خبرگزاری شبستان

جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷

الجمعة ١١ جمادى الأولى ١٤٤٠

Friday, January 18, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۱۰:۲۳ شناسه خبر : ۷۵۵۲۳۷
یک نمایشنامه نویس:
از تاثیرات فرهنگی خلیج فارس غافل شده ایم
موحدی معتقد است در حالی که نگاه ما به خلیج فارس بیشتر سیاسی است، کشورهای همسایه قابلیت های فرهنگی آن را درک کرده و بسیاری از بازی های بومی و المان های معماری ما را به نام خود ثبت کرده اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سعید موحدی»، نویسنده،پژوهشگر، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر استان هرمزگان است که تاکنون نمایشنامه های زیادی را به رشته تحریر در آورده است و نمایش های زیادی را کارگردانی کرده است. موحدی همچنین داوری جشنواره های مختلف تئاتر را بر عهده داشته است. گفتگویی با این نویسنده و پژوهشگر به بهانه اثر جدیدش ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

در حال حاضر چه کتابی در دست چاپ دارید؟

بر روی مجموعه ای کار می کنم که چهار نمایشنامه است. «در حضور دریا و باد نام» این مجموعه است.«عاشقانه هایی برای او» ، «مروارید بندر» ، «رسم الخط» و «کنگ و کفتار» عناوین این نمایشنامه ها هستند. این نمایشنامه را تمام کردم و به زودی آن را به دست ناشر می سپارم.

 

موضوع «در حضور دریا و باد نام» در مورد چیست؟

این کار را که مشتمل بر چهار نمایشنامه است با محوریت خلیج فارس و دریا نوشتم. داستان ها را خودم نوشتم و جمع آوری کردم.

 

مخاطب«در حضور دریا و باد نام» چه کسانی هستند؟

 این اثر برای گروه سنی بزرگسال مناسب است.

 

چه شد که موضوع دریا را در اثر خود مورد توجه قرار دادید؟

عنصر غالب بر زندگی ساکنان جنوب، دریاست. دریا در زندگی این مردم نقش پررنگی دارد. دریا در روابط اقتصادی، باورها، اعتقادات و حتی مبازرات مردم جنوب تاثیر بسزایی دارد. از طرفی چون بنده از استان هرمزگان هستم و با نقش دریا در زندگی مردم آشنا هستم ، تصمیم گرفتم به این مبحث بپردازم.

 

 

توضیحی در مورد موضوع هر یک از نمایشنامه های «در حضور دریا و باد نام» می دهید؟

 نمایشنامه «عاشقانه هایی برای باد» نقدی بر مسایل هرمزگان و نحوه مبارزه با پرتغالی ها در جنوب دارد. «مروارید بندر» برخاسته از آرزوها و آمال مردم جنوب است. زندگی در دریا و روابط اجتماعی مردم در مروارید بندر مطرح شده است. نمایشنامه «رسم الخط » به روابط ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس بر می گردد. وجه مشترک تمام این نمایشنامه ها دریا و خلیج فارس است.نمایشنامه «کنگ و کفتار» در فضای بومی نوشته شده است و بحث مهاجرت در آن مطرح شده است.مهاجرتی که از ایران به حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است. تاثیر مهاجرت و کارکردهای اجتماعی آن در نمایشنامه «کنگ و کفتار» مورد توجه قرار گرفته شده است.

 

تعاملات فرهنگی در کشورهای حاشیه خلیج فارس چگونه است؟

 این تعاملات بسیار زیاد است اما متاسفانه دیده نمی شود و به آن توجه لازم نمی شود. به عنوان مثال موسیقی هرمزگان توانسته است در کشورهای همسایه اثر بگذارد. موسیقی ما هم از هندوستان اثر گرفته و  هم بر کشورهای همسایه اثر گذاشته است.به هر حال یک مبادله فرهنگی در خلیج فارس شکل می گیرد. مردم حاشیه خلیج فارس با بدنه ایران در ارتباط هستند و این ارتباط در زندگی هر دو اثرگذار است. این ارتباط باعث شکل گیری مسایل جدید می شود. این ارتباط در باورها ملموس است و بحث مفصلی است که خود نیاز به تحلیل و بررسی دارد. زندگی ما در دریای عمان و خلیج فارس روی اجتماع ، باورها و فرهنگ  و هنر هرمزگان تاثیر داشته است.

 

دیدگاه مردم کشورهای خلیج فارس تا چه اندازه فرهنگی است؟

زندگی در کنار خلیج فارس علاوه بر یک سری محدویدت ها اقلیمی و زیستی، تاثیراتی بر روی باورها ، اخلاق و اعتقادات مردم می گذارد. اگر ما خلیج فارس را به عنوان واحد جغرافیایی در نظر گیریم . نوع دیدگاه مردم دیدگاه سودگرایانه و تجارت مابانه است. رفت و آمد و مهاجرت و سفرهای دریایی موجب گسترش دیدگاه مردم و جهان بینی آنها می شود. دیدن سرزمین های جدید ، فضاهای جدید ایجاد می کند. در پی این فضاهای جدید محصولات جدید، اخلاق و کالاهای جدید می آید و مسلما تمام اینها بر روی باورهای مردم اثر می گذارد.

 

 

ما در خلیج فارس تا چه اندازه توانستیم تاثیر بگذاریم و تا چه میزان تاثیر پذیرفتیم؟

 کشورهای خلیج فارس متوجه تاثیرات فرهنگی منطقه شدند و نه تنها از این موضوع استفاده که حتی سوء استفاده کردند.  آنها معماری و بادگیر ما را به اسم خود مصادره کردند. کشورهای همسایه بسیاری از بازی های بومی ما را به اسم خود ثبت کردند. امارت متحده در دبی معماری ما را به اسم خود ثبت کرده است و این واقعا دردناک است. در حالیکه کشورهای همسایه تمام المانهای معماری ما را به اسم خود ثبت کردند، ما غفلت کردیم و فکری در این مورد نکردیم. مرکز دریانوردی و لنچ سازی در بندر کنگ در هرمزگان بوده است و حالا می گویند مرکز لنچ سازی پاکستان است. متاسفانه ما به تاثیرات فرهنگی کشورهای خلیج فارس کم پرداختیم و به همین دلیل تمام داشته های ما مغفول مانده است.

 

چرا از تاثیرات منطقه ای خلیج فارس غافل شدیم؟

این مساله به نوع نگاه بر می گردد. متاسفانه نگاهی که به خلیج فارس صورت می گیرد ، نگاه امنیتی،ژئوپلیتیکی و سیاسی است. ما باید به خلیج فارس نگاه فرهنگی داشته باشیم. خلیج فارس یک بستر فرهنگی است که یک سر آن به هند و سر دیگر آن به عمان است.به همین دلیل از نظر فرهنگی اثر گذار است و این اثرگذاری جریان دارد و مستمر است. باید نگاه فرهنگی به مقوله خلیج فارس شود تا از حالت غفلت بیرون بیاییم. متاسفانه ما حوزه های فرهنگی را رها کردیم و بعد تعجب می کنیم که چرا از لحاظ روحی و روانی بهم می ریزیم.

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران

رایزنی های خوبی برای ارتقا آموزش موسیقی شکل گرفته است

صالحی گفت: نگاه ما براین است که چگونه می‌توانیم هنرستان‌ها را به عنوان یک پایگاه جدی هنر ایرانی قرار بدهیم، امیدواریم گفت‌و‌گوهای ما فرصتی را ایجاد کند تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش‌و‌پرورش توجه مضاعفی به هنرستان‌های موسیقی داشته باشند.

اخبار برگزیده شبستان