خبرگزاری شبستان

شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷

السبت ١١ المحرّم ١٤٤٠

Saturday, September 22, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - فرقه های انحرافی زمان :   ۱۳۹۷/۴/۱۶ - ۱۲:۰۴ شناسه خبر : ۷۱۴۶۸۴
مروری بر نظر علمای مذاهب اهل سنت
تبرک قبور اولیاء و صلحا؛ سنت اسلامی یا بدعت شیعی؟
از نظر تاريخي ثابت شده است كه مردم از خاك پاك قبر پيامبر(ص) و حضرت حمزه بلكه از كلّ مدينه به عنوان تبرك بر مي داشتند و رواياتي هم وارد شده كه تربت مدينه شفاي هر دردي است و امان از جذام و صداع.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، یکی از مسائلی که فرقه ضاله وهابیت با آنها انگشت اتهام به سوی شیعه گرفته و می کوشد حقانیت تشیع و شیعه را با آن زیرسوال ببرد، آموزه ها و اعتقاداتی همچون تبرک هنگام زیارت قبور پیامبر(ص)، اهل بیت علیهم السلام و صلحا و اولیاء است.

در این میان نگاه علمای مذاهب اهل سنت به این مسئله خود بهترین پاسخ به این شبهه وهابیت است تا ثابت کند تبرک جستن به قبور اولیای الهی بدعتی شیعی نیست.

در ذیل نظر برخی علما در پاسخ به سوال: «آيا علماي مذاهب چهارگانه، درباره تبرّك و يا مس منبر و قبر پيامبر (ص) و يا قبور صالحين، نظر مثبت دارند؟» مرور می شود:

 

پاسخ:

آري ، از احمد بن حنبل رييس مذهب حنابله و رملي شافعي و محب الدين طبري و ابو الصيف يماني - يكي از علماي بزرگ مكه و زرقاني مالكي و عزامي شافعي و ديگران نقل شده است، كه تفصيل آن به اين شرح است:

 

1- عبداللّه، فرزند احمد بن حنبل مي گويد: از پدرم پرسيدم: مسّ منبر رسول اللّه(ص) و تبرّك با مس آن و بوسيدن و يا مس و متبرّك شدن به قبر شريف و يا بوسيدن آن به قصد ثواب، چه حكمي دارد؟ پدرم گفت: هيچ اشكالي ندارد. (الجامع في العلل و معرفة الرجال ، ج2 ، ص32 ؛ وفاءالوفا ، ج4 ، ص1414)

 

2- رملي شافعي مي گويد: تبرّك به قبر پيامبر (ص) و يا عالم و يا اوليا جايز است و بوسيدن و استلام آن ايرادي ندارد.(كنز المطالب، ص219)

 

3- محب الدين طبري شافعي گويد: بوسيدن قبر و دست گذاشتن روي آن جايز است و سيره و عمل علما و صالحان بر آن است. (اسني المطالب، ج1 ، ص331).

 

4- از نظر تاريخي ثابت شده است كه مردم از خاك پاك قبر پيامبر(ص) و حضرت حمزه بلكه از كلّ مدينه به عنوان تبرك بر مي داشتند و رواياتي هم وارد شده كه تربت مدينه شفاي هر دردي است و امان از جذام و صداع.

از جمله زركشي مي گويد: تربت قبر حمزه از منع برداشتن خاك حرمين، استثنا شده است؛ زيرا اتفاق همگان بر جواز نقل آن براي معالجه صداع است. (وفاء الوفا، ج1 ، ص69).

 

ابوسلمه از پيامبر(ص) نقل مي كند: «غُبارُ الْمَدِينَةِ يُطْفِي الْجذام».

 

ابن اثير جزري از پيامبر (ص) نقل كرده: «وَالَّذي نَفْسِي بِيَدِهِ إنَّ في غُبارِها شِفاءٌ مِنْ كُلِّ داءٍ؛ سوگند به كسي كه جان من در دست اوست، غبارِ خاك مدينه شفاي از هر دردي است.»

 

«سمهودي مي نويسد: روش صحابه و ديگران اين بود كه از خاك قبر پيامبر ( ص ) برمي داشتند.» (وفاء الوفا، ج1 ، ص544)

 

*نجم الدین مروجی طبسی، گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر(عج)

 

 

 

پایان پیام/9
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی المصطفی(ص) بیان کرد

سرّ تولد «ما رأیتُ الّا جمیلاً» از دل مصائب کربلا

حجت الاسلام رضانژاد با اشاره به جمله «ما رأیتُ الّا جمیلاً» حضرت زینب(س)، گفت: کسی که تسلیم امر خدا باشد حتی در رنج و مصیبت هم جز زیبایی نمی بیند، ««ما رأیتُ الّا جمیلاً» نگاهی توحیدی است که اعتقاد به امر و قضای الهی را نشان می دهد.

اخبار برگزیده شبستان