خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۸

الاثنين ١٨ رجب ١٤٤٠

Monday, March 25, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : بوشهر - زمان :   ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۱۶:۰۶ شناسه خبر : ۷۵۵۱۲۹

دورهمی به مناسبت مقام برتر علمی کشور در بوشهر
خبرگزاری شبستان: دورهمی کمیته های همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش به مناسبت کسب مقام نخست کشوری (۱۸ دی) در محل سالن اجتماعات دانشگاه پردیس علامه طباطبایی منطقه ۱ بندر بوشهر برگزار شد.

  به گزارش خبرگزاری شبستان از بوشهر، گردهمایی کمیته های همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش (18 دی) در محل سالن اجتماعات دانشگاه پردیس علامه طباطبایی منطقه 1 بندر بوشهر برگزار شد.

 

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، رئیس کمیته های همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این مراسم اظهار کرد: اصحاب تعلیم و تعلم ستارگان پر فروغ و بی فروغ هدایت بشری هستند.

 

رئیس کمیته های همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه ارتقاء سطح آموزش در تمامی محاسبات عرصه رشد دانشی و فناوری مترتب به سطح پرورش است، افزود: این موضوع سال ها پیش و حتی از دیرباز در فلسفه افلاطونی و یونان قدیم مترتب از اصول و دارای یک اینچنین ادبیات آئینی است و این اصل موضوعی و مسلم در تمامی مجامع مدیریت علم پذیرفته شده است و بسیاری از کشورهای پیشرفته در عرصه علوم تجربی و دانش بنیان به این نتیجه رسیده اند.

 

وی اضافه کرد: برخی کشورها به بر این باور نیستند در مهندسی مدیریتی علم و تولید محصول دچار بحران جدی هستند و در عرصه مدیریت علم مجبور به طراحی پروژه انحصار و حراست شوند

 

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه جهان در رشد فزاینده به این نتیجه رسیدند که اگر یک کشور به پیشرفت در علوم انسانی و تجربی برسد باید مترتب بر حوزه پرورش و تربیت باشد، عنوان کرد: حوزه‌ها، دانشگاه ها، عالمان و دانشمندان ما باید در یک عرصه‌ای که مقام معظم رهبری برگشوده و آن نهضت و جنبش نرم افزاری و تولید علم و از آن طرف حوزه ایمان، اخلاق، تقوا، جهاد و مردم داری است، تلاش کنند و علم را از اسارت و انحصار نجات دهند و جهان سلطه در این حوزه بر این باور است که ایران تنها انقلابگر در جغرافیای خودش نبوده است بلکه به بیداری علمی و جهت گیری علمی و شکست انحصار علمی در جهان دست زده است و به یک رتبه بی نظیر بین المللی دست یافته است.

 

مولف کتاب «درآمدی بر مدیریت کارآمد اسلامی» بیان کرد: شخصیت انسان یک مجموعه ای از فضائل است که علم مجموعه ای از آن فضائل است و علمی برای بشریت مهم است که در رشد بشریت و جامعه موثر باشد.

 

انکسار خاورمیانه جدید به مهندسی خود کشورهای خاورمیانه

آیت الله صفایی بوشهری با اظهار اینکه جهان در یک شرایط تاریخی فوق العاده قرار دارد و تاریخ جهانی یک شرایط فوق العاده را به خودش گرفته است، گفت: انکسار خاورمیانه جدید به مهندسی خود کشورهای خاورمیانه صورت می گیرد و در این راستا نگاه های معرفتی متحول می شود و جهان در آستانه تغییرات شرایط و تغییرات فوق العاده و حساس است.

 

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان بوشهر در ادامه تصریح کرد: مدیریت سیاسی جهان قصد مصادر حوزه قدرت و تسلط بر منابع ثروت را دارند و فعال می شوند و ما باید با طراحی از طریق مدیریت مدیریت امور استراتژیک دنبال کنیم و علم از امور مدیریت استراتژیک است و می بایست ما نیز در حوزه صنایع دفاعی، نظام پزشکی، حوزه انرژی های صلح آمیز و ترانزیت هم علم را و هم صاحب هم را از مدیریت و مصادره شدن توسط سلطه غرب محفوظ نگه داریم و حراست کنیم.

 

تهاجم نرم علمی تخریب کننده رشد تربیتی و بلوغ اعتقادی افراد جامعه است

نویسنده کتاب «جنگ نرم» با بیان اینکه علم یک تشکیلات سازماندهی شده است، افزود: تهاجم نرم علمی یکی از نوع تهاجمات خاص در جهان است و غرب روی این بخش اعتبارات بسیاری گذاشته است و آنها تمامی فضای علمی ایران را رصد می کنند و آنها چیزی را مورد رصد قرار می دهند که موجب رشد علمی، تربیت و بلوغ اعتقادی افراد جامعه است و بعد از رصد به فضای تربیتی کشور ما تهاجم می کنند و هدفشان براندازی نظام در این حوزه است.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با تصریح بر اینکه تهاجم نرم علمی غرب با استفاده از رسانه های الکترونیک و فضای مجازی جغرافیای دانش آموزان ایرانی و عزت ملی کشور ما را مورد هدف قرار داده و هدفشان تغییر ساختار هویت دینی، ملی است، اظهار کرد: کمیته های همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش خط مقدم و مقدس در برابر تهاجم نرم علمی غرب است و کار در حوزه علمیه و آموزش و پرورش و همکاری این دو بخش نیازمند یک کار بنیادین و دارای نگاه دانشی و داشتن روحیه جهادی است که می بایست استمرار داشته باشد.

 

40 سالگی انقلاب آغاز بعثت و تکامل انقلاب است

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران به آغاز دوران بعثت و تکامل خود رسیده است، تصریح کرد: 40 سال استواری و بقاء انقلاب نشان از پیروزی ما است و همچنان شعارهای این انقلاب نیز تغییر نکرده است و الحمدالله انقلاب ما، آموزش و پرورش و حوزه های علمیه ما پا بر جا است البته آسیب دیده ایم ولی زمین نخورده ایم و در این سال ها تلاش های خوبی شده است.

 

امام جمعه بوشهر با عنوان اینکه حوزه علمیه تنها نهادی است که اسلام شناسی تخصصی را انجام می دهد، تاکید کرد: می بایست یک برنامه با برنامه ریزی دقیق، دانش بنیان و با نگاه آرمانی در عرصه نهاد تعلیم و تربیت طراحی شود که محصول آن یک فرد مومن، با تقوا، با مرجعیت علمی، مروج و مدافع فرهنگ دینی نظام خود در جهان و حامی ملت و کشور خودش باشد.

 

وی عنوان کرد: منابع انسانی هم در عرصه علم و هم در عرصه تربیت مولفه قدرت است و نظم آینده جهانی و مهندسی آن بر اساس مولفه قدرت انجام می شود و منابع انسانی به عنوان مولفه های قدرت در جامعه هستند.

 

اسارت و انحصار علم؛ خیانت به جامعه بشری

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر اظهار کرد: کسی که چیزی را کشف کند این علم برای او تعهد می‌آورد که آن را به جامعه ارائه کند و در قبال حراست از حریم اجتماع و جامعه بشری، طرحی بیاندیشد و به همین خاطر علم مایه تعهد است و این یک مقوله ای که در تمامی مجامع علمی جهان و طول تاریخ بر آن اذعان داشته اند و در بحث فلسفه علم نیز تمامی فلاسفه به آن معتقد هستند و یکی از تعهدات خداوند نسبت علما این است که علم خود را نشر دهند و حبس، اسارت و آپارتاید و انحصار علم، خیانت به جامعه بشری است و لذا یکی از بزرگترین رسالت علما نجات جامعه بشری از سقوط در باتلاق دنیا گرایی و دنیاگرایان و ایجاد بستر برای صعود در مسلک کمال انسانی به معراج بشری است.

 

پیامبر اسلام (ص) بَشِيرًا وَنَذِيرًا بود

علیرضا حاجیان‌زاده، مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در این آئین با اشاره به اینکه بشارت و انذار به عنوان مهم ترین و اصیل ترین بخش دعوت به اسلام ناب که در روش های تربیتی قرآن آمده است، اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) بَشِيرًا وَنَذِيرًا بودند و امت را به رحمت الهی مژده و بشارت می دادند.

 

وی با بیان اینکه در ذکر کلمه توحیدی «لا إله إلّا اللّه» هم تاکتیک جاذبه و دافعه نهفته است، افزود: قرآن بهشت و جهنم و عذاب و رحمت واسعه الهی را به عنوان یک شیوه تربیتی در کنار هم معرفی می کند.

 

4 محور روش تبلیغی و تربیتی

حاجیان‌زاده با ابراز اینکه روش تبلیغی و تربیتی باید بر محور خوف، رجاء، جاذبه و دافعه باشد، گفت: میزان بشارت و انذار در روش تبلیغی و تربیتی برای دانش آموزان باید بر اساس شرایط اجتماعی و سنی مخاطب پیش بینی و برنامه ریزی شود.

 

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مخاطب شناسی از اصول کار تبلیغ است و وزن بشارت باید از انذار بیشتر باشد، عنوان کرد: فصاحت و بلاغت در کنار علم دانایی دارای جایگاه ویژه ای است و مربی ما بعد از ایجاد شرایط، فضاسازی و دعوت؛ در کنار علم باید مهارت جهت ارائه داشته باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تعلیم و تکنیک روش تبلیغ و تربیتی حوزه کودک باید به بخش بشارت بیشتر دقت شود، اظهار کرد: اجتهاد، صدق، ورع، پرهیزگاری محصول تلاش، ایمان و توکل به خدا است و در فرایند تربیتی نقش مهمی دارد و مربی روحانی باید زیبایی های خداشناسی و ایمان با استفاده از تکنیک های مهارتی تبلیغ در مدارس و مراکز آموزشی قوی تر و غنی تر ارائه و بیان کند.

 

سند تحول بنیادین؛ سند راه سنگر مقدس تعلیم و تعلم

ناصر کرمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در ای مراسم با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند راه سنگر مقدس تعلیم و تعلم است، گفت: جوانان آینده مقدرات این جامعه را به عهده دارند و باید روش ها و نسخه های نوین آموزشی آنها را تربیت علمی و ایمانی کنیم تا مانع از نفوذ دشمن به قلوب پاک نسل آینده گردد.

 

ممانعت طاغوت از حضور روحانیت در مدارس و مراکز دانشگاهی

حجت الاسلام سید علی حسینی، امام جمعه بندر دیر در این گردهمایی با اشاره به اینکه انبیاء الهی برای انسان سازی و هدایت امت آمدند، خاطرنشان کرد: در زمان طاغوت و قبل از انقلاب روحانیت را به مدارس و مراکز دانشگاهی راه نمی دادند ولی یکی از دستاوردها و پیروزی های انقلاب اسلامی این بود که به برکت این انقلاب روحانیت در فضای مدارس و مراکز آموزش عالی امکان حضور پیدا می کنند و لذا تربیت انسان های مومن، خلاق، مبتکر و شجاع یکی از دستاورده های انقلاب اسلامی است.

 

امام جمعه بندر دیر با اشاره با اینکه کار روحانیت حوزه علمیه در مدارس آموزش و پرورش یک کار فرهنگی است، افزود: جنگ رسانه ای دشمن و تحریم اقتصادی یکی از آسیب های اجتماعی جبهه دشمن نفوذگر است و روحانی مربی پرورشی مدارس هستند و حضور روحانیت در فضای مراکز آموزشی به منظور پرورش و تربیت ایمانی نسل آینده ساز انقلاب اسلامی است.

 

کمرنگی اعتبارات مسائل پرورشی و تربیتی

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دیر با اشاره به اینکه قوانین جدید آموزش و پرورش به عنوان موانعی در مسائل اردویی، راهپیمایی مناسبتی و حضور دانش آموزان در نمازجمعه شده است، عنوان کرد: آموزش و پرورش در این بخش با برنامه ریزی صحیح این موانع را اصلاح و مرتفع کند و سعی کنند کمک های اعتباری مناطق انرژی پارس جنوبی را به مسائل پرورشی و تربیتی در کنار کمک های مالی به نخبه پروری و تقویت کلاس های کنکور نیز اختصاص داده شود.

 

سیروس فتحی، معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان بوشهر در این مراسم با  اعلام اینکه جشن عبادت پایه سوم دختران و پایه هشتم پسران در این استان برگزار شد، گفت: 123 نفر روحانی خانم و 77 نفر روحانی آقا به عنوان مشاورین مذهبی در مدارس استان بوشهر به فعالیت مهارت آموزی تبلیغی و دینی مشغول هستند.

 

اجرای طرح شهید دانش آموز بهنام محمدی در 60 مدرسه

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به اینکه درس امام شناسی و مرجع شناسی به زودی در مدارس بوشهر آغاز خواهد شد، افزود: طرح گفتمان دینی در قالب 1400 برنامه فرهنگی با مشارکت اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان با همکاری گروه جهادی انوار طاها حوزه علمیه اجرایی می شود و همچنین طرح شهید دانش آموز بهنام محمدی در 60 مدرسه اجرا شده است.

 

حجت الاسلام حسن مصلح، رئیس شورای فرهنگ عمومی و امام جمعه برازجان در این گردهمایی سالروز قیام 19 دی را گرامی داشت و اظهار کرد: جذب دانش آموزان به مساجد و مراکز دینی، توسعه مدارس امین، تجلیل از دانش آموزان برتر علمی و قرآنی مساجد و فعالیت بیش از 50 نفر مشاورین امین در مدارس بخشی از فعالیت های کمیته های همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در شهرستان دشتستان است.

 

عمده مشکلات مشاورین مذهبی

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان به عمده مشکلات مشاورین مذهبی در مدارس شهری و روستایی پرداخت و گفت: وسله ایاب و ذهاب، تامین حق الزحمه نبود جوایز و امکانات تشویقی جهت جذب جامعه هدف و عدم به کارگیری روحانین و طلاب حوزه علمیه در مدارس به عنوان مربی پرورشی از عمده مشکلات مشاورین مذهبی در این شهرستان است.

 

حجت الاسلام مصلح در پایان اظهار کرد: نقش حوزه علمیه با همراهی والدین در نهاد خانواده بسیار می تواند موثر و تاثیرگذار باشد.

 

 

خاطرنشان می شود: در این آئین از آیت الله صفایی بوشهری به منظور اینکه استان بوشهر در کمیته های همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در سالجاری حائز مقام اول کشوری شده بود از سوی وزیر آموزش و پرورش تجلیل به عمل آمد.

 

پایان پیام/518

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

امام جمعه موقت بوشهر:

حضرت زینب (س) نماد ولایتمداری و پیامدار قیام حسینی بود

امام جمعه موقت بوشهر: اهل بیت عصمت و طهارت (ع) معدن رسالت و علم الهی هستند و همچنین حضرت زینب کبری (س) نماد ولایتمداری و ایمان به معبود و پیامدار و پیامبر قیام حسینی و شهدای محرم است.

اخبار برگزیده شبستان