خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷

الأحد ٩ ربيع الأوّل ١٤٤٠

Sunday, November 18, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۷/۷/۳۰ - ۱۸:۳۰ شناسه خبر : ۷۳۵۳۸۶
مهدی کاموس:
رمان از منظر رهبر انقلاب راوی تاریخی ملت هاست
این نویسنده و استاد دانشگاه با بیان اینکه نگاه مقام معظم رهبری به رمان راوی تاریخی اجتماعی ملت ها است، گفت: ایشان هر وقت می خواهند از ملت ها و دولت ها صحبت کنند به رمان های آن ها اشاره می کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مهدی کاموس، نویسنده و پژوهشگر عصر امروز (۳۰ مهرماه) در نشست تخصصی «چیستی، ضرورت، مراتب گذار خاطره به داستان» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: در بحث معرفتی خاطره خیلی بر ما روشن نیست. خاطره به نظرم یک امر فرهنگی، روانی و انسانی است. بین خاطره و تلاش ذهن ما برای خاطره گویی در ابتدا باید تمایز ایجاد کنیم. تعریف من از خاطره این است یادکرد امر واقع در زمان حال، اینکه چه چیزی بهانه و تداعی خاطره است در بیان خاطره مهم است.

 

وی با اشاره به بحث هویتی خاطره بیان کرد: اینکه نویسنده از خاطراتش در اثر استفاده می کند بحث مهمی است اما آن بحث هویتی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. در حقیقت خاطره در داستان تغییر هویت نمی دهد. خاطره، خاطره است. کارکرد خاطره در داستان در حوزه زمان است. رمان ها زمان تقدیمی را با کمک خاطره شکستند. خاطره در ابتدا حداقل صداقتش به راوی برمی گردد. اساس فلسفه خاطره با داستان و رمان متفاوت است، هرچند در زبان شبیه هم باشند. 

 

کاموس با بیان اینکه فلسفه و کاربرد خاطره و داستان با یکدیگر فرق دارد، خاطرنشان کرد: در ابتدا پیش فرض خواننده نسبت به خاطره با پیش فرض او نسبت به داستان فرق دارد. در خاطره اعتبار راوی مهم است. در رمان اعتبار روایت اهمیت دارد. در رمان هر اتفاقی می افتد باید بر اساس علتی باشد اما در خاطره الزام به علت نداریم. ما در رمان و داستان ضرورت داریم که راست نمایی کنیم اما در خاطره ضرورتی برای راست نمایی نیست. بنیان خاطره بر پایه شخص و حادثه است اما پایه و بنیان در رمان بر شخصیت است.

 

وی تصریح کرد: داستان عمومی تر از خاطره است، رمان به عنوان یک رسانه دارد واقعیت را باز روایت می کند یا دارد واقعیتی را می سازد؟ یک رمان واقعیت بازنمایی می کند، آن واقعیت یا طبیعی و یا تعمدی بازنمایی می شود اما خاطره بازروایی می کند.

 

این نویسنده و استاد دانشگاه یادآور شد: هر جا مقام معظم رهبری از کشورها، دولت ها و ملت ها سخن می گویند اشاره ای به حوزه سیاسی، تاریخی و اقتصادی نمی کنند به عنوان مثال اگر در مورد آمریکا می خواهند صحبت کنند به رمان اشاره می کنند. اگر در مورد شوروی سابق می خواهند صحبت کنند به دون آرام یا دل سگ اشاره می کنند. ایشان اگر بخواهند در مورد اروپا صحبت کنند به رمان های اروپایی اشاره می کنند. چرا وقتی مقام معظم رهبری می خواهند از دولت ها و ملت ها سخن بگویند از رمان های آنها یاد می کنند؟ زیرا نگاه ایشان به رمان به عنوان یک اثری است که راوی تاریخی اجتماعی ملت هاست.

 

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

«خوشنویسی؛ هنر مهجور» در گفتگو با عارف براتی:

خوشنویسی نسبت به سایر هنرها وضعیت بهتری دارد

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران با بیان اینکه هنر خوشنویسی وضعیت بهتری نسبت به سایر هنرها دارد از دولت خواست که به تشکل های هنری بیشتر توجه کند و گفت: کسی نمی پرسد برای هنرهای بنیادین کشور همچون خوشنویسی چقدر بودجه صرف می شود.

اخبار برگزیده شبستان