خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷

الأربعاء ٥ ربيع الأوّل ١٤٤٠

Wednesday, November 14, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۷/۴/۱۱ - ۱۵:۱۱ شناسه خبر : ۷۱۳۹۱۱
در ديدار مديرعامل خانه كتاب با اعضاي انجمن ناشران كتاب كودك قم مطرح شد؛
شیب ترجمه در آثار کودک و نوجوان تند است/ ناشران قمی سالانه ۲ هزار عنوان کتاب کودک چاپ می کنند
حجت الاسلام سبحانی نسب می گوید ۸۰ درصد کتاب‌های کودک و نوجوان بخش دینی کشور که موفق به حضور در بازار بین‌المللی شده، مربوط به اعضای انجمن ناشران کودک و نوجوان قم است. اعضای این انجمن سالانه بیش از ۲ هزار عنوان کتاب کودک تولید می کنند.

به گزارش خبرنگار شبستان، انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم در پایان سال ۱۳۹۳ به همت هیات موسس تاسیس شد. نيكنام حسيني پور، مدير عامل موسسه خانه كتاب عصر دیروز با اعضاي انجمن ناشران كتاب كودك قم ديدار و درباره فعاليت هاي مشترك در حوزه كتاب و استفاده از ظرفيت هاي موسسه خانه كتاب براي ارتقاء كمي و كيفي كتاب هاي كودك و نوجوان گفت و گو كردند. در اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين عليرضا سبحاني نسب، رئيس انجمن ناشران كودك و نوجوان استان قم، رضا كريمي؛ مدير انتشارات نسيم حيات، ابراهيم خانه زرين؛ مدير انتشارات مشهور، سيد عليرضا طباطبايي؛ مدير انتشارات جامعه القرآن الكريم حضور داشتند.

 

در ابتداي اين ديدار، حسيني پور با بيان اينكه دغدغه ما در حوزه كتاب كودك و نوجوان بسيار جدي است، گفت: آمار كتاب هاي منتشر شده در حوزه كتاب كودك نشان دهنده شيب تند ترجمه نسبت به تاليف است. در كتاب كودك و نوجوان، تصوير حرف اول را مي زند چرا كه مفاهيم را با سرعت بيشتري منتقل مي كند؛ اين امر حكايت از اهميت ويژه تصويرسازي در اين كتاب ها دارد.

 

وي اظهار كرد: علت اينكه چرا ناشران به سمت انتشار كتاب هاي ترجمه اي مي روند بايد مورد پژوهش قرار بگيرد و علل آن بررسي شود. آيا اين موضوع به دليل صرفه اقتصادي است يا به سياستگذاري هاي كلان و مسائل كپي رايت بر مي گردد. چرايي اين مساله بايد روشن شود.

 

برندسازی فعالیت مولفان در دستور کار قرار گیرد

مدير عامل خانه كتاب ادامه داد: مولفان و نويسندگان را بايد برند سازي كنيم تا از اين طريق آنها را به جامعه معرفي كنيم. همچنين موسسه خانه كتاب اين ظرفيت را دارد كه نويسندگان جوان و تصويرگران را از طريق خبرگزاري كتاب ايران«ايبنا» و فصلنامه هاي نقد كتاب معرفي كند و حتي مي توانيم براي آنها كارگاه هايي برنامه ريزي كنيم تا بتوانند در آن تدريس كنند.

 

وي با اشاره به ظرفيت خبرگزاري كتاب ايران«ايبنا» گفت: ايبنا به صورت تخصصي و دغدغه‌مند به همه مسائل مربوط به كتاب و نشر مي پردازد. از ديگر ظرفيت هاي موسسه خانه كتاب، جشنواره نقد كتاب است كه در آن كتاب هاي تخصصي حوزه كودك و نوجوان مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.

 

حسيني پور عنوان كرد: براي افزايش كيفي و كمي آثار توليد شده در حوزه كودك و نوجوان مي توان با انجمن هاي تصويرگري، انجمن نويسندگان و ناشران هم افزايي ايجاد كرد و خانه كتاب مي تواند حلقه وصل اين هم افزايي باشد.

 

وي بيان كرد: استان قم در طرح هايي فصلي موسسه خانه كتاب(عيدانه كتاب، تابستان كتاب، پائيزه كتاب و...» پيشتاز بوده و نسبت به جمعيتش سهم زيادي از يارانه را به خود اختصاص داده است.

 

 

توجه به کتاب های تالیفی ضروی است

وي با اشاره به بهاء دادن به كتاب هاي تاليفي نسبت به كتاب هاي ترجمه اي گفت: توجه به كتاب هاي تاليفي، توليد علم را به همراه مي آورد و در مولف انگيزه ايجاد مي كند. در طرح هاي فصلي موسسه خانه كتاب بنا داريم بين كتاب هاي تاليفي و ترجمه به لحاظ تخفيف قيمتي، تفاوت قائل شويم.

 

مدير عامل خانه كتاب عنوان كرد: موسسه خانه كتاب  به منظور توجه به زيبايي شناسي كتاب ها، جشنواره دو سالانه نشان شيرازه را برگزار مي كند.  

 

در ادامه اين ديدار، سبحاني نسب با بيان اينكه كيفيت كتاب ديني منتشر شده در قم در سال هاي گذشته نسبت به سه سال اخير  تفاوت چشم گيري داشته است، گفت: ديدگاه مردم نسبت به كتاب هاي ديني كمي تغيير پيدا كرده است.

 

افزایش کمی و کیفی کتابهای دینی در سال های آتی

وي ادامه داد: در گذشته كتاب هاي ديني از زيباشناسي، تصويرسازي و... مناسبي برخوردار نبودند اما امروزه براي انتشار يك كتاب با كيفيت تلاش زيادي صورت مي گيرد؛ بنابراين اميد داريم در سال هاي آينده شاهد افزايش كمي و كيفي رشد كتاب هاي ديني باشيم. يكي از اقداماتي كه در زمينه شكلي انتشار كتاب هاي كودك و نوجوان انجام داديم داشتن مدير هنري براي كتاب هاي كودك و نوجوان است؛ به طوري ناشران جدي در حوزه كتاب كودك براي كتاب هاي كودك خود به دنبال مدير هنري هستند.

 

سبحاني نسب بيان كرد: ما از عرضه كتاب هاي مستقيم فرار نكرديم چرا كه اين دسته از كتاب ها نياز جامعه است و ما ضمن حفظ كتاب هاي مستقيم به طرف كتاب هاي غير مستقيم هم مي رويم. ناشران زيادي به سمت انتشار كتاب هاي غير مستقيم رفتند. يكي از اقداماتي كه بايد در حوزه كتاب هاي كودك و نوجوان انجام دهيم نياز سنجي و درست كردن درخت واره خلاء ها است. ما در بعضي از حوزه ها خلاء محتوا داريم اين در صورتي است كه ناشران در بعضي موضوعات به كررات آثاري را منتشر مي كنند.

 

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم سال قبل اعلام کرده بود که ۸۰ درصد کتاب‌های کودک و نوجوان بخش دینی کشور که موفق به حضور در بازارهای بین‌المللی شده، مربوط به اعضای انجمن ناشران کودک و نوجوان این استان است. اعضای انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم سالانه بیش از ۲ هزار عنوان کتاب کودک تولید می کنند.

 

وی همچنین  رسالت انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم را ارتقای سطح کیفی و محتوایی کتاب دینی کودک و نوجوان دانسته و افزود ه بود: حمایت های معنوی، علمی و دانش افزایی اعضا، با برگزاری نشست های تخصصی و نیز حمایت برای حضور در نمایشگاه ها بخشی از اقدام های انجمن است که موجب تغییر رویکرد برخی ناشران و توجه جدی تر به محتوا و کیفیت ساختاری و معماری کتاب ها در چند سال اخیر شده است.

 

در پايان اين ديدار، اعضاي انجمن ناشران كودك قم از خبرگزاري كتاب ايران«ايبنا» بازديد و براي همكاري هاي بيشتر اعلام آمادگي كردند.

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نماینده معاونت صدا در ستاد «رسانه و هفته کتاب» در گفت وگو با شبستان:

تدارک ۱۲۰ ساعت برنامه در ۱۳ شبکه رادیوئی برای هفته کتاب

صادق رحمانیان مدیر شبکه رادیوئی فرهنگ گفت: ۱۳ شبکه رادیوئی مختلف در هفته کتاب ۱۲۰ ساعت برنامه تدارک دیده اند.

اخبار برگزیده شبستان