خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸

الأربعاء ١٧ رمضان ١٤٤٠

Wednesday, May 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۱۵:۱۲ شناسه خبر : ۷۵۶۶۳۱
«دیوارنگاری شهری» در گفتگو با اردشیر میرمنگره
دیوارنگاری برای ارتقای فرهنگ تصویری و ساماندهی بافت فرسوده ضرورت دارد
یک هنرمند دیوارنگاری را برای ارتقای فرهنگ تصویری شهر و ساماندهی دیوارهای فرسوده به یک ضرورت خواند و گفت: در جانمایی یک اثر دیوارنگاری باید به ارتباط موضوعی اثر با پیرامون و ارتباط فرمی و شکلی آن توجه کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  تناسب اثر هنری که بر روی دیوار شهری اجرا می شود نقش تعیین کننده ای در زیبایی شهر و دریافت حس زیبایی شناسانه مخاطبان دارد. در جانمایی دیواره نگاره های شهر باید به هویت فرهنگی و اجتماعی شهر بسیار توجه کرد، چراکه اگر اثری در مکانی شلوغ و پر ازدحام جانمایی شود موجب آلودگی بصری برای مخاطبان می شود. موضوع تناسب در جانمایی آثار هنری در فضای شهری به خصوص دیوارنگاری شهر تهران را با «اردشیر میرمنگره»، هنرمند با سابقه هنرهای محیطی و معاون هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتگو نشسته ایم:

 

ضرورت  نقاشی دیواری در شهری مثل تهران چیست؟

دیوارنگاری و هنرهای شهری یکی از گرایش های جدی هنر معاصر است، یکی از راه های توسعه و ترویج هنر معاصر هنر شهری و اکران آثار در محیط عمومی است؛ در شهر تهران به 2 دلیل انجام می شود یکی اینکه باعث ارتقای فرهنگ تصویری و اکران آثار زیبا و خوشایند فرهنگ ساز ختم شود و دوم اینکه تهران دیوارهای فرسوده و بد شکل زیادی دارد که این دیوارها و بافت های فرسوده باید ساماندهی شوند، مثلا یک جا بافت فرسوده یک جا غلط های معماری داریم می بینیم برای اینکه  این دیوارهای بد شکل را که یا فرسوده  یا بد برنگ می شود یا کادر خالی دارند را اصلاح کنیم می آییم آنها را زیرسازی می کنیم و یک یا دو طرح هم بر روی آن می زنیم ممکن است اثر فاخری نباشد اما کار تمیزی می شود، در واقع ضرورت انجام دیوارنگاری ارتقای فرهنگ تصویری شهروندان و درست کردن بعضی از نقاطی در شهر است که آلودگی بصری دارند و ما می توانیم با این یک ترمیم  به لحاظ بصری آنجا را زیباتر کنیم.

 

در جانمایی دیوار نگارهای شهری باید به چه مولفه هایی توجه کرد؟

معمولا برای هر کدام از رشته های هنرهای تجسمی یک مبانی را در نظر می گیرند برای این رشته فهرستی از مبانی هنر دیوارنگاری هنر شهری تقریبا تدوین شده است. در کتاب ها یا مقالات علمی پژوهشی معیارهایی مثل «ارتباط موضوعی یک اثر دیوارنگاری» و  «ارتباط فرمی و شکلی» برای آن وجود دارد. ارتباط موضوعی اثر دیوارنگاری یعنی آن اثر ارتباط محتوایی یا مضمونی اش با آن منطقه چیست، فرض می کنم آن خیابان فضای فرهنگی داشته باشد انتخاب اثر دیوارنگاری می تواند ارتباطی با آن داشته باشد، برخی مواقع ممکن است آن مکان بافت و فضای سبز یا طبیعی منحصر به فردی داشته باشد می تواند یک اثر دیوارنگاری آن ارتباط موضوعی اش در آن باره باشد، «ارتباط فرمی و شکلی» یعنی اینکه فرض می کنیم که اگر ساختمانی داریم که نمای آجر سنتی دارد اثری که برای ضلع شرقی یا غربی اش می خواهیم در نظر بگیریم به لحاظ فرمی و شکلی می گوییم این چه ارتباطی باید با آن داشته باشد ارتباط مبنایش هارمونی باشد ممکن است مبنایش کنتراست باشد، پس این ارتباط فرمی یا فرض می کنیم این اثر یک دیوار افقی بتونی در کنار اتوبان با این جداره پل و بتن  مسلحی که حسن معاصر و شهری امروزی دارد تکنیک این اثر می تواند چه ارتباطی فرمی و شکلی به لحاظ صوری با این داشته باشد، پس ارتباط فرمی و ارتباط محتوایی اگر برای یک اثر دیوارنگاری باشد خوب است؛ اما بعضی وقت ها ممکن است بدون اینکه اینها ارتباط قطعی و مطلق داشته باشد یک اثر دیوارنگاری تعارضی با آن جا نداشته باشد ممکن است یک جایی در اتوبانی یا خیابانی رد شویم یک اثر یادمانی برای یک شخصیت  علمی، فرهنگی، سیاسی یا قهرمان ملی باشد نسبت به آن موضوع یادمانی باشد خوب است اما اگر از یک جای شهر رد بشویم یا یادمانی برای یک موضوع ببینیم ممکن است صددرصد ارتباط موضوعی نداشته باشد ولی اگر تعارضی نداشته باشد، می پذیریم.

 

تناسب بین محیط و فضا چقدر در دید مخاطب اثرگذار است؟

اگر یادمان باشد که در موقع طراحی و جانمایی ارتباط فرمی و شکلی و ارتباط محتوایی را لحاظ کنیم خود به خود مخاطب هم در آن در نظر گرفته می شود به عنوان مثال وقتی می گوییم ارتباط فرمی یعنی اینکه مخاطب اش سواره است، پیاده است، تو اتوبان است، انتهای دیوار یک پارک است که مخاطب اش ساکن نشسته است و می تواند تعمق کند و وقت کافی دارد جزییات را ببیند پس خود ارتباط فرمی می تواند کمک کند یا تکنیک قابل اجرا، بعضی وقت ها ما در نظر می گیریم اینجا نقش برجسته سفالی بهتر است یا نقش برجسته بتونی یا کار سرامیک و کاشی بهتر است یا تلفیق بتون و فلز و سرامیک، اگر از ابتدا به آنها فکر کنیم  یعنی در نظر گرفتن مخاطب یعنی خود به خود تکنیک رابطه اش با مخاطب برقرار می شود سرعت یا زمان و دیدن و بعد و فاصله و شرایط نور شب و روز  و همه آنها  در آن  استاندارد اولیه که مبنای یک طرح دیوارنگاری است خود به خود لحاظ می شود و حتما هم وقتی توجه به تکنیک، توجه به موقعیت نور، توجه به فاصله توجه به حرکت  را لحاظ کنیم ارتباط آن اثر با مخاطب اش بهتر می شود.

 

چرا برخی آثار دیوارنگاری در محیط های شلوغی کار می شوند که مخاطب را سردرگم می کنند و یک جوری آلودگی بصری برای مخاطب ایجاد می کنند؟

رشته دیوارنگاری و به صورت رسمی و مدیریت شده اش در ایران در تهران عمر خیلی طولانی ندارد و دارد دوره تجربه گرایی خود را می گذراند چه هنرمندان طراح و مجری و چه گروه های انتخاب و گروه های داوری و چه مدیریت شهری- طبیعی است که برخی جاها یک تجربیاتی انجام شود و بعد ببینند 2 سال دیگر هم لازم  است اصلاح شود، این تجربه نیاز به تکامل دارد، فکر می کنم دیوارنگاری به شکل مدیریت شده  16-15 سال است انجام می شود.

 

در شهری مثل تهران دیوارنگاری های زیست محیطی آیا کاربرد دارد؟

ما گرایشی به نام دیوارنگاره های محیط زیستی نتوانسته ام استخراج کنیم، ولی در شهر دیوارنگاره های زیادی کار می شود که یا تزیین است یا فضاهای طبیعت را به نمایش گذاشته است اینها در آن قالب جا نمی گیرند، این عنوان هنوز عنوان رسمی نشده است که بگویم دیوارنگاره های صنعتی، دیوارنگاره های زیست محیطی یا اقتصادی، اما در دیوارنگاره های شهری که ما استفاده کنیم ممکن است یا دیوارنگارهای تزیینی ببینیم یا دیوارنگارهایی که از المان ها و گل و بوته و طبیعت استفاده شده باشد، خود وجه زیبایی طبیعت باعث انبساط خاطر مخاطب می شود شاید بتواند یک کمکی باشد بین فضای سبز موجود شهری و نیازی که در شهر باشد البته این جبران کننده نیست ولی می تواند یک رابط خوب باشد که این طبیعت را هم واقعی و هم وجهه هنری اش  را ببیند.

 

شهر چقدر نیاز به گرافیتی دارد؟

ببینید گرافیتی تعاریف مختلفی دارد و ممکن است موضع گیری های مختلفی نسبت به آن باشد، گرافیتی گونه خود انگیخته از هنر دیوارنگاری است، خود انگیخته به این معنی که مدیر ندارد، شورای هنری ندارد بابت اش ممکن است برنامه ریزی فرهنگی و اقتصادی و برآورد هزینه نشده باشد، مثل اینکه سوار اتوبوس می شویم و از ایستگاه بعد یک نوازنده با تنبک وارد می شود و موسیقی می زند و ایستگاه بعد پیاده می شود این خود انگیخته است، این رهبر ارکستر ندارد، ممکن است آهنگسازی هم نداشته باشد و بر اساس فرهنگ شفاهی این کار را انجام می دهد، گرافیتی هم از نظر من بخش خود انگیخته هنر دیوارنگاری است و وقتی می گوییم خودانگیخته بهتر است که برای آن مرز تعیین نکنیم که چقدر لازم داریم چقدر لازم نداریم خود به خود آن نیازش باعث بروزش هم می شود. وجه اعتراض گرافیتی یکی از وجوه آن است. در گرافیتی خیلی مضامین نهفته وجود دارد. وجه یادآوری کننده دارد برخی از گرافیتی ها تنها امضای یک هنرمند است و پیغام خاصی هم ندارد، همه گرافیتی اعتراضی نیستند.

 

چرا هنرمندان مطرح و سرشناس در پروژه های دیوارنگاری حضور ندارند؟

حضور دارند اما می تواند این حضور بیشتر شود، به دلیل نوپا بودن این رشته تخصص گرایی و تجربه تکاملی در این رشته به آن حد انتظاری نرسیده است، از هنرمندان خیلی خوب در سطح شهر کار می بینید طبیعتا کار جلوتر که برود و مدیران در این حوزه به سراغ  دیگر متخصصان می روند.

 

 

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

به بهانه حواشی فراوان این روزهای تلویزیون

آشفته بازار حذف و اضافه مجری و برنامه در تلویزیون/ پایان دوران سلبریتی-مجری ها رقم می خورد؟

با صحبت های اخیر علی عسگری رییس سازمان صدا وسیما شاید بتوان گفت تلویزیون می خواهد پایان دوران سلبریتی مجری ها را اعلام کند، اما به نظر می رسد اختلاف نظرهایی که بین مدیران رسانه ملی و برخی مدیران شبکه ها وجود دارد مانع حل و فصل این موضوع شده است.

اخبار برگزیده شبستان