خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸

الخميس ١٤ رجب ١٤٤٠

Thursday, March 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۷/۸/۲۲ - ۰۹:۰۶ شناسه خبر : ۷۳۹۳۲۶
یک کارگردان تئاتر:
«۴۰ سال تئاتر ایران» منتشر می شود/ خلأ پژوهش داریم
اکبرلو با بیان اینکه هنرمندان ما نمی دانند چند فیلم بازی کرده اند و نویسندگان نمی دانند چند کتاب نوشته اند، گفت: ما گذشته را رها کردیم و به همین دلیل اشتباهات گذشته را تکرار می کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «منوچهر اکبرلو» عصر دیروز (دوشنبه 21 آبان) در نشست معرفی و بررسی کتاب زندگی و آثار جبار باغچه بان، آغازگر تئاتر کودک و نوجوان در ایران که در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: این کتاب زیر نظر بنیاد نمایش کودک منتشر شده است، بنیاد نمایش کودک یک بنیاد غیردولتی است. این کتاب به مناسبت صد سالگی تئاتر کودک در ایران منتشر شده است.

 

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر عنوان کرد: در سال 1298 باغچه بان در مهد کودکی در مرند نخستین نمایش کودک را اجرا می کند. این اولین تئاتری بود که برای کودکان، درباره کودکان و با کودکان شکل گرفت. تئاتر کودک یکی از شاخه های مهم تئاتر است و تئاتر یکی از ریشه های فرهنگسازی در جامعه محسوب می شود.

 

وی با اشاره به شناخت کم نسبت به جبار باغچه بان اظهار داشت: متاسفانه هیچ مکان و خیابانی به نام این شخصیت بزرگ نداریم البته اقداماتی در این راستا در حال انجام است که زحمت آن را آقای اردشیر صالح پور می کشند. مردم ما شناختی از مرحوم باغچه بان ندارند و تنها چیزی که از ایشان می شناسند این است که باغچه بان معلم ناشنوایان بوده است و از سایر فعالیت های ایشان بی خبر هستیم.

 

اکبرلو خاطرنشان کرد: با توجه به گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی کتابی با عنوان چهل سال تئاتر ایران را در دست انتشار دارم که در آینده ای نزدیک به چاپ می رسد. خلأ پژوهش را با پوست و خون خود درک کردم. متاسفانه ما ایرانی ها عادت نداریم کارهایی که می کنیم را یادداشت و دسته بندی کنیم حتی مدیران هیچ چیز را ثبت و ضبط نمی کنند. به عنوان مثال هنرمندان ما نمی دانند چند فیلم و سریال بازی کردند و یا نویسندگان ما نمی دانند چند کتاب نوشتند. ما گذشته را رها کردیم و این مسئله آسیب زا است. یکی از مهمترین آسیب های آن تکرار گذشته است. در تعامل یا تقابل با دولت ها در گذشته کارهایی صورت گرفت که به شکست منجر شد و این مسایل مدام تکرار می شود.

 

این پژوهشگر با بیان اینکه تاریخ شفاهی در حال رواج است، تصریح کرد: اگر به نمایشنامه های باغچه بان رجوع کنیم می بینیم که ایشان چگونه با کودکان رفتار می کرده خیلی کارها را همین الان ما بچه بازی می دانیم اما ایشان آن زمان یعنی 100 سال پیش تئاتر کودک را در ایران شروع کرد. در واقع باغچه بان شروع کننده تئاتر کودک و همچنین نمایش خلاق بود و اولین تئاتر عروسکی ایران را پایه گذاری کرد در زمانه ای که تحصیل کودکان به ویژه دختران زشت بوده است. باغچه بان الهام بخش هنرمندان، رمان نویسان و سازندگان فیلم و سریال شده است. باغچه بان آنچه به عنوان تاریخ سیاسی بود را به رمان تبدیل کرد.

 

 

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

فولادوند پیشنهاد کرد

سفر به جنگل های هیرکانی با «سايه هيولا»/ درخت ها را باید دربرگرفت

یک نویسنده با بیان اینکه «زناني كه دنيا را تغيير دادند» برای نوجوانان پسر و دختر کتابی خواندنی است، گفت: این کتاب درباره شناخت آدمها و شجاعتشان، پيروزي بر محدوديت ها و انكارهاست.

اخبار برگزیده شبستان