خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸

الأربعاء ٢٠ رجب ١٤٤٠

Wednesday, March 27, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۷/۸/۲۳ - ۱۰:۳۶ شناسه خبر : ۷۳۹۶۴۴
یک نویسنده مطرح کرد:
ویژگی های مشترک هری پاتر و ارباب حلقه ها با«دروازه مردگان»
رجبی با بیان اینکه سویه هایی از «بوف کور« در«دروازه مردگان» وجود دارد، گفت: شاه آبادی دراین کتاب نسبت به مرگ جهت گیری مذهبی و حتی ایدئولوژیک نداشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «مهدی رجبی»، عصر دیروز(سه شنبه 22 آبان) در نشست نقد و بررسی دروازه مردگان که در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: «دروازه مردگان» یک کتاب اجتماعی قدرتمند است که چهارچوب و ساختارش بر اساس وحشت و فانتزی بنا نشده است.

 

این نویسنده با بیان اینکه کتاب های هری پاتر و ارباب حلقه ها 6-7 ویژگی دارند، عنوان کرد: یکی از ویژگی های این کتاب ها اهمیت آنها در گسترش واژه لغات است. این ویژگی را می توان در دروازه مردگان دید. ویژگی دیگر تاکید بر ارزش علم و اهمیت سفر است که این مسئله در رمان دروازه مردگان تاکید شده است. شخصیت علمی دروازه مردگان همیشه مسافر است، در واقع اهمیت سفر در کسب تجربه در کتاب دروازه مردگان مشهود است. پرورش قوه تخیل ویژگی سوم کتاب های هری پاتر و ارباب حلقه هاست. وقتی بچه ها کتاب نخوانند، قدرت تخیل آنها افزایش نمی یابد. در دروازه مردگان از تخیل نیز استفاده شده است. ویژگی دیگر کتاب های هری پاتر و ارباب حلقه ها تمجید از ارزش هایی مثل فداکاری، مهربانی و محبت است که این را نیز در دروازه مردگان می بینیم. فرهنگ به عنوان دغدغه شاه آبادی در کتاب دروازه مردگان مطرح شده است. شخصیت اصلی داستان به نوعی نسبت به علم و دانش بشارت می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه رمان به نوعی جعل تاریخ هم هست، بیان کرد: شخصیت اصلی کتاب دروازه مردگان حکم پیر خردمند را دارد و خیلی شخصیت داستانی نیست. مسئله دیگر این است که در این رمان جای زنان خیلی خالی است. از آقای شاه آبادی که کتاب «لالایی برای دختر مرده» را نوشته بعید است که در رمانش به حضور زنان و یا دختران نپردازد. مسلما نویسنده نمی تواند 600 صفحه خاطره بگوید برای همین از تکنیک های روایی استفاده می کند. از اسم و تصویر کتاب معلوم است که مضمون مرگ است. ما در دروازه مردگان با سه مرگ مواجه هستیم. تم مرگ در کتاب تکرار شده است یک ناهمگنی در زبان وجود دارد. تشخص روایی زبان ها در این کتاب باید تقویت می شد.

 

رجبی با اشاره به اینکه سویه هایی از «بوف کور» در کتاب دروازه مردگان به چشم می خورد، افزود: یک نوع وام گیری از بوف کور در این اثر هست. نویسنده نه جهت گیری مذهبی و نه جهت گیری ایدئولوژیک نسبت به مرگ دارد. یک مسئله خوب دیگر در دروازه مردگان وام گیری از سینما است. معلوم است که نویسنده به سینما علاقه دارد و ارجاع نامحسوسی در داستان خود داشته است. از طرفی کهن الگوی سفر را در دروازه مردگان داریم. فرد باید سختی هایی بکشد، رنج هایی تحمل کند تا بتواند به رستگاری و آزادی برسد. نویسنده نشان داده است که گریزی از تجربه نیست انسانی رستگار می شود که خود را تطهیر کند.

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

اخبار برگزیده شبستان