خبرگزاری شبستان

جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸

الجمعة ٢٤ ربيع الأوّل ١٤٤١

Friday, November 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۷/۵/۸ - ۰۹:۳۵ شناسه خبر : ۷۱۸۴۶۱
حمید ماهی صفت در گفت و گو با شبستان
من تنها جوکر ایرانی هستم/ برخی برای دیده شدن دست به دامان ۱۸+ شده اند
ماهی صفت درباره علت عدم حضور در تلویزیون گفت: آن ها می گفتند نباید از لهجه ها پررنگ استفاده کنیم. علنا به من گفتند که نباید تقلید صدای خانم داشته باشی. من هم گفتم عیسی به دین خود، موسی به دین خود. این بود که با حفظ احترام متقابل همکاری نکردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، متولد ۱۳۳۸ در شیراز است. او را مستر بین ایرانی نامیده اند، دیپلم ریاضی دارد و دارای دو فرزند است. حمیدماهی صفت در واقع نخستین کسی بود که به استندآپ کمدی به شکل امروزی آن در ایران پرداخت،‌ این روزها که استندآپ کمدی بازار داغی در کشور دارد او بهترین گزینه برای گفت و گو بود تا از تاریخچه و تحولات و همه چیز درباره استندآپ بگوید.

 

اولین ها برای دوران ناصر الدین شاه بودند

حمید ماهی صفت که می گوید تنها جوکر ایرانی است، درباره استندآپ کمدی، تاریخچه آن و تغییراتی که در گذر زمان کرده است به خبرنگار شبستان گفت: تلخک دربار ناصر الدین شاه هم در واقع استند آپ کمدین بود، بعد شد «مکرم اصفهانی» زمان رضا شاه ، بعد شد مرحوم «علی بابا» و بعد تلفیقی شد «مجید شاهپوری» و بعد چندسالی خلا بود و بعد حمیدماهی صفت آمد، منتهی با این تفاوت که کار هنر و خنداندن مردم را با مسائل اخلاقی و اعتقادی و دینی قاطی کرد و در حقیقت به همین دلیل هم از جانب مردم و هم از جانب مسئولین پذیرفته شد و بعد کسانی دیگر آمدند که شکل های مختلفی شدند.

 

تنها یک جوکر در کشور داریم

وی در ادامه تاکید کرد: اینکه می گویم شکل های مختلف یعنی اینکه چندنفر خواننده شروع کردند به تمرین و پلی بک صدای خوانندگان آن طرف آبی و این طرف آبی به اضافه چند خاطره از عمه و خاله شان! در صورتی که در این مسیر ماهی صفت شروع کرده بود به گفتن لطیفه به لهجه های مختلف برای شغل های مختلف و موضوعات مختلف که این واقعا کار سختی بود. بنابراین تا امروز در ایران جوکر نداریم ، استندآپ کمدین که خاطره تعریف کند و تقلید صدا کند 100 هزار نفر در ایران داریم اما جوکر تنها یک نفر داریم.

 

دست به دامان +۱۸ شده اند!

ماهی صفت با بیان اینکه یک مقداری فضای مجازی کار همه ما را سخت کرده است، افزود: مهم این است که چه کسی تحت هر شرایطی بتواند از فضای مجازی جلو بزند. یعنی در حقیقت مسائلی مثل مخاطب شناسی و مسائل اخلاقی را رعایت بکند، الان بعضی ها که قطعا نام نمی برم دست به دامان +18 شده اند تا مردم را بخندانند.

 

یک عدم توافق محترمانه / شاهکارم دیده شدن بدون صداوسیما بود

او در پاسخ به این پرسش که چرا تا به حال در تلویزیون اجرا نکرده اید؟ نخواسته اید یا نخواسته اند؟ گفت: بسیار سوال خوبی کردید. عدم همکاری من با تلویزیون یک توافق یا در حقیقت یک عدم توافق دو طرفه بسیار محترمانه است. هم آنها من را نپذیرفتند و هم خودم شخصا دلم نخواسته که به تلویزیون بروم. تلویزیون قطعا حق دارد، چون می گوید ما نباید از لهجه ها پررنگ استفاده کنیم این را علنا به من گفتند و گفتند نباید تقلید صدای خانم را داشته باشی. من هم گفتم بسیار خوب عیسی به دین خود و موسی به دین خود. این بود که با حفظ احترام متقابل رفیق ماندیم اما همکاری نکردیم و خدا روشکر نه به گفته من که به گفته کارشناسان هنر در دانشگاه ها ابرشاهکار ماهی صفت این است که بدون صداوسیما بولد و دیده شد.

 

این استنداپ کمدین باسابقه گفت: آن چیزی که مرا از بقیه متمایز کرد و باعث شد همه مرا بپذیرند، که کاش همه بچه های استندآپ کمدین این را رعایت می کردند( اشاره می کند که چون می دانید که شرایط طوری شده که بعضی ها را عده ای دوست دارند، بعضی ها را مردم دوست دارند و بعضی ها را مسئولان دوست دارند) طرح نکات اخلاقی و دینی و سفارشات در مورده معضلات اخلاقی و اجتماعی و بزه ها در قابل طنز است. استفاده از سخنان بزرگان دینی و سیاسی ایران، این مسائل را رعایت کردم و هم کارم همه پسند شد و هم پایدار ماندم.

 

 

بعضی ها خوراک دست دشمن می دهند

خیلی دلم می خواهد که بقیه هم این کار را می کردند تا موفق تر باشند. چون من اصلا ناراحت نمی شوم اگر ماهی صفت 100هزارتا باشد، مهم اولینش بود که برند سازی شد. هدف همه ما باید خنداندن و شاد کردن دل مردم باشد. خلاصه اینکه یک هنر متعهدانه باید باشد، برخی ها می آیند حرف هائی می زنند که ببخشید مثل تف سربالا می ماند، ما همه ایرانی هستیم و گوشت هم را هم که می خوریم استخوان یکدیگر را نباید دور بیندازیم. همه مسئولان و مردم در نهایت با هم هستند. بهتر است اینطور بگویم که بعضی ها طنزشان خوراک دست دشمن و رسانه های بیگانه می دهد. این اشتباه است و کسی که ادعای دوست داشتن کشور و دینش و مملکتش را دارد نباید اینطور عمل کند چون از پایداری او کم می شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که شخص خاصی را مدنظر دارید، گفت: منظورم سلبریتی هائی هستند که در فضای مجازی در هر کار و مسئله سیاسی دخالت می کنند و در نهایت کنفت می شوند منظورم این ها هستند. تو هنرپیشه سینما یا تئاتری ، تو خواننده ای، چرا برای هر مسئله ای پست مخالفت با دولت می گذاری. اینها خبر ندارند که خودشان ناخواسته ریشه خودشان را می زنند.

 

او  گفت: خطاب به هنرمندان می گویم خودتان را نخود هر آش نکنید. به قول شیرازی ها «حرف می زنن به معنی، حالیت باشه می فهمی» بنویسید ماهی صفت: هنرمندان خودتان را نخود هر آشی نکنید.

 

شادی روغنکاری جامعه است

ماهی صفت در پایان درباره مسابقه خنداننده برتر گفت: شناسائی استعدادها در این زمینه قطعا خوب است. چون طبق گفته مقام معظم رهبری شادی روغنکاری جامعه است و به هر حال کسانی که در این مسابقه شرکت می کنند شرایط و چارچوب های سخت صداوسیما را پذیرفته اند و ای کاش بچه ها کمی بازتر می توانستند اجرا کنند. یادم است یک بار مقام معظم رهبری گفته بودند مداحان فضای ولادت ها را مثل شهادت ها غمگین نکنند. این ها می آمدند و در مولودی ها مردم را در حزن فرو می بردند. خداراشکر که رهبری این حرف را زدند. دوست عزیزمن آقای رامبد جوان مقدار زیادی از وقت تلویزیون را گرفته است تا باعث شادی مردم بشود، به هر حال با همه کمی و کاستی هایش می گویم کاچی به از هیچی.

 

گفت و گو : الهام عطائی

پایان پیام/298

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

با نگاهی منظومه خوانی در آیین های موسیقیایی اقوام

«منظومه خوانی»؛ میراثی که امروز نیازمند توجه است

پرداختن به موضوع «منظومه خوانی» در جشنواره موسیقی نواحی یکی از اقداماتی است که به حفظ و صیانت از این میراث فرهنگی کمک می کند؛ میراثی که جنبه های آموزشی و تربیتی دارد و از گذشته های دور در میان اقوام ایرانی رواج داشته است.

اخبار برگزیده شبستان