خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷

الأحد ٩ ربيع الأوّل ١٤٤٠

Sunday, November 18, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۷/۸/۱۵ - ۱۱:۱۴ شناسه خبر : ۷۳۸۱۰۸

روشنگری های امام حسن(ع) درباره مهدی امم(عج)
امام مجتبی(ع) فرمودند: «... مگر نمی‏ دانید که هر یک از ما بر گردنش بیعت طاغوت زمانش خواهد بود. به جز قائم ما که حضرت عیسی(ع) در پشت سر او نماز می ‏خواند و خدای تبارک و تعالی ولادتش را مخفی نگه می‏ دارد و خودش را در پشت پردی غیبت نهان می‏ سازد ...».

خبرگزاری شبستان،، گروه مهدویت و غدیر: روزگار پرآشوب عهد امام حسن مجتبی(ع) موجب شد که شیعیان نتوانند احادیث طولانی فراوانی از آن حضرت(ع) بشنوند و برای نسل های بعدی روایت کنند، از این رهگذر روایات مربوط به حضرت ولی عصر(عج) نیز از آن حضرت(ع) کمتر روایت شده است که آنچه به دست ما رسیده در اینجا می‏آوریم، چنان که امام مجتبی(ع) فرمودند: «طُوبی لِمَن اَدْرَکَ أَیَّامَهُ وَ سَمِعَ کَلامَهُ؛ خوشا به سعادت کسی که روزگار او را درک کند و اوامر او را گوش فرا دهد».1

 

بعد از امضای قرارداد صلح با معاویه برخی از شیعیان ناآگاه به خدمت امام حسن مجتبی(ع) رسیده، او را برای پذیرش صلح سرزنش کردند. امام حسن(ع) فرمود: «شما نمی‏ دانید که من برای شما چه کرده ‏ام؟! به خدا سوگند آنچه من انجام داده‏ ام برای شما از تمام این جهان سودمندتر است. مگر نمی ‏دانید که من امام شما هستم؟! اطاعت من بر همه‏ شما واجب است، و به صریح فرمایش رسول اکرم(ص) یکی از دو سروران جوانان بهشتی هستم؟! مگر نمی ‏دانید که هنگامی که حضرت خضر(ع) کشتی را سوراخ کرد و جوانی را کشت و دیوار را تجدید بنا کرد حضرت موسی(ع) خشمگین شد، زیرا سبب و حکمت آنها را نمی‏ دانست، ولی کارهای حضرت خضر(ع) درنزد خدا صحیح و بی اشکال بود. مگر نمی‏ دانید که هر یک از ما بر گردنش بیعت طاغوت زمانش خواهد بود. به جز قائم ما که حضرت عیسی(ع) در پشت سر او نماز می ‏خواند و خدای تبارک و تعالی ولادتش را مخفی نگه می‏ دارد و خودش را در پشت پردی غیبت نهان می‏ سازد تا به هنگام ظهور، بیعت احدی در گردن او نباشد».2

 

ایشان همچنین فرموده اند: «التاسع من ولد اخي الحسين ابن سيده الاماء، يطيل الله عمره في غيبته، ثم يظهره بقدرته في صورة شاب دون اربعين سنة، ذلک ليعلم ان الله علي کل شي ء غدير؛ نهمین فرزند برادرم حسین(ع) فرزند سرور کنیزان است، خداوند در زمان غیبت عمرش را بسیار طولانی می ‏کند و آنگاه او را به صورت جوانی کمتر از 40 ساله ظاهر می‏ سازد. تا دانسته شود که خداوند به هر چیزی قادر است»3

علاوه بر این امام مجتبی(ع) فرموده اند: «لایکون الأمر الذی تنتظرون حتی یبرء بعضکم من بعض و یتفل بعضکم فی وجوه بعض و یشهد بعضکم علی بعض بالکفر و یلعن بعضکم بعضا؛ این امر که فرا رسیدن موعد آن را انتظار می‏ کشید، واقع نمی ‏شود مگر بعد از آنکه برخی از شما از برخی دیگر بیزاری بجوید، و برخی در صورت برخی آب دهان بیندازد و بعضی از شما بعضی دیگر را کافر بداند و یکدیگر را لعن کنند».

عمیر می‏ گوید عرض کردم: چنین زمانی چه ارزشی دارد؟ امام(ع) فرمود: «لخیر کله فی ذلک الزمان، یقوم قائمنا و یدفع ذلک کله؛ همه‏ خیرها در آن زمان است، زیرا قائم(عج) ما قیام می ‏کند و همه‏ این حوادث را از بین می‏ برد».4

ما این حدیث را به پیروی از صاحب «بشارة الاسلام» از امام حسن مجتبی(ع) نقل کردیم ولی صاحب «عقد الدرر» آن را از امام حسین(ع) نقل کرده است 5 و پژوهشگر معاصر علی اکبر غفاری در پاورقی های سودمند خود بر کتاب پرارج «غیبت نعمانی» یادآور شده که این حدیث در برخی نسخه‏ ها از امام حسن(ع) و در برخی دیگر از امام حسین(ع) نقل شده است.6

امام مجتبی(ع) همچنین در توصیف شرایط عصر ظهور حضرت حجت(عج) و برکاتی که در سایه دولت کریمه به دست می آید، فرمودند: «تصطلح فی ملکه السباع، و تخرج الأرض نبتها، و تنزل السماء برکتها، و تظهر له الکنوز، یملک ما بین الخافقین، فطوبی لمن ادرک ایامه و سمع کلامه؛ در زمان او درندگان با یکدیگر سازش می ‏کنند، زمین گیاهانش را خارج می ‏کند، آسمان برکاتش را فرو می‏ فرستد، گنج های نهفته در دل زمین برای او ظاهر می‏ شود. بین شرق و غرب عالم تحت سیطره‏ او در می‏ آید. خوشا به سعادت کسی که زمان او را درک کند و به اوامر او گوش فرا دهد»7.

 

پی نوشت ها:

1 - یوم الخلاص، ص 374.

2 - اعلام الوری، ص 401.

3 - یوم الخلاص، ص 170.

4 - بشارة الاسلام، ص 81.

5 - عقدرالدرر، ص 64.

6 - غیبت نعمانی، پاورقی ص 205.

7 - یوم الخلاص، ص 374.

منبع: «یاد مهدی(عج)»، محمد خادمی شیرازی

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک کارشناس مهدوی

یاد امام زمان(عج) را در مناسبت ها متوقف نکنیم/حیات شعائر دینی به مردمی بودن است

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه گرامیداشت یاد و نام امام زمان(عج) محصور به مناسبت ها نیست، گفت: ماندگاری شعائر در گروی مردمی بودن است چنان که عزاداری های سیدالشهداء(ع) و جشن های نیمه شعبان به دلیل مردمی بودن، ماندگار شده است.

اخبار برگزیده شبستان