خبرگزاری شبستان

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷

السبت ٨ ربيع الأوّل ١٤٤٠

Saturday, November 17, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۷/۸/۱۶ - ۰۹:۱۶ شناسه خبر : ۷۳۸۳۰۷
کارشناس مهدوی بیان کرد
۵۶۰ روایت نبوی به مهدویت اختصاص دارد/اوصاف آخرالزمان در کلام پیامبر(ص)
حجت الاسلام امینی گفت: پیامبر(ص) در روز غدیر ۱۸ فراز از خطبه خود را به امام زمان (عج) اختصاص دادند، یعنی زمانی که ماموریت داشتند تا موضوع مهم ولایت امیرالمومنین(ع) را بیان کنند، به موضوع مهدویت و آخرالزمان نیز پرداختند.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: پیامبر اکرم(ص) به عنوان رهبر و پدر امت اسلام در روایات و مناسبت های مختلفی برای ادامه حیات اسلام و همچنین نشان دادن مسیر صحیح بعد از خود به دوازده امام معصوم(ع) به ویژه امام زمان (عج) اشاره داشته و روشنگری کرده اند؛ از این رو، در سالروز رحلت رسول اعظام(ص) به منظور آشنایی با این روایات و تعاریف حضرت (ص) از منتظر واقعی در آخرالزمان با حجت الاسلام «سید محسن امینی»، کارشناس مهدوی و معاون آموزش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان البرز گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

آیا در سیره کلامی پیامبر (ص) توضیح و صفاتی درباره امام عصر(عج) و آخرالزمان آمده است؟

 

پیامبر(ص) پیرامون مهدویت بیشترین روایات را داشته اند، به طوری که ایشان در بیش از 560 روایت درباره مهدویت و موضوعات مختلف آن شامل: ولادت پنهانی، وضعیت مردم در دوران غیبت، طول عمر و حکومت جهانی امام مهدی(عج)، عدالت و امنیت در دولت کریمه و ... مطالبی را بیان کرده اند که هرکدام از این ها نیازمند تفسیر بوده و در این راستا هرکدام از ائمه معصومین(ع) مباحثی را پیرامون مهدویت بیان کرده اند.

 

اهمیت بیان مباحث مهدوی نزد رسول گرامی اسلام(ص) چگونه بوده است؟

جالب است بدانید که ایشان در روز غدیر 18 فراز از خطبه های خود را به وجود مقدس امام زمان (عج) اختصاص داده اند، یعنی زمانی که ایشان ماموریت داشتند تا موضوع مهم ولایت امیرالمومنین(ع) را بیان کنند، به موضوع مهدویت و آخرالزمان نیز اشاره می فرمایند که متاسفانه دستخوش انحرافاتی قرار می گیرد، به طوری که 70 روز بعد از غدیر، حرف پیامبر(ص) زمین می ماند و امت اسلام به گونه دیگر اداره می شود.

 

چه ویژگی ها و مباحثی پیرامون آخرالزمان در کلام نبوی مورد اشاره قرار گرفته است؟

معصومین (ع) پیش بینی ها و مطالب متعددی پیرامون دوران آخرالزمان و زمان نزدیک به ظهور امام زمان (عج) بیان کرده و پیش بینی هایی از آن زمان ارائه داده اند چنان که امیرالمومنین امام علی(ع) از قول پیامبر(ص) نقل می کنند که فرمودند: «سیَاْتی عَلَی النّاسِ زَمانٌ لا یَبْقی فیهِ مِنَ الْقُرْآنِ إِلاّ رَسْمُهُ وَ مِنَ الاِسْلامِ إِلاَّ اسْمُهُ. مَساجِدُهُمْ یَوْمَئِذ عامِرَهٌ مِنَ الْبِناءِ خَرابٌ مِنَ الْهُدی؛ مردم را روزگاری رسد که در آن از قرآن جز نشان نماند و از اسلام جز نام آن، در آن روزگار ساختمان مسجدهای آنان نو و تازه ساز است و از رستگاری ویران.»

پیامبر(ص) در روایت دیگری پیرامون آخرالزمان می فرمایند: «یَأْتی عَلَی النّاسِ زَمانُ... دینُهُمْ دَراهِمُهُمْ وَهَمُّهُمْ بُطُونُهُمْ، وَقِبْلَتُهُمْ نِساؤُهُمْ وَیَرْکَعُونَ لِلرَّغیفِ وَیَسْجُدُونَ لِلدِّرْهَمِ حَیاری سُکاری، لا مُسْلِمینَ وَلا نَصاری؛ برای مردم روزگاری فرا می رسد که... دین و آئین آنها درهم هایشان و همت آنها شکم هایشان و قبله آن ها زنانشان است. رکوع و سجودشان برای مال دنیاست، در حیرت و مستی خواهند بود و نه مسلمانند و نه نصرانی».

در این حدیث حضرت(ص) به فسادهای آخرالزمان و سردرگمی برخی از مردمان در این ایام اشاره می کنند.

 

آیا پیامبر (ص) اخباری از ویژگی های دوران ظهور حضرت حجت(عج) را نیز بیان کرده اند؟

پیامبر(ص) در روایات متعددی پیرامون این موضوع فرموده اند که امام زمان (عج) زمانی ظهور می کنند که دنیا پر از ظلم و جور شده باشد و ایشان عدل و داد را برپا می کنند به طور مثال ایشان فرموده اند: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا» البته برخی با برداشت اشتباه از این روایت می گویند باید ظلم و جور را در دنیا افزایش داد تا امام زمان (عج) ظهور کنند که این برداشت غلط است زیرا آیات و روایات متعددی در اسلام پیرامون امر به معروف و نهی از منکر و ایجاد صلح و صلاح در جامعه مطرح شده است که با این برداشت از حدیث، تماما زیر پا گذاشته می شود؛ بنابر این حدیث دور شدن از غدیر، مهدویت و ثقلین، گرفتاری در ظلم و ستم است.

براساس این حدیث ظلم و جور زیاد می شود، نه ظالم و ستمگر، لذا ممکن است با ظلم یک ظالم، بسیاری از مردم مظلوم واقع شوند و تحت فشار قرار گیرند.

 

آیا آخرالزمان تماما در روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) به ویژه رسول گرامی اسلام(ص) دورانی سخت و تاریک است؟

پیامبر(ص) در حدیثی به امام علی(ع) می فرمایند: «یا عَلِیُّ! اَعْجَبُ النّاسِ ایمانا وَاَعْظَمُهُمْ یَقینا قَوْمٌ یْکُونُونَ فی آخِرِ الزَّمانِ لَمْ یَلْحَقُوا النَّبِیَّ وُحُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوادٍ عَلی بَیاضٍ؛ ای علی! بدان که شگفت آورترین مردم در ایمان و بزرگترین آنان در یقین مردمی هستند که در آخرالزمان واقع شده اند، پیغمبر را ملاقات نکرده اند و از امام خود محجوبند و همانا به نوشته که خط سیاهی بر صفحه سفید است، ایمان آورده اند.»

در روایتی دیگر نقل شده است که پیامبر(ص) در مجلسی فرمودند: «دلم برای دوستانم تنگ شده است» اصحاب سوال کردند یا رسول الله(ص(! مگر ما دوستان شما نیستیم و ایشان فرمودند : «خیر شما اصحاب من هستید، دوستان من کسانی هستند که در آخرالزمان می آیند و آن قدر ایمان قوی دارند که کار 50 نفر از شما را از جهت فضیلت انجام می دهند و این افراد دوستان من و گرامی ترین افراد امت من هستند» و اصحاب گفتند ما در جنگ های سختی همچون بدر و احد با شما بودیم آیا باز هم آنان برتر هستند و حضرت(ص) پاسخ دادند: «اگر آن مشکلات و سختی هایی که بر آنان وارد می شود، برای شما روی می داد، تاب تحمل نداشتید». که این نشان می دهد افراد صالح و مومن در آخرالزمان دارای چه جایگاهی و برتری نسبت به تمام اصحاب هستند.

 

راه برون رفت از فتنه های آخرالزمان و قرار گرفتن در زمره گرامی ترین افراد امت با تکیه بر سیره نبوی(ص) چیست؟

برای آنکه بتوانیم در زمره این افراد و مومنان در آخرالزمان قرار گیریم باید به آنچه اعتقاد داریم صحیح عمل کنیم و خواسته های پیامبر(ص) در مسائل مختلف اعم از شخصی، اجتماعی، عبادی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را به نحو صحیح و احسن انجام دهیم که در این صورت می توانیم جزء این افراد و منتظران واقعی امام زمان (عج) باشیم و گرفتار فتنه های آخرالزمانی نشویم.

 

آیا پیامبر(ص) در ذیل نقل روایات آخرالزمانی به مردم ایران در این دوران اشاره ای داشته اند؟

پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند:«يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِ سُلطانَهُ؛ مردمى از مشرق قيام مى كنند و زمينه حكومت مهدى(عج) را فراهم مى آورند.» و این روایت در کتب اهل سنت هم بیان شده است که ایشان در ادامه می فرمایند: این قوم از نسل سلمان هستند. البته باید مراقب بود تا تطبیق اشتباهی از این روایات داده نشود زیرا برخی از افراد با این تطابق ها حتی زمان برای ظهور معین کرده و دچار انحراف شدند.

امسال در چهلمین سال انقلاب اسلامی امید داریم که این انقلاب همان انقلاب زمینه ساز حکومت مهدوی باشد و متصل به ظهور امام زمان (عج) باشد که برای این امر باید به تمام دستورات الهی و ائمه اطهار(ع) در تمام زمینه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی عمل کنیم تا ان شاء الله جزء زمینه سازان ظهور باشیم.

متاسفانه، امروز گرفتاری و مشکل برای مردم زیاد شده است اما باید مردم به اعتقادات خود پایبند باشند و دست از آنان نکشند و اگر فرد و مسئولی به دور از اعتقادات و دستورات دین عمل کرد نباید مردم دلسرد شوند و باید پایبند اعتقادات بمانند تا ان شاء الله ظهور محقق شود البته این صبر و تحمل باتوجه به شرایط و مشکلات دوران آخرالزمان بسیار سخت است و این صبر می تواند انسان را جزء یاران حقیقی امام زمان (عج) قرار دهد.

 

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک کارشناس مهدوی بیان کرد

۹ ربیع الاول؛ آغازی بر سرانجام تاریخ

حجت الاسلام حیدری با بیان اینکه ۹ ربیع الاول آغازی است برای روشن شدن تکلیف پایان تاریخ، گفت: توجه صرف به بُعد تاریخی، آفت پرداختن به مناسبت های مذهبی است باید از رویدادها و مناسبت های مهدوی برای زمینه سازی ظهور درس بگیریم.

اخبار برگزیده شبستان