خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷

الثلاثاء ١١ ربيع الأوّل ١٤٤٠

Tuesday, November 20, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - حوزه های علمیه زمان :   ۱۳۹۷/۸/۱۷ - ۱۹:۵۷ شناسه خبر : ۷۳۸۴۱۵
استاد حوزه علمیه:
ولایتعهدی امام هشتم سبب شادی شیعیان شد به همین دلیل به او لقب رضا دادند
استاد حوزه علمیه گفت: وقتی امام رضا(ع) ولیعهد شدند دل شیعه از این خبر خوشحال می‌شود به همین دلیل امام هشتم مرضی شیعه شده و به ایشان لقب رضا را دادند. اگرچه در همین ولیعهدی نیز مکر و حیله مامون نهفته بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین حسین قرنی استاد حوزه علمیه به مناسبت دهه آخر ماه صفر در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: ائمه طاهرین(ع) افزون بر لقب‌ها عناوین مشترکی که برای آنها است هر امامی لقب خاصی دارند.

وی با بیان اینکه لقب مفهوم ندارد یعنی اگر گفتیم امام ششم صادق است امام هفتم صادق نیست بلکه امام ششم به میزان امام هفتم کاظم و صادق هستند، عنوان کرد: بروز این ملکات و خصوصیات تحت تاثیر شرایط نظامی، سیاسی، اجتماعی، عبادی و اخلاقی قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی با بیان اینکه امام هشتم در بین ائمه معصومین(ع) سه لقب خاص دارند که معروف‌ترین لقب ایشان رضا است که حتی بر اسم ایشان سبقت گرفته است، اظهار داشت: لقب دیگر ایشان که در عرف خاص مطرح بوده لقب عالم است که به عالم آل محمد معروف شدند. لقب دیگر ایشان رئوف است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه درباره لقب رضا(ع) دو تفسیر وجود دارد، بیان داشت: در یک تفسیر رضا به معنای اسم مصدر یعنی راضی است یعنی امام هشتم سمبل رضا است، رضا به معنای اسم مفعول یعنی مرضی و مرتضی است.

وی در توضیح رضا به معنای اسم مصدر، گفت: یکی از ابعاد شخصیتی انسان کامل و مقامات سلوکی انسان‌ها به سوی خداوند مقام رضا است. در عرفان و حکمت عملی یکی از مقامات مقام رضا است که انسان در مقابل مقدرات الهی نه تنها خم به ابرو نیاورد بلکه با آغوش باز مقدرات الهی را پذیرا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی افزود: از نشانه‌های عارف این است که هرگز طراوات، نشاط و شادابی از چهره او برچیده نمی‌شود، امام صادق(ع) فرمودند مومن همواره چهره گشاده و لبخند بر لب و غم را در قلب خود دارد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: امام حسین(ع) هرچه سختی و مصیبت در کربلا دریافت می‌کنند چهره او برافرخته‌تر می‌شود و این همان مقام رضا است.

وی با بیان اینکه مقام رضا فوق مقام صبر و حتی توکل است، اظهار داشت: در درجه اول ائمه طاهرین(ع) و سپس شیعیان آنها از روز بعد وفات پیامبر(ص) گرفتار مضیقه و تنگناهای عظیمی شدند. محاصره‌های اقتصادی برای شیعه از همان ابتدا تا امروز بوده است. در کربلا افزون بر تشنگی حتی گرسنگی هم وجود داشت اما هیچ کدام دم از گرسنگی نزدند چراکه آنان دارای عزت بودند.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی افزود: وقتی امام رضا(ع) ولیعهد شدند دل شیعه از این خبر خوشحال می‌شود به همین دلیل امام هشتم مرضی شیعه شده و به ایشان لقب رضا را دادند. اگرچه در همین ولیعهدی نیز مکر و حیله مامون نهفته بود.

 

پایان پیام/487

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

گفت و گوی شبستان با حجت الاسلام حشمتی

گوهرتابناک فاطمه(ص) حاصل ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه (س)

وقتی به تاریخ نگاه می کنیم می بینیم این ازدواج مبارک چه رهاوردها، چه ارمغان های و چه آثار عالی را برای اسلام پدید آورد. از جمله این که گوهر تابناکی در دامان این بانوی بزرگوار پرورش یافت که میوه قلب پیامبر حضرت فاطمه (س) است.

اخبار برگزیده شبستان