خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷

الأربعاء ٦ صفر ١٤٤٠

Wednesday, October 17, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۷/۷/۱۸ - ۰۸:۴۶ شناسه خبر : ۷۳۲۵۸۷
معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) تشریح کرد
نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در پیوند اوقات فراغت با مهدویت
حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه اسلام نسبت به اوقات فراغت انسان حساس است و خداوند در قرآن می فرماید: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ»، گفت: وجود کانون های فرهنگی هنری در مساجد فرصتی است تا از مسجد برای غنی سازی اوقات فراغت با معارف مهدوی استفاده شود.

حجت الاسلام «محمدصادق کفیل»، در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت اوقات فراغت و نحوه بهره مندی از این زمان، اظهار کرد: چه بسا برنامه ریزی برای فراغت، باید دقیق تر، مناسب تر، جدی تر و کاربردی تر از سایر زمان ها باشد.

 

معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) تصریح کرد: وقت فراغت به مثابه یک آزادی است که انسان باید برای آن تصمیم بگیرد، به تعبیری کار کند تا بتواند در سایر اوقات به بهترین نتایج برسد، انسان وقتی فارغ می شود در اختیار خود است و می تواند برنامه ریزی دقیق تری انجام دهد، لذا برنامه ریزان اوقات فراغت به طور طبیعی باید دغدغه جدی تر و مناسب تری داشته باشند.

 

وی اضافه کرد: ما فراغت را بیکاری می دانیم، گاهی برنامه ریزی برای اقات فراغت مان برای رفع بیکاری است در حالی که این نوع اندیشه غلط است و نکته مهمتر اینکه در اوقات فراغت باید آنچه که آموزش می بینیم سبب پیوند میان سایر زمان ها شود؛ یعنی برنامه ریزی برای انجام کارها از نظر زمانی باید سبب بهبود بهره وری و به نتیجه رسیدن امور در اوقات دیگر شود.

 

کفیل با تاکید بر لزوم تبیین برنامه های راهبردی برای اوقات فراغت دانش آموزان، بیان کرد: باید دانش آموز با موضوعات متنوع درگیر و آشنا شود تا بتواند در طول سال تحصیلی بهتر به درس هایش برسد و این اوقات برایش به مثابه کمک زمانی برای بهبود وضعیت تحصیل باشد تا کار به شهریور نرسد، از این جهت است که اسلام نسبت به اوقات فراغت هم توصیه هایی دارد و خداوند در قرآن می فرماید: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ».

 

این پژوهشگر مهدوی با اشاره به اهمیت غنی سازی اوقات فراغت با مباحث مهدوی، بیان کرد: برنامه ریزی برای ظهور یک اصل است، وقتی فراغتی در یک جامعه منتظر به دست می آید، فرصتی است تا معارف مهدوی و انتظار تبیین شود. یعنی باید برای گروه های مختلف سنی تبیین شود که چگونه می توانند برای ظهور امام زمان(عج) گام بردارند و چگونه می توانند حرکتی کنند که در آینده تاریخ نقشی موثر داشته باشند.

 

وی اضافه کرد: این مساله ای است که همه افراد جامعه اسلامی باید با آن درگیر باشند و وظیفه ای عمومی است، کسی که  نسبت به ظهور حضرت مهدی(عج) قدمی بر نمی دارد و نسبت به آن بی تفاوت است عملا وظیفه اصلی خود را کنار گذاشته؛ از این رو، باید در اوقات فراغت هم جایگاهی برای فعالیت های مهدوی لحاظ کرد.

 

کفیل در مورد نقش مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد در تبیین معارف مهدوی به ویژه در اوقات فراغت، ابراز کرد: مسجد پایگاه حاکمیت نبی خاتم(ص) و پایگاه حکومت حضرت امیر(ع) بوده و جایگاه ارتباط و پیوند با معارف مهدوی و دارالاماره امام عصر(عج) است، مسجد بهترین قابلیت را دارد، در این میان کانون های فرهنگی هنری مساجد بهترین و مناسب ترین بستر تربیتی با معارف مهدوی است.

 

وی تاکید کرد: اکنون که این بستر یعنی مسجد در اختیار کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار گرفته باید از این قابلیت استفاده کنند، باید در این ظرف محتوای خوبی ریخته شود و چه چیز بهتر از مباحث مهدوی؟ اگر کانون ها با مسجد در پیوند عمیق باشند می توانند انتظار زمینه ساز با به بهترین شکل در جامعه سامان دهند.

 

معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) در پایان خاطرنشان کرد: مسجد بهترین ظرفی است که خدای متعال برای تبیین معارف دین قرار داده اما ما هنوز از این ظرف بهره مند نشده ایم؛ فعالیت کانون های فرهنگی هنری در کنار خانه های خدا فرصتی برای فعال کردن بیش از پیش ظرفیت مساجد است.

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

ادب باطنی عاشورا

عاشورا عالم را برای رسیدن به دست امام زمان(عج) رشد می دهد

حجت الاسلام عالی گفت: عاشورا به عنوان مکتب کامل انسان سازی، محصول دست هر چهارده معصوم(ع) است که عالَم را رشد می دهد تا به دست چهاردهمین معصوم(ع) برسد و وقتی ظهور رخ داد، مردم بفهمند ظهور محصول عاشورا است.

اخبار برگزیده شبستان