خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷

الثلاثاء ٢ ربيع الثاني ١٤٤٠

Tuesday, December 11, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۷/۴/۲۶ - ۰۹:۳۴ شناسه خبر : ۷۱۶۳۵۹
یک منتقد سینما عنوان کرد
چرا برخی از انیمیشن های شاهنامه می ترسند؟
مقدسیان معتقد است فیلمنامه خوب بدون صحنه های اصیل سینمایی به هدر دادن پژوهش است و ساخت بهترین انیمیشن بدون پژوهش به هدر دادن تکنیک.

به گزارش خبرنگار شبستان، محمدرضا مقدسیان، منتقد سینما عصر روز گذشته در نشست نقد و بررسی سینمای انیمیشن و بازتولید مواریث فرهنگی و هویت ایرانی که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: مدیوم انیمیشن به عنوان ژانر سینمایی قابلیت تخیل، ساخت صحنه ها، نقاط عطف، کنش، واکنش ها و دنیای ذهنی تصویری را دارد. وجه کارکردی دیگر انیمیشن چه بخواهیم و چه نخواهیم به فضای کودکانه برمی گردد. همه انیمیشن ها برای کودکان ساخته نمی شود اما همه انیمیشن ها بخشی از وجود انسان را مشغول می کند که به قسمت کودک درون طعنه می زند.

 

مقدسیان اظهار داشت: کدام بخش ساحت وجودی ماست که می تواند تغییر و تحول را قبول کند. مسلما وجه کودکانه است که پذیرا و کنجکاو است. وقتی یک مفهوم تاریخی و دینی را می خواهیم بازسازی کنیم باید روی وجه کودکانه تاثیر بگذارد. اگر ما تصویری از شاهنامه داریم آن تصویر در کودکی ما شکل گرفته است. مهمترین فعالیت های فیلمساز در هر بخش از فضاهای سینمایی بر پژوهش تاکید می کند. پژوهش مفهوم عمیقی دارد.

 

وی با طرح این سوال که چرا اساسا سراغ شاهنامه رفتن ترسناک است، بیان کرد: چه کسانی می ترسند که ما به سراغ شاهنامه برویم، چرا مفاهیم فکری، عقیدتی، تاریخی و داشته های ادبی مان را به فرهنگ و هنر خود گره نمی زنیم. معتقدم هیچ فرقی بین کسی که قیچی ممیزی دست می گیرد با کسی که برای به ثمر رسیدن کار هنری سنگ اندازی می کند، فرقی ندارد. نمی شود با محافظه کاری و نداشتن نگاه های تازه به سراغ شاخه های سینمایی رفت و نوآوری طلب کرد. در این صورت یک شیرگاوپلنگی می بینیم که به سینما، انیمیشن و پژوهش هیچ کدام شبیه نیست.

 

این منتقد سینمایی تصریح کرد: وقتی سازندگان یک اثر به سراغ شاهنامه می روند یعنی احساس مسئولیت می کنند پس لاابالی نیستند و از آن اثر سوءاستفاده نمی کنند. مسئله دوم این است که این افراد جرات هم دارند. اگر خوراک خوبی داشته باشیم اما خلق صحنه های سینمایی اصیل نداشته باشیم پژوهش خود را به هدر دادیم، اگر پژوهش درک شده نداشته باشیم بهترین تکنیک ها را به هدر می دهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: درک، انگیزه پژوهش می شود و پژوهش منجر به ساخت اثر می شود. مکتب انیمه در ژاپن شکل گرفته است. چه عقبه تاریخی و باورهایی در ژاپن هست که منجر به انیمه می شود، این مسایل باید بررسی شود.

 

مقدسیان بیان کرد: وقتی از علوم رسانه صحبت می کنیم و می خواهیم انیمیشن بسازیم باید دانش انیمیشن و یا مشاوری در این زمینه داشته باشیم. سازندگان انیمیشن مانند بسیاری از حوزه های دیگر تحمل یکدیگر را ندارند، سازندگان انیمیشن در ایران مجمع الجزایری هستند که هر جزیره خود را بهتر می داند با این رویکرد امکان اینکه کنار هم قرار بگیرند و کار کنند، میسر نیست. در استودیوهای هالیوودی نوشتن فیلمنامه فرمول دارد، اگر قرار است در انیمیشن اتفاقی بیفتد فیلمنامه باید مورد پسند مخاطب باشد. دراماتیزه کردن مسئله مهم و اثرگذاری است که با پژوهش امکان پذیر است.

 

وی تصریح کرد: وقتی مدلی برای ساخت و حمایت نداریم سردرگم می شویم. سینما در دنیا صنعت است، سینمای آمریکا، آسیا و اروپا اول به فروش و گردش اقتصادی فکر می کند و بعد به ساختارمندکردن ذهن مخاطب. بیشتر رشد تاریخ سینما در شوروی و آلمان اتفاق افتاده است چون دولت از هنرمندان حمایت فراوان داشته است.

 

 

 

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مشهدی مطرح کرد

تلاش نوجوانان برای «شهر بدون پلاستیک»

نویسنده کتاب «شهر بدون پلاستیک» معتقد است کودکان و نوجوانان می توانند با طرح هایی همچون همیار پلیس بر والدین خود اثرگذار باشند.

اخبار برگزیده شبستان