خبرگزاری شبستان

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸

السبت ٢٢ ذو الحجّة ١٤٤٠

Saturday, August 24, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۷/۷/۷ - ۱۱:۳۳ شناسه خبر : ۷۳۰۴۰۷
مرثیه عاشوراییِ امام زمان(عج)
رمزگشایی سلام های «ناحیه مقدسه» به انبیاء از مصائب سیدالشهداء(ع)
کارشناس مهدوی با اشاره به سلام هایی که در فراز نخست زیارت ناحیه مقدسه به انبیای الهی می شود، گفت: تناسب های ویژه ای میان این سلام ها و محتوایی که در ادامه زیارت به مخاطب ارائه می شود، برقرار است.

حجت الاسلام «سیدمجتبی فلاح» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان درباره زیارت ناحیه مقدسه ای که از جانب امام مهدی(عج) صادر شده است، اظهار کرد: تفاوت این زیارت با زیارت منسوب به امام عسکری(ع) آن است که درباره محل صدور آن احتمال های مختلف مطرح نیست چراکه در ابتدای آن به طور مطلق آمده: «ممّا خرج من الناحیة إلی أحد الأبواب».

 

کارشناس مهدوی ادامه داد: این عبارت نزد حدیث پژوهان نشان می دهد که زیارت شریف از ناحیه امام زمان(عج) صادر شده و هم وجود لفظ «ناحیه» و هم «ابواب» این مهم را اثبات می کند؛ «ابن مشهدی» در «المزار الکبیر»، صفحه 496 از این زیارت با عنوان «زیارة أخری فی یوم عاشورا لأبی عبدالله الحسین علیه السلام» یاد می کند.

 

فلاح با بیان اینکه این زیارت شریف فرازهای مختلفی دارد، تصریح کرد: فراز ابتدایی این زیارت با سلام به انبیای الهی آغاز می شود یعنی از «أَلسَّلامُ عَلى ادَمَ صِفْوَهِ اللهِ مِنْ خَلیقَتِهِ» آغاز شده و به «أَلسَّلامُ عَلى محمد حَبیبِ اللهِ وَ صِفْوَتِهِ الله» ختم می شود. به عبارت دیگر، ابتدا وجود مقدس انبیای الهی مورد احترام و سلام زائر قرار می گیرد.

 

وی درباره اسرار نهفته در این سلام ها بیان کرد: به نظر می رسد آغاز زیارات با نام انبیاء الهی این نکته را گوشزد می کند که زیارت شونده در مسیر حرکت انبیای الهی و هم راستا با هدف آنها حرکت می کند؛ یعنی قیام سیدالشهداء(ع) در مسیر حرکت انبیای الهی است. البته دقت در انتخاب اسامی این انبیاء، ارتباط آنها با محتوایی را که در ادامه زیارت ارائه می شود، نشان می دهد.

 

کارشناس مهدوی تاکید کرد: برای مثال در فراز ابتدایی و سلام به حضرت اسماعیل(ع) می فرماید: «أَلسَّلامُ عَلى إِسْمعیلَ الَّذی فَداهُ اللهُ بِذِبْــح عَظیم مِنْ جَنَّتِهِ» این سلام و ذکر ویژگی، نمایانگر ابتلایی است که درباره حضرت اسماعیل(ع) متوجه حضرت ابراهیم(ع) شد. بنابر برخی روایات، وقتی خداوند از حضرت ابراهیم(ع) پرسید: خود را بیشتر دوست داری یا پیامبر خاتم(ص) را؟ ایشان عرض کرد: وجود پیامبر اکرم(ص) و فرزندانش نزد من محبوب تر هستند و ادامه داد مصائب پیامبر خاتم(ص) برایم دردآورتر از مصائب خویش است، و نهایتا خداوند فرستادن قربانی برای ذبح را نشانه ای از مصائب سیدالشهداء(ع) معرفی می کند.

 

فلاح ابراز کرد: در سلام به دیگر انبیاء و اشاره به ویژگی آنها نیز همین دلایل قابل مشاهده و ارزیابی است و لذا پیشنهاد می شود که مخاطبان برای اطلاع بیشتر به کتاب شریف «بحارالانوار»، ج 44، ص 245 را مراجعه کنند.

 

کارشناس مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه فراز نخستِ زیارت ناحیه مقدسه آنکه، تناسب های ویژه ای میان این سلام ها و محتوایی که در ادامه زیارت به مخاطب ارائه می شود، برقرار است؛ و آنها که با ادبیات و بلاغت کلام آشنا باشند معنای قاعده «برائت استهلال» را از این سلام ها دریافت می کنند.

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک استاد حوزه علمیه:

ظهور امام عصر(عج) وقتی رخ می‌دهد که جامعه اهمیت غدیر را درک کرده باشد

حجت‌الاسلام مجدهاشمی با بیان‌اینکه غیبت امام زمان(عج) محصول فراموش کردن غدیر و غفلت از آن است، گفت: ظهور زمانی محقق می‌شود که جامعه واقعه غدیر را پذیرفته باشد اساساً برای مهدوی شدن باید غدیری شد.

اخبار برگزیده شبستان