خبرگزاری شبستان

شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷

السبت ٩ صفر ١٤٤٠

Saturday, October 20, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۷/۷/۱۸ - ۱۱:۲۸ شناسه خبر : ۷۳۲۹۱۲
گزارش شبستان از مرگ دنیا اویسی؛
محرومیت «جان» می گیرد
تازه از حروف الفبا «ا» را یاد گرفته بود. خیلی مانده بود تا به کلماتی همانند «آوار»، «مرگ»، «فرسودگی»، «درد»، «بی عدالتی»، «کمبود بودجه» و خیلی از این دست واژه ها که شاید مفهوم آنهارا هم نمی دانست، برسد. اما همین واژه ها دلیل مرگ او شدند.

خبرگزاری شبستان؛ گروه اجتماعی- معصومه بدخشان: عدم توسعه یافتگی و ناعدالتی آموزشی بررسر «دنیا ویسی» که تنها هفت سال داشت، آوار شد. تازه از حروف الفبا «ا» را یاد گرفته بود. خیلی مانده بود تا به کلماتی همانند «آوار»، «مرگ»، «فرسودگی»، «درد»، «بی عدالتی»، «کمبود بودجه» و خیلی از این دست واژه ها که شاید مفهوم آنهارا هم نمی دانست، برسد. اما همین واژه ها  دلیل مرگ او شدند.

فرسودگی  دیوار حیاط مدرسه جان دنیا را گرفت

در همین ارتباط، مدبیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، درباره جزییات حادثه مرگ دنیا که در مدرسه روستای« گرماش» از توابع شهرستان سنندج درس خواندن را شروع کرده بود می گوید: دنیا ویسی به دنبال ریزش دیوار حیاط مدرسه به شدت مجروح شده و در حین انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده فوت کرد.

رشیدی از مدارس فرسود استان کردستان می گوید و ادامه می دهد:متاسفانه شماری از مدارس در استان کردستان فرسوده و غیر قابل استفاده هستند و این حادثه نیز به دلیل فرسوده بودن دیوار حیاط این مدرسه روی داد.

وجود 110 مدرسه تخریبی در کردستان

به گفته ی مدیرکل آموزش و پرورش کردستان 110 ساختمان آموزشی در حال حاضر تخریبی و در وضعیت بدی هستند که برخی از آنها بلااستفاده مانده اما تعدادی هم به ناچار، مورد استفاده آموزش و پرورش قرار گرفته است.

او انتظار دارد این آخرین حادثه تلخ در مدارس کردستان باشد و امیدواراست؛ که اعتبارات این بخش در استان کردستان به شکل جهشی افزایش پیدا کند تا بتوانیم از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

روایت حادثه از زبان اهالی روستا

یکی از اهالی روستای« گرماش» درباره ی این حادثه می گوید: وقتی به مدرسه رسیدم، دیدم دانش آموزان در حال گریه هستند و خدا را قسم می دادند که هم کلاسیشان را از زیر آوار بیرون بیاورم.

او ادامه می دهد: دنیا را به تنهایی از زیر آوار بیرون آوردم و پس از من مدیر مدرسه رسید.

 

یکی دیگر از اهالی به فرسوده بودن این مدرسه اشاره می کند و می گوید: چندین بار صورت جلسه کردیم، به اداره کل آموزش و پرورش، استانداری و فرمانداری نامه زدیم که مدرسه فرسوده است. در نهایت هم جان یک کودک گرفته شد و حتی الان  هم کسی پاسخگو نیست.

یکی از دلایل و بهانه های وزارت آموزش و پرورش برای  وجود مدارس فرسوده، کمبود اعتبار است و در این موضوع سعی دارد تا از مشارکت های مردمی استفاده کند، یکی از اهالی این روستا به این موضوع اشاره می کند و می گوید: ما توان مالی برای ساخت مدرسه نوساز نداریم. نمی توانیم به مدرسه کمک کنیم، اما مسئولان می توانند کمک کنند.

 

رامان و مونا از دوستان دنیای ۷ ساله بودند که شاهد مرگ و جان دادن هم کلاسیشان بودند و آنان هم می گویند: دنیا در زنگ تفریح مشغول بازی بود، دیوار بر رویش آوار شد.

 

یکی از اهالی روستا هم از معلمی که  سال گذشته به این روستا فرستاده شد اما حاضر به تدریس نشد اشاره می کند و می گوید: معلم نگران بود که مدرسه روی سرشان خراب شود اما از آموزش و پرورش به او گفته بودند، انشاالله اتفاقی نمی افتد و نگران نباشد!

 

بودجه برای بازسازی مدارس نمی دهند

یکی از مدیران مدرسه ای در شهرستان بیجار به خبرنگار شبستان می کند: مدارس با بافت فرسوده در استان کردستان زیاد است.

او بیان می کند: مدرسه ای که بنده در آن مدیر هستم، به دلیل فرسودگی، بسیار ناایمن بود، بارها به مسئولان وزارت آموزش و پرورش نامه زدم، آنها اعلام کردند بودجه نداریم باید با مشارکت های مردمی مدرسه را بازسازی کنید.

این مدیر مدرسه می گوید: به دلیل ارتباط هایی که با خیرین داشتم توانستم تاحدودی مدرسه را بازسازی کنم که باز هم فرسوده است و توجهی به آن نمی شود.

او با ابراز تاسف از مرگ دنیا ویسی می گوید: مدارس زیاد در کردستان آبستن این حوادث هستند که مسئولان به آن بی توجه اند.

دستور وزیر برای اعزام تیمی برای بررسی حادثه

همچنین، وزیر آموزش و پرورش هم در حاشیه برگزاری تجلیل از مولفان کتاب درسی در جمع خبرنگاران  می گوید: این اتفاق در یکی از روستاهای سنندج به دلیل ضعف دیوار اتفاق افتاده است و متأسفانه یک دانش‌آموز فوت کرد که تیمی را برای بررسی این موضوع مأمور کردم.

بطحایی با بیان اینکه این مدرسه جزو مدارس ناایمن است، بیان می کند: تلاش های خوبی در سال ۹۷ برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده انجام شده است که از محل ارزش افزوده نمایندگان تلاش دارند تا مشکل مدارس فرسوده را حل کنند و از محل برنامه ششم نیز اعتبار پیش‌بینی بینی شده است، البته با افزایش هزینه‌ها مواجهیم و همچنان آموزش و پرورش نیازهای کمک‌های بیشتر است.

بافت فرسود از روستای دور افتاده تا پایتخت در جان مدارس رخنه کرده است.

آمار فرسودگی مدارس به روایت اینفوگرافی

بر اساس آمارها 30 درصد مدارس کشور فرسوده و نیازمند مقاوم سازی، تخریب و بازسازی هستند. به عبارتی دیگر؛ تعداد 107 هزار فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی و 530 هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که ازاین تعداد 32 هزار فضای آموزشی نیازمند مقاوم‌سازی و تخریب است.

 

 

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

لزوم انجام اقدامات لازم برای تسهیل ازدواج/خانواده نقش مهمی در برقراری امنیت اجتماعی و روانی جامعه دارد

معاون مشارکت های سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه خانواده محلی است که نسل ها در آن ایجاد می شود، گفت: خانواده امروز در برقراری امنیت اجتماعی و روانی نقش مهمی دارد.

اخبار برگزیده شبستان