خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

الخميس ١٩ شعبان ١٤٤٠

Thursday, April 25, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۱۶:۳۶ شناسه خبر : ۷۵۲۶۱۵
زندی:
فضای مجازی در زمینه مطالعه کارکرد دوگانه دارد
یک شاعر با بیان این که مطالعه در فضای مجازی سطحی و پراکنده است، گفت: صفحات اجتماعی همچون سفره ای است که خواننده به مطالب مختلف ناخنک می زند و سیر نمی شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، اهمیت کتاب و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست. کتابخوانی با افزایش آگاهی افراد باعث آرامش، افزایش توانمندی ها و بهبود عملکرد آنها در موقعیت های مختلف زندگی می شود. تحقیقات نشان داده است که مطالعه نه تنها بر زندگی امروز فرد که آینده وی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. گفتگویی با «مریم زندی» از شاعران کشورمان درباره کتابخوانی و عوامل موثر در افزایش و کاهش آن ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

 چه نهادهایی در ترغیب و تشویق افراد جامعه به کتاب و کتابخوانی نقش دارند؟

در درجه اول خانواده ها نقش تاثیرگذاری در افزایش سرانه مطالعه در کشور دارند. بعد از خانواده، تمام نهادها بر حسب وظیفه ای که دارند، می توانند به افزایش میزان مطالعه افراد کمک کنند که در میان آنها وزارت آموزش و پرورش، رسانه ها به خصوص تلویزیون بیشترین سهم را دارند.

 

خانواده ها چگونه می توانند فرزندان خود را به کتاب و کتابخوانی تشویق کنند؟

خانواده نقش بسزایی در ترغیب بچه ها به کتاب و کتابخوانی دارند. بچه ها هر مساله ای را از والدین خود می آموزند و از آنها الگو برداری می کنند. وقتی بچه ها ببینند که والدین آنها کتاب می خوانند مسلما نسبت به کتاب کشش پیدا می کنند و مطالعه را به عنوان بخشی از زندگی خود می پذیرند. والدین باید فرزندان خود را به کتابخوانی عادت دهند و از سنین پایین برای آنها کتاب بخرند. وقتی مساله ای از کودکی در فرد نهادینه می شود تا بزرگسالی همراه اوست. بر این اساس بچه ای که عادت و علاقه به کتاب داشته باشد در بزرگسالی هم با کتاب مانوس خواهد بود.

 

آیا فضای مجازی در کاهش سرانه مطالعه در کشور نقش دارد؟

فضای مجازی یک مزیت دارد.حداقل مزیت فضای مجازی این است که  افرادی که اصلا مطالعه ندارند و روزی دو خط هم کتاب نمی خوانند ، در این فضا داستان کوتاه و شعری می خوانند. اگر مطالعه را صرفا کتاب خواندن ندانیم، افراد به خصوص خانم های خانه دار مطالب بسیاری در حوزه های کودک ، خانواده ، آشپزی و روانشناسی را در صفحات مجازی می خوانند. بعضی افراد آنقدر کم مطالعه می کنند که با املای کلمات هم بیگانه شدند. فضای مجازی فرصتی را برای این عده افراد فراهم می کند که روزانه زمانی را به مطالعه بپردازند.

 

پس معتقدید که فضای مجازی باعث افزایش مطالعه  افراد جامعه می شود؟

فضای مجازی هم می تواند باعث افزایش مطالعه افراد شود و هم کاهش مطالعه آنها. در حقیقت فضای مجازی علاوه بر مزایا، معایبی هم دارد. فضای مجازی عین دریا به عمق یک سانت است. مطالعه در فضای مجازی سطحی است و از عمق کافی برخوردار نیست. از طرفی مطالب در فضای مجازی پراکنده است. صفحات اجتماعی همچون سفره ای است که خواننده آن فقط به مطالب مختلف ناخنک می زند و سیر و راضی هم نمی شود. فضای مجازی حوصله مخاطب را کم کرده است و او دیگر حوصله خواندن کتاب 200 صفحه ای را ندارد. افراد به گوشی خود رجوع می کنند. در صفحات اجتماعی مطالب زیاد و متنوع است و همین برای عده ای جذابیت دارد. بدین ترتیب خواننده سطحی شده و به سمت کتاب جذب نمی شود. مساله دیگر این است که فضای مجازی غلط های املایی را زیاد کرده است. در فضای مجازی دیده می شود که هر مطلبی را به بزرگی نسبت می دهند، به عنوان مثال به دروغ اشعاری را به فلان شاعر نسبت می دهند. مصداق بارز این دروغها این است که جملات زیادی را به اشتباه به حسین پناهی و دکتر شریعتی نسبت می دهند. کسانی که بیشتر وقت خود را در صفحات مجازی می گذرانند، دچار خودبزرگ بینی می شوند و خود را علامه دهر فرض می کنند. چنین افرادی  فکر می کنند با مطالعه مطالب مختلف در صفحات مجازی آگاهی زیاد بدست آورده اند و خود را بی نیاز از کتاب ، مطالعه کتاب و دوره های آموئزشی در حوزه های مختلف می دانند.

 

نقش کتابخانه های عمومی در ترویج کتابخوانی چیست؟

متاسفانه کتابخانه های عمومی کم هستند به خصوص این مساله در مناطق پایین شهر و نقاط محروم زیاد است. در صورتی که باید برعکس باشد. کسانی که در مناطق بالای شهر زندگی می کنند برای خرید کتاب توان مالی دارند. باید کتابخانه ها بیشتر در مناطق محروم و روستا ساخته شود تا دسترسی افرادی که توان مالی کمی دارند به کتاب ایجاد شود. کتابخانه های عمومی با یک مشکل مواجه هستند و آن این است که همه جور کتاب ندارند. کتابخانه عمومی باید به روز باشد و انواع کتابها از نویسندگان و ناشران مختلف را داشته باشد تا افراد با سلیقه های مختلف بتوانند کتاب تهیه کنند.

 

افزایش یا کاهش آثار ترجمه نسبت به تالیف در کتابخوانی افراد چه تاثیری دارد؟

از نویسندگان باید حمایت شود در غیر این صورت شاهد افزایش کارهای ترجمه خواهیم بود. وقتی آثار تالیفی کم شود، عرضه هم کاهش می یابد و در نتیجه تقاضا هم کم می شود.

 

رسانه ها چگونه می توانند افراد جامعه را به کتاب و کتابخوانی ترغیب کنند؟

تبلیغ در رسانه ملی بهترین شکل تبلیغ است. کتابها باید در فیلم ، سریال و تیزرهای تبلیغاتی مطرح شوند. برنامه های مختلف در صدا و سیما باید تدارک دیده شود. برنامه سازان باید از نویسندگان دعوت کنند که درباره اثر خود توضیح دهند، بدین ترتیب مردم متوجه می شوند که چه کتابهایی پاسخگوی نیاز آنهاست و آنرا تهیه می کنند. در فیلم ها و سریال ها نشان داده شود که شخصیت ها اهل مطالعه هستند. در رسانه ملی کتابهای صوتی هم تبلیغ شود . در ترافیک و ماشین و مترو می توان به کتاب صوتی گوش داد و از اتلاف وقت جلوگیری کرد. شیوه دیگر تبلیغ کتاب از سوی هنرمندان، ورزشکاران و چهره های مطرح و محبوب مردم است. در زمینه تبلیغ کتاب در رادیو و تلویزیون و سایر رسانه ها کار شده است اما این کارها کافی نیست و از طرفی کارهای تبلیغاتی باید مستمر باشد تا موجب ایجاد فرهنگ شود.

 

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

با نگاهی به حواشی مسابقه تلویزیونی « برنده باش»

از استفتاء آیت الله مکارم تا انتقاد رهبر انقلاب از بخت آزمایی در صداوسیما

حواشی مسابقه برنده باش با استفتاء آیت الله مکارم شیرازی درباره این مسابقه و قمار خواندن آن و البته انتقاد مقام معظم رهبری از رسانه ملی در جمع کارگران ادامه دارد.

اخبار برگزیده شبستان