خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷

الاثنين ٨ ربيع الثاني ١٤٤٠

Monday, December 17, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان :   ۱۳۹۷/۸/۲۶ - ۰۸:۵۵ شناسه خبر : ۷۴۰۲۰۵
گفت و گوی اختصاصی شبستان با حجت الاسلام حیدری آقایی
تحلیل امام حسن عسکری (ع) از دشمنی بنی امیه و بنی عباس با اهل بیت (ع)
بنی عباس مقارن تولد امام مهدی بودند و آن قدر جاسوس داشتند که هر زن علویه ای که از اهل بیت باردار می شد رصد می کردند که نکند آن بچه به دنیا بیاید.

خبرگزاری شبستان گروه قرآن و معارف: تحلیلی که امام عسکری (ع) از دشمنان دارند تحلیل بسیار دقیقی است. در طول 250 – 260 سال حیات ائمه، بنی امیه و بنی عباس دشمن ائمه اطهار بودند و از یک حیث بنی عباس که خود را عموزادگان ائمه می دانستند و ادعای همراهی داشتند دشمنی عمیق تری نسبت به امامان معصوم داشتند. در تحلیلی که حضرت بیان می کنند می فرمایند قَد وَضَعَ بَنو اُمَيَّةَ وبَنُو العَبّاسِسُيوفَهُم عَلَينا لِعِلَّتَينِ/ می فرماید هم بنی امیه و هم بنی عباس شمشیرهاشان را علیه ما کشیده اند بعد در ادامه دو دلیل برای این امر می آورند. اول این که آن ها می دانند که حقی بر خلافت ندارند. امام می فرماید در واقع هم بنی امیه و هم بنی عباس می دانستند که با وجود ائمه حقی بر خلافت ندارند و خلافت از اهل بیت است و همواره می ترسیدند که ما بر موضع خلافت قرار بگیریم. یعنی همواره مراقب و مترصد بودند که نکند ما ادعای خلافت کنیم.

دلیل دومی که حضرت برای دشمنی بنی امیه و بنی عباس با ائمه بیان می کنند این است که حضرت تصریح می کنند که این ها از اخبار متواتر آگاه بودند که پایان حکومت طاغوت و پایان حکومت سلاطین جبار به دست امام مهدی (عج) است چون این را می دانستند و شک نداشتند که خودشان ظلم می کنند به خاطر همین تلاش می کردند که اهل بیت پیامبر (ص) را از بین ببرند و نسل فرزندان پیامبر را نابود و منقرض کنند این ها به نسل کشی دست زدند تا مبادا امام مهدی(عج) متولد شود.

آنچه در ادامه می آید بخش دوم و پایانی گفتگوی خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین  محمود حیدری آقایی کارشناس تاریخ اسلام درباره مهم ترین اقدامات امام حسن عسکری (ع) در دوره حیات پربرکت شان است.

 

در بخش پیشین گفتگو که درباره اقدامات امام حسن عسکری (ع) برای زمینه چینی و آماده سازی ذهن شیعیان برای آغاز دوره غیبت نکاتی را می فرمودید به ذهنم رسید ک ائمه ما در حقیقت به حق دعوت می کنند نه به خود و این است که یک معصوم با همه عظمت خود زمینه ساز ظهور معصومی دیگر می شود و این ارزش والایی است.

بله همچنان که اشاره شد امام عسکری علیه السلام حتی وقتی فعالیت علمی دارند و به یاران نامه نگاری می کنند اما در حقیقت منظور از آن فعالیت های علمی و تربیتی آماده کردن ذهن شیعیان است که امام بعدی این شخص است و این خصوصیات را دارد و غیبت او طولانی خواهد بود. مساله مهم است که این قدر مورد تاکید حضرت قرار می گیرد.

نکته دیگر این که از حضرت سوال می شود که آن روایاتی که از پدران شما به ما رسیده که زمین هیچ وقت از حجت خداوند خالی نمی شود  و هر کس که امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است آیا این روایات صحیح است حضرت می فرماید«إِنَّ هَذَا حَقٌّ کَمَا أَنَّ النَّهَارَ حَقُّ» / همچنان که روز روشن است این مساله هم مثل روز روشن است و بعد سوال می پرسند که خب این امام بعد از شما کیست حضرت نام فرزندشان حضرت مهدی (عج) را بر زبان جاری می کنند و می فرمایند: «من مات بغیر امام مات میته جاهلیه»/ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد در جاهلیت مرده است و سپس حضرت به این نکته اشاره می کنند که امام عصر غیبتی دارد که افراد جاهل در آن حیرت زده اند و دشمنان در آن هلاک می شوند و تعیین کنندگان وقت برای ظهور دروغ می گویند. امام در ادامه می فرماید سپس من می بینم که او خروج می کند در حالی که پرچم های سفیدی بالای سر او در نجف و کوفه به اهتزاز درآمده است.

در واقع آن قدر مساله غیبت مهم است و حضرت می داند که عده زیادی نمی توانند به درستی تحلیل کنند که این گونه با قاطعیت درباره غیبت سخن می گویند.

آن وجه سیاسی حیات امام حسن عسکری علیه السلام را چطور می بینید؟

تحلیلی که امام عسکری (ع) از دشمنان دارند به نظرم تحلیل بسیار دقیقی است. در طول 250 – 260 سال حیات ائمه، بنی امیه و بنی عباس دشمن ائمه اطهار بودند و از یک حیث بنی عباس که خود را عموزادگان ائمه می دانستند و ادعای همراهی داشتند دشمنی عمیق تری نسبت به امامان معصوم داشتند. در تحلیلی که حضرت بیان می کنند می فرمایند قد وضع بنو امیه و بنو عباس سیوفهم علینا / می فرماید هم بنی امیه و هم بنی عباس شمشیرهیشان را علیه ما کشیده اند بعد در ادامه دو دلیل برای این امر می آورند. اول این که آن ها می دانند که حقی بر خلافت ندارند. امام می فرماید در واقع هم بنی امیه و هم بنی عباس می دانستند که با وجود ائمه حقی بر خلافت ندارند و خلافت از اهل بیت است و همواره می ترسیدند که ما بر موضع خلافت قرار بگیریم. یعنی همواره مراقب و مترصد بودند که نکند ما ادعای خلافت کنیم. دلیل دومی که حضرت برای دشمنی بنی امیه و بنی عباس با ائمه بیان می کنند این است که حضرت تصریح می کنند که این ها از اخبار متواتر آگاه بودند که پایان حکومت طاغوت و پایان حکومت سلاطین جبار به دست امام مهدی (عج) است چون این را می دانستند و شک نداشتند که خودشان ظلم می کنند به خاطر همین تلاش می کردند که اهل بیت پیامبر (ص) را از بین ببرند و نسل فرزندان پیامبر را نابود و منقرض کنند این ها به نسل کشی دست زدند تا مبادا امام مهدی ما متولد شود.

انسان وقتی این عبارات امام حسن عسکری علیه السلام را می خواند یاد داستان فرعون می افتد که چطور می خواست از تولد حضرت موسی جلوگیری کند در حالی که فالله خیر حافظا و هم ارحم الراحمین. این جماعت هم دست کمی از فرعون نداشتند.

همین طور است. بنی عباس مقارن تولد امام مهدی بودند و آن قدر جاسوس داشتند که هر زن علویه ای که از اهل بیت باردار می شد رصد می کردند که نکند آن بچه به دنیا بیاید.  امام وقتی این همه را روایت می کنند در ادامه می فرماید: این ها مکر کردند اما خداوند هم مکر می  کند و وقتی خداوند اراده می کند که نورش به تمام و کمال ساطع شود ولو این که مشرکان کراهت داشته باشند این نور را عالمگیر می کند . حضرت در این جا اشاره ای هم به دشمنی با اهل بیت دارند که از همان ثقیفه شروع شد و سرانجام به نسل کشی رسید که مبادا منتقم الهی متولد شود. از همین روست که در این دوره حساس حضرت این همه بر روی غیبت تاکید دارند.   

پایان پیام/187

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آیت الله عباس کعبی:

وحدت عملی حوزه و دانشگاه، تقسیم کار و پروژه مشترک می طلبد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: زمینه های وحدت به صورت بالقوه در دو نهاد حوزه علمیه و دانشگاه وجود دارد اما اگر می خواهیم این وحدت عملی شود به تقسیم کار و طراحی پروژه مشترک نیاز داریم تا به سمت آن آرمان های مشترک حرکت کنیم.

اخبار برگزیده شبستان