهره هوشی زیر 50 است و هیچ وقت خواندن و نوشتن یاد نمی گیرند. متاسفانه معمولا با معلولیت چندگانه نیز رو به رو هستند. معمولا خانواده فرزند را پنهان می کنند و حتی به ثبت احوال هم اعلام نمی کند.  پس مشکل آمار و  پنهان کاری داریم. بخشی دیگر از بازماندگی هم دلایل دیگر دارد که باید براساس آمارهای دیگر حوزه ها بررسی شود.

 

 

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نایب رییس مجلس شورای اسلامی:

باید ساختار وزارت آموزش و پرورش تغییر کند

پزشکیان گفت: باید ساختار وزارت آموزش و پرورش تغییر کند، فارغ التحصیلان ما نمی دانند چگونه مشکلات را حل کنند چون یاد نگرفته اند.

اخبار برگزیده شبستان