خبرگزاری شبستان

جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷

الجمعة ٥ ذو الحجّة ١٤٣٩

Friday, August 17, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - وقف و امامزادگان زمان :   ۱۳۹۷/۴/۲۸ - ۱۳:۲۱ شناسه خبر : ۷۱۶۷۱۸
در گفتگو با شبستان تشریح شد
بررسی وجود امامزادگان در ایران/ چرا تعداد امامزاده ها در ایران زیاد است؟
هشت هزار و ۵۰۰ امامزاده در ایران آرمیده اند که شجره متقنی از آنها به یادگار نمانده است. بحث سندیت یک کار تحقیقاتی است و خیلی از امامزادگان بر اساس گواهی و شواهد محلی مورد سندیت قرار می گیرند.

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال 91، روز پنجم ذی‌القعده در تقویم‌ها به نام «روز ملی تجلیل از امام‌زادگان و بقاع متبرکه» نام‌گذاری شد. در آستانه این روز خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ترتیب گفت و گویی در خصوص سندیت برخی از امامزادگان و بقاع متبرکه را با حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدکاظم موسوی متقی مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه داده که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام موسوی متقی در خصوص سندیت برخی از امامزادگان و بقاع متبرکه در سراسر کشور گفت: بحث سندیت یک کار تحقیقاتی است و همه ما نیز در سازمان اوقاف و امور خیریه می دانیم که هشت هزار و پنجاه امامزاده ای که در داخل کشور هست خیلی از آنها شجره نامه متقنی به یادگار از آنها نمانده است.

وی ادامه داد: موضوع شجره و عدم وجود آنها به دو دلیل رخ می دهد، ابتدا خیلی از امامزادگان بر اساس گواهی و شواهد محلی مورد سندیت قرار می گیرند برای نمونه در یک شهر یا دیاری یک بقعه ای از گذشته سینه به سینه مورد تکریم و احترام بوده است از این رو خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و در این خصوص از ایشان کسب اجازه کردیم و رهبری نیز فرمودند که «اشتباه است که با مقدسات مردم بازی شود.»

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف تاکید کرد: اینکه ما بخواهیم به دنبال این باشیم فلان بقعه چه سندیتی دارد امر درستی نیست. بسیاری از امامزادگان ما حتی در زمان حیات خود نیز نسب و شجره خود را اعلام نمی‌کردند زیرا شرایط آن دوره به لحاظ امنیت جانی این امکان را مهیا نمی‌کند، برای مثال در دوران حیات حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) کسی ایشان را نمی‌شناخت و وقتی که ایشان فوت کردند در لباس ایشان برگه‌ای را پیدا می‌کنند که خود ایشان شجره خودشان را با پنج واسطه یادداشت کردند.

موسوی متقی یادآور شد: بسیاری از امامزادگان ما در کنار مردم زندگی می‌کردند اما مردم شجره آنها را نمی دانستند و تنها او را به عنوان یک سید علوی یا یک عالم می شناختند، به همین منظور وقتی که این افراد فوت می‌شدند یا به شهادت می رسیدند مقبره آنها به عنوان یک محل متبرک و مورد تکریم از منظر مردم قرار می گرفت.

وی افزود: این موضوع ناگفته نماند که سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد مواردی که می‌خواهند امامزاده‌ای را ایجاد کنند نیز ایستادگی می‌کنند. ما در سال های گذشته در استان گیلان 2 الی 3 مورد گزارش داشتیم که قصد داشتند درختی را متبرک اعلام کنند که مدیرکل اوقاف استان گیلان تمامی این درخت ها را از ریشه از بین برد زیرا این درخت بر اثر صحبت‌ها و شبهات مختلف به سمت امامزاده شدن می‌رفت در صورتی که هیچ سند و مدرک تاریخی هم در خصوص آنها وجود نداشت و در اینجا وظیفه سازمان اوقاف است که با این مسایل مقابله کند.

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف ابراز داشت: ما در استان اصفهان نیز شاهد مواردی بودیم که در نهایت شورای تامین استان وارد کار شد. همچنین در استان خوزستان نیز خانه‌ای وجود داشت که صاحبان آن خانه ادعا کردند که نوری از اهل‌بیت(ع) در این خانه دیده شده است به همین منظور شاهد رفت و آمد مردم در این منزل بودیم و این خانواده سعی داشتند این محل را به یک بقعه متبرکه تبدیل کنند این در حالی است که هیچ سندیت تاریخی در این رابطه وجود نداشت.

 

 

موسوی متقی بیان کرد: در استان خوزستان سازمان اوقاف در مورد این منزل ورود پیدا کرد و متوجه شدیم هیچگونه سندیتی وجود نداشته و حتی سند شفاهی هم وجود ندارد، به همین منظور شورای تامین استان به این مسئله وارد شد و سریعا موضوع را جمع کرد.

وی بیان کرد: ما در سازمان اوقاف دو وظیفه را بر عهده داریم ابتدا به دنبال حفظ و حراست و صیانت از جایگاه بقاع متبرکه در جای جای کشور هستیم و در وهله بعدی در تلاش برای برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و دینی در امامزادگان و بقاع متبرکه می‌باشیم.

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف تصریح کرد: ما در سازمان اوقاف تلاش داریم امامزادگان و بقاع متبرکه را به گفته مقام معظم رهبری به یک قطب فرهنگی تبدیل کنیم، به همین منظور ما برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، کودکانه، خانواده محور و همچنین برنامه‌های خوب مناسبتی را در طول سال داریم. در واقع وظیفه ما این است این آستان‌های مقدس؛ مرکز و محلی برای ترویج دین باشد اما اینکه سند آن بقعه از کجا است خیلی از آنها برای ما هم مجهول مانده است.

موسوی متقی خاطرنشان کرد: در امامزاده ها در خود استان ها مردم در هر منطقه بومی امامزادگان به نسب؛ یک امامزاده منتسب دارند. مردم باید بدانند که خیلی از امامزادگان ما فرزندان بلافصل یک امام نیستند بلکه با چند واسطه به یک امام منصوب می شدند.

وی ادامه داد: در دوران عباسی و علوی بسیاری از اهل‌بیت ائمه با واسطه‌های زیاد به سمت ایران سفر کردند. برای نمونه در استان قم منطقه چهل اختران محلی است که بسیاری از نوادگان امام جواد(ع) در آن حضور دارند.

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف گفت: خیلی از امامزادگان با چندین واسطه به امام اصلی متصل خواهند شد اما آنچه که در این میان مهم می‌باشد این است که ما جایگاه این اماکن را مهم شمرده و سازمان اوقاف نیز تلاش می کند با برپایی برنامه های مختلف مناسبتی، فرهنگی و معارفی آن جایگاه را به سمت قطب فرهنگی کردن پیش ببرد. در این عرصه جنگ نرم بقاع متبرکه یکی از اماکن مهم ما به شمار می رود.

 

پایان پیام/523

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

دریادار سیاری در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن کریم ارتش

نسحه مقابله با جنگ نرم استفاده از مفاهیم قرآنی است

معاون هماهنگ کننده ارتش در اختتامیه هجدهمین دوره مسابقات قرآن کریم ارتش

اخبار برگزیده شبستان