خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷

الثلاثاء ٢ ربيع الثاني ١٤٤٠

Tuesday, December 11, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - حوزه های علمیه زمان :   ۱۳۹۷/۴/۱۹ - ۱۳:۵۵ شناسه خبر : ۷۱۵۱۴۰
پورازغدی در اردوی «لاحقان ولایت» :
حوزه و دانشگاه باید از همه ظرفیت‌های خود برای تحول آفرینی بهره ببرند/ جذب مخالفین یکی از روش‌های تربیتی امام صادق(ع) بود
استاد دانشگاه گفت: کادرسازی برای آینده بهتر یکی از روش‌های امام صادق بود، از این رو باید از همه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه حوزه و دانشگاه برای تحول و نقش‌آفرینی در جامعه جهانی، شناسایی و به موقع کادر سازی و برنامه‌ریزی شود تا بتوانیم تحول‌آفرین باشیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، رحیم‌ پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز سه‌شنبه( 19تیرماه) در جمع طلاب شرکت‌کننده در اردوی آموزشی- تربیتی و بصیرتی «لاحقان ولایت» که در مجتمع سیدالشهداء(ع) برگزار شد، با اشاره به دهه چهارم انقلاب اسلامی که یک انقلاب دینی، مردمی و فراملی است، اظهار داشت: انقلابی اسلامی ما در این چهل سال توانسته در عرصه های مختلف عبادی، سیاسی و توحیدی نیروهای زیادی را تربیت کند تا این پرچم مقدس را به سر منزل مقصود برسانند. 

وی با اشاره به ایام سوگواری امام صادق(ع) گفت: امام ششم شیعیان با تلاش‌های فروان توانستند چهار هزار شاگرد در عرصه‌های مختلف تربیت کنند و این شاگردان بعد از گذراندن دوره‌های علمی و فراگیری روش‌های تخصصی مباحثه‌های کلامی، اعتقادی و پاسخ به شبهات، برای تبلیغ دین به مناطق مختلف اسلامی فرستاده شدند و توانستد تحول عظیم علمی ایجاد کرده و عقول زیادی را به دین جذب کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص نقش حوزه و دانشگاه در ترویج اندیشه‌های امام صادق(ع) برای نقش‌آفرینی و تحول در جامعه خاطرنشان کرد: عصر امام صادق(ع)، زمان خاصی بود و ایشان با فرصتی که ایجاد شد توانستند تحول شگرفی در عرصه‌های دینی و علمی ایجاد کنند.

 

اولین درس امام صادق: شناخت درست وقایع، تهدیدهای جهانی و استفاده از فرصت‌ها برای نقش‌آفرینی

پورازغدی یادآور شد: اولین درس از مکتب امام صادق(ع) شناخت درست وقایع، تهدیدهای جهانی و استفاده از فرصت‌ها برای نقش‌آفرینی است، فرصت؛ لحظه‌ای ایجاد می‌شود و اگر انسان قدر فرصت‌ها را نداند قطعاً نمی‌تواند اثرگذار باشد و تحول ایجاد کند.

وی تاکید کرد: توابین نمونه‌ای از عدم فرصت‌شناسی و استفاده به موقع از فرصت‌ها بودند، اگر این افراد شعور اجتماعی، سیاسی و آگاهی داشتند و به موقع تصمیم می‌گرفتند و در کربلا حاضر می‌شدند، بسیاری از وقایع تاریخ را عوض می‌کردند.

 

دومین درس امام ششم(ع): کادرسازی برای آینده بهتر

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دومین درس از مکتب امام صادق(ع) تصریح کرد: در این بخش امام کادرسازی برای آینده بهتر را مطرح می‌کنند، براین اساس باید همه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه حوزه و دانشگاه برای تحول و نقش‌آفرینی در جامعه جهانی، شناسایی و به موقع کادر سازی و برنامه‌ریزی شود تا بتوانیم تحول‌آفرین باشیم.

پورازغدی تاکید کرد: امام صادق(ع) از ظرفیت‌سازی و کادرسازی نهایت بهره را بردند، ابن‌هشام که در ابتدا از مخالفین بود را شناسایی و بعدها به وسیله امام(ع) تربیت شد و نقش‌آفرینی کرد.

وی ادامه داد: رویکرد تحولی در حوزه و دانشگاه یک ضرورت است، اگر حوزه و دانشگاه قصد تحول دارند نباید منتظر بمانند تا دیگران سراغ‌شان بیایند، بلکه باید به سمت دیگران و مخالفین بروند، شناسایی، کادرسازی و نهایتاً تربیت کنند.

 

 

سومین و چهارمین رویکرد امام صادق(ع): جذب مخالفین و ایجاد فضای آزادی برای ارائه همه عقاید

این استاد دانشگاه بیان کرد: رسالت دیگر امام صادق(ع) جذب مخالفین بود و طوری برخورد و رفتار می‌کردند که شخص مدت‌ها غرق و مجذوب در رفتار و اخلاق و عاشق و شیفته امام ششم(ع) می‌شدند، این روش هم می‌تواند برای حوزه و دانشگاه الگوی مناسبی باشد و نباید از هیچ ظرفیتی مأیوس شد، بلکه باید به دنبال مخالفین رفت و با مباحثه ساده، منطقی و علمی و رفتار و اخلاق درست و صحیح، درصدد جذب آنان باشیم، این همان روشی است که امام صادق (ع) انجام می داد و بسیاری از افراد مخالف مانند ابن هشام‌ها را جذب دین کردند.

پورازغدی ابراز داشت: درس چهارم از مکتب امام ششم(ع) این بود که فضای آزادی را برای همه عقائد آماده کردند تا همگان حرف، سخن و اعتقادات خود را بیان کنند و امام صادق(ع) با سعه صدر با مخالفینی که اصل دین را قبول نداشتد، سخن می‌گفتند و با منطق بحث می‌کردند.

وی توضیح داد: یکی از همین مباحث، نامه «مفضل بن عمر» به امام صادق(ع) در مورد ملحدین، زندیق، معتقدین به عدم وجود عالم و شکاکین بود، امام ششم(ع) با جدا کردن همه این موضوعات به یکایک سؤالات پاسخ می‌دادند و در همه این موارد در وسط جریان، اتفاقات و کوران حوادث و مخالفین و معاندین بود و با همه حلقه ها بحث می‌کرد و با مباحث منطقی مخالفین را سر جای خود می‌نشاند و در عین حال مواظب تهدیدها و رفتار نابخردانه دشمن بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: از دیگر درس‌هایی که می‌توان از مکتب امام صادق(ع) گرفت، داشتن هوش سیاسی، تبدیل تهدید به فرصت، مواظبت از گرفتار نشدن ترور شخصیتی، تربیت نیرو برای تبیین دین و شبکه‌سازی است. امام(ع) با بهره‌گیری از همه این موارد، انقلاب عظیمِ علمی ایجاد کرد و دین را نشر داد.

پورازغدی اظهار کرد: در محضر پیشوای امام ششم(ع) شاگردانی در علوم شیمی، فیزیک و آزمایشگاهی تربیت شدند و نقش‌آفرینی کردند، این مسائل نشان می‌دهد که امام صادق(ع) در همه علوم تبحّر داشتند و شاگرد تربیت می‌کردند.

 

امام صادق(ع) در عصر ایسم‌های مختلف آگاهی‌سازی دینی می‌کرد

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در زمانی قرار داشتند که انواع ایسم‌های مختلف وجود داشتند و حکومت هم با ایسم‌ها همراهی می‌کردند، ولی امام ششم(ع) با آنها می‌نشست و بحث می‌کرد و به آگاه‌سازی آنان می‌پرداخت، امام صادق(ع) در حوزه‌های مختلف افراد خاصی را تربیت می‌کردند، این نشان می‌دهد که حضرت استعدادهای افراد را به خوبی شناسایی کرده و سپس به تربیت افراد در علوم مختلف می‌پرداختند، در میان همین شاگردان کسانی بودند که اصلاً کسی از نوع فعالیت‌های آنها خبر و آگاهی نداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد روشنفکری دینی امام صادق(ع) افزود: گروهی به دیدار امام صادق(ع) آمدند، امام(ع) این افراد روشنفکر را به شاگردان خود در علوم مختلف معرفی می‌کردند تا بشینند و ساعت‌ها بحث کنند، اگر قانع نمی‌شدند، حضرت با آنها بحث می‌کرد و هرگز اهل مجادله و توهین به مخالف نبود. در مواردی شاگردان امام(ع) به روش غلط، حق را پیروز می‌کردند، امام صادق(ع) به مخالفین می‌فرمود روشی که شاگردم گفته، اشتباه بود و اگر چه شما قانع شدید و قبول کردید ولی استدلالشان برای بیان حق اشتباه بود.

پورازغدی در پایان گفت: در مواردی حتی دوباره امام خودشان به بیان استدلال می‌پرداختند، این مسئله نشان از ادب و راست گویی امام صادق(ع) در برخورد با معاندین و مخالفین دارد، متأسفانه جامعه اسلامی نتوانسته از جایگاه علمی، اخلاقی، سیاسی، توحیدی، فقر زدایی و عدالت‌محوری سیره و مکتب امام صادق(ع) بهره ببرد، درحالی که امام(ع) رئیس مذهب است و توانستند تحول عظیمی در علوم مختلف، برخورد بامعاندین، مخالفین و ... ایجاد کنند.

پایان پیام/523

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آیت‌الله صدیقی:

سیر در اسماء الهی انسان را از غفلت حفظ می‌کند

آیت‌الله صدیقی گفت: سیر در اسماء الهی انسان را با حالت ابتهاج به خدا وصل می‌کند چنین اشخاصی هیچ گاه از یاد خدا غافل نمی‌شوند.

اخبار برگزیده شبستان