خبرگزاری شبستان

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸

السبت ١٩ صفر ١٤٤١

Saturday, October 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : چند رسانه ای - فیلم زمان :   ۱۳۹۷/۵/۲۰ - ۱۲:۳۱ شناسه خبر : ۷۲۱۰۸۵
در آستانه‌ برگزاری دومین دوره‌ی کارگاه‌ سینمای حرفه‌ای در شهرستان سنقر؛
آموختن در فضای عملی و حرفه‌ای
هنرجویان حاضر در نخستین دوره‌ی کارگاه سینمای حرفه‌ای که سال گذشته در شهرستان سنقر برگزار شده؛ آموزش در فضای عملی و حرفه‌ای و ارتباط موثر با اساتید کارگاه را مهم‌ترین ویژگی این دوره می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از مشاور رسانه‌ای کارگاه سینمای حرفه‌ای، انجمن سینمای جوان شهرستان سنقروکلیایی، از سی و یکم مردادماه تا نهم شهریور میزبان دومین دوره‌ی کارگاه‌های سینمای حرفه‌ای خواهد بود. دوره‌‌ی ده روزه‌ای که هفت روز آن به برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی و سه روز پایانی دوره به فیلم‌‌‌ٍسازی هنرجویان اختصاص دارد.

 

کیوان علیمحمدی، مجید برزگر، مهرداد اسکویی، فرشاد محمدی، کاظم بایرام‌بخش، سهراب نوربخش، امیر ادیب‌پرور، پژمان قربانی و سهیل شهبازلو اساتید دومین دوره‌ی کارگاه سینمای حرفه‌ای هستند که به ترتیب هدایت کارگاه‌های «خلاقیت در کارگردانی» ، «نوشتن برای فیلم کوتاه» ، «ساخت فیلم مستند» ، «مکاشفه‌ی نور و تصویر» ، «فیلم‌برداری زیر دریا» ، «فیلم‌سازی دیجیتال» ، «نگاهی نو به تدوین» ، «آشنایی با استبلایزرها» و «بازاریابی و فروش فیلم» را بر عهده دارند.

 

بر این اساس با مهدی اصلانی؛ مسئول انجمن سینمای جوان سنقر و برخی از فیلم‌سازان حاضر در دوره‌ی نخست که سال گذشته برگزار شده؛ برای دانستن شکل‌گیری ایده، چگونگی و کیفیت برگزاری کارگاه گفت‌و‌گو کردیم.

 

 اصلانی درباره‌ی چگونگی شکل گیری کارگاه سینمای حرفه‌ای در شهرستان سنقر گفت: همه‌چیز به زمستان ۹۴ برمی‌گردد که یک نمایشگاه عکس در سنقر برگزار کردم و با دوستان تازه‌ای آشنا شدم. این آشنایی و برگزاری انتخابات مجلس در اسفند همان سال، رهنمای من شد تا ایده‌ی مسابقه‌ی عکاسی از تبلیغات انتخابات در سنقر انجام شود. در اختتامیه‌ی جشنواره‌ی عکس، مسئول سینمای جوان کرمانشاه، یک نمایندگی برای سنقر در نظر گرفت و از من خواستند که مسئولیت سینمای جوان را بر عهده بگیرم.

 

وی ادامه داد: از ابتدای شکل‌گیری فعالیت سینمای جوان سنقر در آبان ۹۵، به برگزاری کارگاه‌های آموزشی فکر کردم و این ایده را با دوستان سینمایی‌ام مطرح کردم. ایده‌ی ابتدایی، برگزاری دوره‌های آموزشی دو روزه بود که هربار با دعوت یک استاد انجام می‌شد. وقتی این ایده را با دوستان بررسی کردیم به دلیل اینکه نمی‌خواستیم یک اتفاق باری به هرجهت شکل بگیرد و دیگر این‌که امکان بهره‌مندی از کارگاه‌های آموزشی برای تعداد بیشتری از علاقه‌مندان فراهم شود، تصمیم به برگزاری دوره‌ی ده روزه‌ی کارگاه گرفتیم.

 

اصلانی که تجربه‌ی برگزاری نخستین دوره‌ی کارگاه سینمای حرفه‌ای سنقر را پشت‌سر گذاشته؛ درباره‌ی برگزاری دوره‌ی دوم این کارگاه توضیح داد: برای برگزاری دوره‌ی دوم، مسئله‌ی مهم انتخاب شهر میزبان بود. ما در دوره‌ی نخست یک اتفاق مهم را تجربه کردیم و آن حضور فیلم‌سازان علاقه‌مند از نقاط مختلف کشور بود و حتی از سلیمانیه‌ی عراق هم شرکت‌کننده داشتیم. با این وجود، هیچ‌ یک از سازمان‌ها و ادارات دولتی یاری‌گرمان نشدند و هیچ کمک مالی دریافت نکردیم. در واقع کمک جدی که به ما شد، هم‌فکری و کوشش‌های دوستان‌مان برای برگزاری کارگاه بود و اسپانسری دوره را شرکت ادونسد مدیای دوبی و شرکت تنگرام برعهده گرفتند.

 

عکاس و فیلم‌بردار جوان سینمای ایران ادامه داد: وقتی تصمیم گرفتیم که کارگاه را هربار در یک شهر برگزار کنیم، پیشنهاداتی دریافت کردیم اما متاسفانه شرایط میزبانی از نظر امکانات مالی، فضای برگزاری و نیروی انسانی فراهم نبود و به این نتیجه رسیدیم که سنقر همچنان میزبان دوره‌ی دوم باشد. برنامه‌ی جدی داریم که از سال دیگر، هربار یک شهر، میزبانی کارگاه را برعهده بگیرد و سنقر محل استقرار دبیرخانه‌ی مرکزی باشد.

 

اصلانی درباره‌ی میزان رضایت از برگزاری کارگاه گفت: رضایت ما از برگزاری کارگاه رضایت معنوی بود چرا که سود مالی نصیب ما نشد و ناچار به پرداخت هزینه بودیم اما همه‌چیز را رضایت هنرجویان جبران می‌کرد. ما به این باور رسیدیم که می‌توانیم یک  دوره‌ی مفید با ضریب خطای پایین برگزار کنیم و شرایط به‌گونه‌ای محیا شود تا حاضران بیشترین بهره را از کارگاه‌ها داشته باشند و این مهمترین دستاورد ماست.

 

وی اضافه کرد: انرژی بسیاری صرف شد تا شرایط بهره‌وری بیشتر از فضای آموزش فراهم شود و تجهیزاتی محیا کنیم که دوستان بتوانند آن‌چه در کارگاه آموخته‌اند را در قالب ساخت فیلم‌های کوتاه تجربه کنند. وقتی عزیزانی هم‌چون جهانگیر میرشکاری و مصطفی خرقه‌پوش که از اساتید کارگاه بودند، از برگزاری کارگاه رضایت داشتند و آن را از بهترین دوره‌های برگزار شده می دانستند، خستگی از تن‌مان رفت.

زانا محمد غریب یکی از فیلم‌سازان حاضر در دوره‌ی نخست کارگاه که از سلیمانیه‌ی عراق به سنقر سفر کرده بود، درباره‌ی کارگاه گفت: تجربه‌ی بسیار لذت‌بخشی بود که فکر می‌کنم چیزهای بسیاری به من آموخت و اگر شرایط فراهم باشد، در دوره‌ی پیش‌رو نیز حاضر خواهم بود. دوره‌ای که سال گذشته برگزار شد، بسیار دوره‌ی جامعی بود و اساتید حاضر در کارگاه، کسانی بودند که توانستند تجربه‌های گران‌قدرشان را در اختیار ما بگذارند.

 

این فیلم‌ساز اهل کردستان عراق ادامه داد: از جذابیت‌های این کارگاه، فراهم بودن فرصتی برای فیلم‌سازی بود که امکان یک تجربه‌ی عملی را فراهم آورد. امیدوارم برنامه‌ریزی دوره‌ی پیش‌رو به گونه‌ای باشد تا حاضران در کارگاه پیش از آغاز دوره به ایده‌های‌شان برای ساخت فیلم فکر کنند تا خروجی کارگاه، فیلم‌های به مراتب بهتری باشد.

 

محمد غریب که تجربه‌ی ساخت فیلم‌های مستند و کوتاه بسیاری را در کارنامه دارد،  بر این باور است که کارگاه  سینمای حرفه‌ای او را فیلم‌ساز بهتری کرده و توضیح می‌دهد: کامیابی در سینما در گروی یاد گرفتن است و اگر آموختن را از خودتان دریغ کنید، نمی‌توانید اثری بهتر از آن‌چه دیروز ساخته بودید، ارائه کنید. حضور در این کارگاه، چیزهایی درباره‌ی حوزه‌های مختلف به ویژه نویسندگی، کارگردانی و فیلم‌برداری به من آموخت که رهنمای من در ادامه‌ی فعالیت سینمایی‌ام شدند.

 

عاطفه کریم‌زاده، فیلم‌ساز تبریزی نیز درباره‌ی کارگاه فیلم‌سازی حرفه‌ای، گفت: این کارگاه گام مهمی برای آشنایی عملی من با فضای فیلم‌سازی بود. من دانشجوی سینما هستم و این فضا را می‌شناختم اما حضور در کارگاه سینمای حرفه‌ای، آشنایی با اساتید و دوستانی که از سراسر ایران، گردهم آمده بودند؛ تجربه‌ی منحصر به‌فردی بود.

 

وی تاکید کرد: آنچه آموختیم فقط به روزهای برگزاری کارگاه محدود نشد و آشنایی با برگزار کنندگان و حاضران، به شکل گیری جریانی کمک کرد که خوشبختانه تا به امروز ادامه دارد. من این روزها خودم را برای حضور در دوره‌ی دوم آماده می‌کنم و به دوستان و هم‌دانشگاهی‌هایم توصیه کردم که اگر می‌خواهند، شکل حرفه‌ای سینما را در فضایی دوستانه و به شیوه‌ای عملی تجربه کنند، حضور در سنقر را از دست ندهند.

 

کریم‌زاده درباره‌ی کیفیت آموزش‌های دوره‌ی گذشته، توضیح داد: هر سینماگری بسته به چیزی که می‌داند و شیوه‌ای که دانسته‌هایش را ارائه می‌کند، نقاط ضعف و قوتی در تدریس دارد. برخی کلاس را آرام اداره می‌کنند و برخی هم شما را به فعالیت وامی‌دارند تا به اصطلاح کلاس اکتیو باشد اما مهم است که راهنمای کارگاه صادقانه با شما رفتار کند و تجربه‌های خود را در اختیارتان بگذارد که این ویژگی مهم کارگاه سینمای حرفه‌ای بود.

 

علی‌رضا ربیع مقدم، دیگر هنرجوی حاضر در دوره‌ی نخست کارگاه گفت: کلیت ورکشاپ به نظرم مفید و کامل بود، هم اطلاعات خوبی را بدست ‌آوردیم و هم از تجربه‌های اساتید بهره بردیم. از طرف دیگر حضور در شهرستان سنقر به نوعی تجربه‌ای جذاب و ماجراجویانه بود.

 

وی ادامه داد: حضور در چنین دوره‌هایی نه فقط برای یادگرفتن، بلکه به دلیل امکان شکل‌گیری ارتباط  با دیگر فعالان عرصه ی فیلم سازی؛ نکته‌ی مهمی است که می‌تواند فیلم سازانی که در اغاز راه حرفه ای سینما هستند را در ادامه یاری دهد.

 

گفتنی است دوره‌ی نخست کارگاه سینمای حرفه‌ای، شهریورماه سال ۹۶ و با حضور کامبوزیا پرتویی، تورج اصلانی، جهانگیر میرشکاری، ایرج رامین‌فر، نیکی کریمی، مصطفی خرقه‌پوش، سودابه خسروی، ساعد نیک‌ذات، سهراب نوربخش و کیوان علیمحمدی برگزار شده بود.

پایان پیام/192

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

اخبار برگزیده شبستان