خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٧ المحرّم ١٤٤١

Tuesday, September 17, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۷/۸/۷ - ۱۱:۲۳ شناسه خبر : ۷۳۵۱۳۷

قرآن در حکومت امام زمان(عج)
در زمان حکومت امام زمان(عج) به آموزش قرآن اهمیت فراوانی داده می شود. امیرالمومنین(ع) در این باره فرمود: هنگامی که قائم آل محمد قیام کند، خیمه هایی برپا کند و قرآن را به ترتیبی که فرود آمده به مردم بیاموزد.

خبرگزاری شبستان: گروه مهدویت و غدیر: خداوند در آیه 79 سوره واقعه می فرماید: «لا یَمَسُّهُ إلَّا المُطََّرونَ» (جز پاکیزگان به آن دست نزنند).

 

نکته ها

1.تلاوت الفاظ و فهم لغات قرآن،  برای همه ممکن است اما تماس با روح قرآن، طهارتی مخصوص می خواهد، قرآن مطهر است(1) و تنها پاکان می توانند آن را مسّ کنند، لذا نفرمود: «لا یقرئه و لا یفهمه إلّا المطهّرون»، بلکه فرمود: «لا یَمَسُّهُ إلَّا المُطَهَّرُونَ»؛ چون تماس معنای خاصی دارد. چنانکه در روایات تصریح شده که تنها مقربان درگاه الهی با قرآن تماس پیدا می کنند.

2.حضرت علی(ع) در ضمن سخنی فرمود: «القرآن الّذی عندی لا یمسّه إلا المطهّرون و الأوصیاء من ولدی» به قرآنی که نزد من است، جز پاکان و جانشینان از فرزندانم به آن دست نمی یابند. عمر پرسید: «آیا زمان معلومی برای ظاهر کردن آن هست؟»، آن حضرت فرمود: «نعم، إذا قام القائم من ولدی یظهره و یحمل الناس علیه فتجری السّنة علیه»(2) (آری، وقتی قائم از فرزندانم قیام کند، آن را ظاهر می کند و مردم را به عمل کردن به آن وادار می نماید و سنت طبق آن جاری می شود).

 

3.رسول اکرم(ص) در روز غدیر و در ضمن خطبه معروف خود، پس از آنکه حضرت علی و یازده فرزند معصوم وی را جانشین خود معرفی کرد، قرآن کری را همراه همیشگی آنان خواند: «علی اخی و وزیری و وارثی و وصیی و خلیفتی فی امتی و ولی کل مومن بعدی ثم ابنی الحسن ثم ابنی الحسین ثم تسعة من ولد الحسین واحد بعد واحد القرآن معهم و هم مع القرآن لا یفارقونه و لا یفارقهم حتی یردوا علی حوضی»(3)

4.امام باقر(ع) فرمود: «علم به کتاب خدای عزوجل و سنت پیغمبرش در دل مهدی ما رشد می کند، آنچنان که بهترین زراعت ها به بهترین وجه رشد می کنند»(4)

 

5.در خطبه 138 نهج البلاغه، که گفته شده امیرالمومنین در آن به سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) اشاره کرده آمده است: «یَعطِفُ الرَّایَ عَلَی القُرآنِ إذَا عَطَفُوا القُرآنَ عَلَی الرَّای» (حضرت مهدی رای مردم را به قرآن باز می گرداند در زمانی که آنها قرآن را به رای و اندیشه خود مبدل کرده اند).

 

هنگامی که مردم از قرآن چشم پوشیده و امور را طبق اندیشه نادرست خود پیش برند، ایشان مردم را از به کار بستن اندیشه های نادرست، نهی، و به رجوع به قرآن وا می دارد تا  به دستور کتاب خدا رفتار کنند و مخالف آن را دور اندازند.

 

6.در زمان حکومت امام زمان(عج) به آموزش قرآن اهمیت فراوانی داده می شود. امیرالمومنین(ع) در این باره فرمود: «إذا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّد ضَرَبَ فَساطِیط لِمَن یُعَلّمُ النّاسَ القُرآنَ عَلَی ما انزَلَ اللهُ جَلَّ جَلالُه»(هنگامی که قائم آل محمد قیام کند، خیمه هایی برپا کند و قرآن را به ترتیبی که فرود آمده به مردم بیاموزد.»

 

7.متاسفانه قرآن کریم، در امت اسلامی مهجور مانده است؛ به گونه ای که خود قرآن از قول پیامبر(ص) می فرماید: «وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً»(5)

 

رابطه میان انسان و کتاب آسمانی، باید دائمی و در تمام زمینه ها باشد، زیرا کلمه هجر در جایی به کار می رود که میان انسان و چیزی رابطه ای باشد، ولی از هم جدا شده باشند.(6) بنابراین باید تلاشی همه جانبه داشته باشیم تا قرآن را از مهجوریت در آوریم و آن را در همه ابعاد زندگی، محور علمی و عملی خود قرار دهیم و رضایت پیامبر عزیز اسلام را جلب کنیم.

 

لازم است بدانیم که نخواندن قرآن، ترجیح غیر قرآن بر آن، محور قرار ندادن آن، تدبر نکردن در آن، تعلیم ندانش به دیگران و عمل نکردن به آن، از مصادیق مهجور قرار دادن قرآن است. حتی اگر کسی قرآن را فراگیرد ولی آن را کنار گذارد و به آن نگاه نکند و تعهدی نسبت به آن نداشته باشد او نیز قرآن را مهجور کرده است.(7)

 

8.به نظ رم رسید که اقرار بعضی بزرگان را درباره مهجوریت قرآن نقل کنم:

 

-ملاصدرا در مقدمه تفسیر سوره واقعه می گوید: «بسیار به مطالعه کتب حکما پرداختم تا آ«جا که گمان کردم کسی هستم، ولی وقتی کمی بصیرت پیدا کردم، خودم را از علوم واقعی خالی دیدم. در آخر عمر که به فکر افتادم به سراغ تدبر در قرآن و روایات محمد و آۀ محمد بروم، یقین پیدا کردم که در طول عمر کارم بی اساس بوده است زیرا به جای نشستن در نور در سایه ایستاده بودم!

 

از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید، تا وقتی که رحمت الهی دستم را گرفت کوبیدم، درها باز شد، پرده ها کنار رفت و دیدم که فرشتگان به من می گویند«سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ»(8)

 

-فیض کاشانی در رسالة الانصاف می گوید: «کتاب ها و رساله ها نوشتم، تحقیقاتی کردم ولی در هیچ یک از علوم، دوایی برای دردم و آبی برای عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوی خدا فرار و انابه کردم تا خداوند مرا از طریق تعمق در قرآن و حدیث هدایت کرد».

 

-امام خمینی(ره) در گفتاری، از اینکه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نکرده تاسف می خورد و به حوزه ها و دانشگاه ها سفارش می کند که قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه رشته ها، مقصد اعلی قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایام جوانی خود تاسف بخورند.(9)

 

پی نوشت ها:

برگرفته از کتاب «پرتوی از آیه های مهدوی» نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی؛ به کوشش حسن ملایی

1.«صُحُفاً مُطَهَّرَة»، سوره «بینه» آیه 2

2.کنزالدقائق، ج1، ص4

3.کمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص277

4.همان، ج2، ص367

5.سوره فرقان

6.التحقیق فی کلمات القرآن، ذیل ماده هجر

7.التفسیر المنیر، ج19، ص5

8.سوره زمر، آیه 73

9.صحیفه نور، ج20، ص20

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان:

امام زمان(عج) به مردم اجازه انتخاب می‌دهد/ دوقطبی کردن جامعه از دزدی بدتر است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان‌اینکه بر اساس آیات قرآن دوقطبی کردن جامعه از دزدی بدتر است، گفت:‌ امام زمان(عج) هنگام ظهور به مردم اجازه انتخاب داده و از اغوا و ارعاب استفاده نمی‌کنند، امروز هم رسانه‌های انقلابی باید کرامت انسان‌ها را حفظ کنند.

اخبار برگزیده شبستان