خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

الأربعاء ١٩ ذو الحجّة ١٤٤٠

Wednesday, August 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان :   ۱۳۹۷/۶/۷ - ۰۹:۲۷ شناسه خبر : ۷۲۴۲۲۸

تقوی: ولی‌فقیه در جامعه امروز امتداد امامت است /امام؛ پیامبر نیست بلکه مجری احکام الهی است
دبیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: در شرایط امروز جامعه ولی فقیه در امتداد امامت است و در همین زمان غیبت دیگر مذاهب اسلامی را نیز به رسمیت می شناسد و برای آنها حق و حقوق قایل است و از این رو محور وحدت تمام مسلمانان محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، دبیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در خصوص غدیر و اهمیت امامت گفت: امامت در یک معنا پیشوایی و رهبری یک جامعه است اما پیشوایی و رهبری در تفکر شیعه یک پشتوانه اعتقادی نیز دارد.

 

وی ادامه داد: اینکه فقط یک عده فردی را انتخاب می کنند و می گویند شما جلودار کاروان باشید به معنای امامت نیست زیرا امامت در تشیع در امتداد نبوت حاصل می شود به این معنا که وقتی نبی از جانب خداوند معرفی می شود امام و امامت هم در غدیر از سوی پیامبر اکرم (ص) معرفی خواهد شد به همین منظور امیرالمومنین (ع) به امر خداوند مسئله امامت را که بار اعتقادی نیز دارد بر عهده گرفته و هدایت امت را عهده دار شدند.

 

دبیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: وقتی امام از سوی خداوند متعال انتخاب می شود اجرای حکم ایشان و اطاعت از آن اجر الهی است و تخلف از حکم ایشان نیز گناه خواهد بود بنابراین امامت در دین اسلام امتداد نبوت است پس ما باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که امام پیامبر نیست و امامت تنها جنبه اجرایی احکام الهی را دارد و احکام را تفسیر و تبیین و در جریان معارف اسلامی قرار می دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین تقوی یادآور شد: امامت به معنی پیشوایی هر جامعه است هیچ جامعه ای بدون پیشوا و رهبر نمی تواند کاری را از پیش ببرد بنابراین امامت و پیشوایی نوعی مدیریت یک ملت است. مدیریت از موضوع پیشوایی و رهبری مثل فرمانده ای است که یک لشکر را فرماندهی می کند بنابراین پیشوا یک امت را نیز رهبری می کند و کارها را با مدیریت انجام می دهد.

 

وی افزود: این نوع امامت محور وحدت امت خواهد بود پس یکی از محورهای وحدت در یک جامعه امام است. امام؛ مدیر و پیشوای یک ملت است و ملت و مردم هم بر محور شخصیت امام گردهم می آیند تا به وحدت برسند، برای مثال در زمان انقلاب اسلامی مردم بر مردم امام راحل گردهم آمدند و انقلاب اسلامی از این رو به پیروزی رسید.

 

دبیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: امامت در جهت وحدت امت اسلامی بوده و به معنی تقابل با دیگر مسلمانان نیست. در شرایط امروز جامعه ولی فقیه در امتداد امامت است و در همین زمان غیبت دیگر مذاهب اسلامی را نیز به رسمیت می شناسد و برای آنها حق و حقوق قایل است و از این رو محور وحدت تمام مسلمانان محسوب می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین تقوی بیان کرد: امامت در جهت وحدت بوده نه تقابل بین امت اسلامی؛ زیرا در رابطه با مسئله امامت اصلا هیچ تقابلی وجود ندارد مثل امروز که کشور ما با تفکر ولایت فقیه اداره می شود اما سایر مسلمانان و ادیان دیگر نیز در همین حوزه به زندگی خودشان ادامه می دهند و سهم داشته و فعالیت می کنند.

 

وی ابراز داشت: جامعه امروز ما حتی ادیان غیر اسلامی همچون مسیحیت و زرتشتی را در ذیل نظام اسلامی که در راس آن ولایت فقیه است به رسمیت می شناسد و همه در کنار هم زندگی می کنند. در واقع در نظام ولایی همه تفکرات به رسمیت شناخته شده و در چهارچوب قانون وظایف خود را انجام می دهند. در جامعه ما امروز همه این ادیان نماینده خود را در مجلس دارند و مناسک اجرایی خود را انجام می دهند.

 

دبیر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پایان گفت: همه مردم در انتخاب ولی فقیه که سکاندار انقلاب اسلامی است، شرکت دارند. ولی فقیه نیز دارای وجهه دینی، الهی و اعتقادی است و با رای مردم پشتوانه قوی و محکمی دارد و هیچ تقابلی نیز بین نظرات مردم و مسایل دینی و اعتقادی آن وجود ندارد.

پایان پیام/523

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آیت‌الله فاضل لنکرانی در جمع حجاج ایرانی:

غدیر را برای اهل‌سنت درست معنا نکرده‌ایم/ معرفت به خدا را در غدیر عیدی بگیرید

یک استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان‌اینکه غدیر یعنی فقط در اطاعت خدا بودن و اطاعت یهود و نصارا را کنار گذاشتن، گفت: خدا به رکن و مقام کعبه سوگند یاد می کند که اگر کسی ولایت علی‌بن‌ابیطالب(ع) را انکار کند با سر وارد آتش جهنم می‌شود.

اخبار برگزیده شبستان