خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷

الأربعاء ٣ ربيع الثاني ١٤٤٠

Wednesday, December 12, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۷/۵/۲۰ - ۰۸:۵۶ شناسه خبر : ۷۲۰۹۹۵
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی :
آموزش و پرورش نباید ذهن دانش آموزان را مثل یک انبار کالا ببیند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:آموزش و پرورش نباید ذهن دانش‌آموزان را مثل یک انبار کالا ببیند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی مطهری در مراسم سی و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور که هم اکنون در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، با اشاره به تفاوت های ذاتی و فطری انسان و حیوان، اظهار داشت: حیوان صرفا مجهز به غریضه است و کارهای خود را براساس آن انجام میدهد و هیچ پیشرفت و پسرفتی ندارد؛ حتی حیواناتی مثل موریانه یا زنبور عسل با ۲ هزار سال پیش، هیچ تفاوتی نکرده اند و همان نوع زندگی را دارند، چون براساس غریضه زندگی میکنند. اما انسان دارای فطرت عقل و فطرت دل و قلب است که در فطرت عقل، بعضی مفاهیم روشن است و هر انسانی که به سن تشخیص میرسد، نیازی به تفکر ندارد و مفهوم وجود را درک می کند.

 

وی با اشاره به اینکه از زیبا دوستی هنر به وجود می آید‌، گفت: هنر یعنی زیبا آفرینی و ابداع و ابتکار که جزو میل ذاتی هر فردی است.

 

مطهری اظهار کرد: فطرت دل گرایش هایی دارد؛ به طوری که هر انسانی حقیقت جوست و تمایل به دانستن دارد؛ هر انسانی از چهره و یا منظره زیبا لذت میبرد و ابداع، ابتکار و اخلاق را دوست دارد و این ها نیاز به آموزشی ندارد. هر انسانی تمایل به پرستش دارد منتها گاهی افراد معبود واقعی را پیدا میکنند و گاهی خیر.

 

نائب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نباید ذهن دانش آموزان را مثل یک انبار کالا ببیند، گفت: آموزش و پرورش همانطور که وظیفه آموزش را برعهده دارد، باید قوه تعقل و دوستی آفرینی را در دانش آموزتقویت کند؛ و این یعنی دقیقا همان چیزی که امروز در این جشنواره شاهد آن هستیم.

 

به گفته مطهری تربیت شبیه کار باغبانی است و باید شرایط رشد استعداد ها را در جوانان به وجود آوریم که این اقدام، وظیفه آموزش و پرورش است. فرق اجتماع توسعه یافته و عقب مانده در همین موضوع است؛ به طوری که انسان ها در جوامع عقب افتاده خام باقی مانده اند و کسی نبوده که استعدادهای آن ها را رشد دهند ولی در کشورهای توسعه یافته این استعدادها تشخیص و رشد داده میشود.

 

وی با بیان این مطلب که در این جشنواره ها استعداد دانش آموزان شناسایی می شود، افزود: مربیان باید جوانان و نوجوانان را در مسیر خودشان هدایت کنند به گونه ای که هر فرد به همان مسیری برود که استعدادش را دارد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن ابراز خوشحالی از فعال تر شدن معاونت تربیتی و پرورشی نسبت به گذشته، گفت: این فعالیت ها در دوره ای تعطیل شده بود و الحمدالله در حال حاضر شرایط بهتر شده است. باید علاوه بر آموزش به تربیت اهمیت دهیم و در این راستا تلاش میک نیم بودجه خوبی برای امور پرورشی و تربیتی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

 

مطهری در پایان ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم، گفت: صرفا آموزش دانش آموزان و اینکه آن ها چیزی را حفظ کنند اما در مقابل مهارتی نداشته باشند، زیبنده جامعه ما نیست. باید دانش آموزان در هر دو جنبه قوه تفکر و تعقل و مهارت های زندگی و رشد استعدادهای وجودی تربیت و توانمندی‌هایشان تقویت شود.

 

گفتنی است؛ در این مراسم از ۲۴ عنوان کتاب که حاصل فعالیت دانش آموزان برگزیده سی و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری است، با حضور علی مطهری و مسولان وزارت آموزش و پرورش رونمایی شد.

 

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان گزارش می دهد؛

اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین؛ از حرف تا عمل

۳ درصد استخدام و به کارگیری معلولان در نهادها و مراکز مختلف طبق قانون حمایت از معلولین مورد تاکید است. این در حالی است که قانون به کارگیری و استخدام افراد توانیاب نیز بر روی کاغذ مانده و تا اجرایی شدن در نهادهای مختلف، راه طولانی در پیش دارد.

اخبار برگزیده شبستان